בוקר טוב לבנקים, הגיע הזמן לסיים את הקרקס

אם יש דבר אחד שלמדנו מכל סיפורי יורוקום, הוא שדווקא במקרה של בזק עדיף שלטון מנהלים ולא שלטון של בעלי שליטה • פרשנות

בזק / צילום: רויטרס
בזק / צילום: רויטרס

איש כבר אינו יודע מה עומד לקרות עם מכירת גרעין השליטה בבזק. ספק גדול אם הבנקים הנושים שאמורים למכור את גרעין השליטה ואמורים להכיר את תמונת המצב על בוריה יודעים מה קורה. דבר אחד בטוח: קרקס כזה למכירת שליטה באחת החברות הגדולות במשק כבר מזמן עוד לא היה בישראל.

בזמן שברקע מרחף הדד-ליין לפירוק קבוצת יורוקום, יום חמישי השבוע כפי שנקבע בבית המשפט, בכל בוקר יש עוד התפתחות לכאורה. דד-ליין? תיאורטי, כי המופע הקרקסי יכול בהחלט להמשיך גם מעבר לו, עם עוד בקשות לבית המשפט על רקע "התקדמות" במשא ומתן. בינתיים, נתי סיידוף ונציגיו מגבשים עוד הצעה ועוד הצעה; לאדוארדו אלשטיין, בעל השליטה באי.די.בי, יש בכלל הצעה לעסקת "ברטר" - תנו לי את כל החבילה של יורוקום, וקחו חלק ממניות סלקום שבשליטתי; ויש גם מציעים חדשים: כידן דהרי וירון אדיב, שרכשו את תנופורט והפכו לכאורה לשם החם בבורסת ההצעות. בכל פעם אותם תיאורים: זה שיפר הצעתו לקראת ערב, זה פרש, זה נסוג, זה חזר, זה שיפר, זה בא וזה הולך, הבנקים מרוצים או לא, עושים פרצוף או לא, דוחים או דורשים לשפר - וחוזר חלילה כבר חודשים ארוכים. רגע, זה אמיתי? כן, זה אמיתי, ועל הקרקס הזה מנצחים הבנקים הגדולים, במיוחד דיסקונט והפועלים, הנושים הגדולים.

אמנם אפשר להבין את הבנקים, שכנראה רוצים לחמוק מכאב הראש הזה של פירוק יורוקום ומכירתה בחתיכות, אלא שהם יצרו בעצמם את כאב הראש הזה. במשך חודשים הם ניהלו משא ומתן ולא הצליחו לסגור עסקה, ועכשיו הם להוטים לסגור אותה רק כדי לחמוק מצו הפירוק. הזמן עשה את שלו, מניית בזק נשחקה והם פספסו עסקאות במחירים גבוהים יחסית. אם הבנקים היו משקיעים בחודשים האחרונים את האנרגיות בפתרון הטוב ביותר - פירוק יורוקום - כל הקרקס הזה היה מאחורינו, אבל הם העדיפו לטמון את ראשם בחול ועכשיו הם בקרקס שבו הם השחקנים הראשיים. מה יותר פשוט מלמכור בנפרד, במכרז, את גרעין השליטה בבזק ואת ההחזקות בחלל ובאנלייט? למה לסבך ולהסתבך בכל פעם מחדש עם הצעות מורכבות למכירת כל חבילת יורוקום בשלמותה?

אם יש דבר אחד שלמדנו מכל סיפורי האלף לילה ולילה ביורוקום הוא שדווקא במקרה של בזק עדיף שלטון מנהלים ולא שלטון של בעלי שליטה, במיוחד עם גרעין שליטה מצומק כל כך ומשורשר כל כך (26% בעקיפין, שיורד עד ל-10% בחברה למעלה). במצב כזה, עדיף שבזק תהיה ללא גרעין שליטה ומניותיה של יורוקום יפוזרו בשוק, אבל זה כבר עניין דמיוני מבחינת הבנקים, במיוחד על רקע הביצועים של המניה בעת האחרונה. הלחץ של בעלי שליטה למשוך עוד ועוד דיבידנדים למעלה כדי לכסות את שרשור החובות מעולם לא עשה טוב לבזק, והוא גם לא יעשה לה טוב בעתיד. גם כך היא נושאת על גבה חוב של כ-13.3 מיליארד שקל, כשהסביבה התחרותית הולכת וגוברת.

בדבר אחד יש לפחות התקדמות: דמותו של דירקטוריון בזק התבהרה, עם יתרון לבעל השליטה, יהיה מה שיהיה; למרות חקירת הבכירים, בזק בהחלט מתנהלת ומתחדשת וחייבת שקט מכל ההמולה סביב החקירות וסביב זהות בעל השליטה החדש. הפרסומת החביבה לנתב האינטרנט החדש, בכיכובו של עומר אדם ("בוקר טוב, בוקר טוב") יכולה בהחלט לשמש (גם) כקריאת השכמה לבנקים ואף למשרד התקשורת, הרגולטור המרכזי של בזק, שקולו לא נשמע לאורך כל הקרקס שמתנהל סביב זהות השליטה בחברה.