שביתה איטלקית בנמל אשדוד: פריקת אוניות ירדה לחצי

הרקע: התנגדות עובדי הנמל לרפורמה המתגבשת בנמלים שעלולה לפגוע בפרנסתם • גורם בנמל בשיחה עם "גלובס": "אם לא ידברו איתנו על תפעול שני הנמלים, המצב רק ילך ויחמיר" • הנהלת הנמל: "העבודה בנמל מתקיימת כסדרה; נעמוד על קיום השקט התעשייתי בהתאם להסכמי העבודה"

נמל אשדוד / צילום: תמר מצפי
נמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

עובדי נמל אשדוד פתחו אמש (א') ב"שביתה איטלקית" במחאה על הרפורמה המתגבשת בנמלים - כך נודע ל"גלובס". מהנתונים הפנימיים המתארים את תפוקת המשמרות עולה כי עבודות פריקת וטעינת האוניות התבצעו אתמול בכמחצית מהתפוקה שמוגדרת ביעדי הנמל.

כך, למשל, מתוך אוניית צים ניו-יורק נפרקו במהלך משמרת ערב יותר מ-200 מכולות, כאשר היעד למשמרת עמד על 360 מכולות.

"העובדים חוששים לפרנסתם. אם לא ידברו איתנו על תפעול שני הנמלים, המצב רק ילך ויחמיר", טוען היום (ב') בשיחה עם "גלובס" גורם בנמל אשדוד. "אני חושש שהעובדים יעשו דין לעצמם, ונאבד שליטה, כי נמאס להם ש-4 שנים משחקים איתם. לא רוצים להיות רשות השידור".

על-פי המקור, העובדים התחילו לעבוד "על-פי כלל הבטיחות" ובכך באופן מכוון ובמודע לגרום לירידה בתפוקת הנמל. "למשל, תמרור 'עצור' זה 'עצור'. הרי אסור להגיד לעובדים לנסוע מהר יותר", הסביר.

מנגד, הגורם המקורב להנהלת נמל אשדוד אומר היום כי "אם מישהו נוקט בצעדים ארגוניים ביחס לרפורמה אז הם מבזים את בית הדין הארצי לעבודה". נבהיר כי במהלך הדיונים שהתקיימו ב-3 השנים האחרונות בנושא השביתות בנמלים בית הדין הארצי לעבודה עמד בסירובו לעיצומי העובדים על רקע הרפורמה בנמלים.

ברקע לצעדים - חששות גוברים מפני התחרות מול נמלים חדשים שיוקמו במסגרת הרפורמה, שיהיו לא רק חדישים יותר אלא מופרטים ורזים הרבה יותר בכוח-האדם.

כזכור אתמול , ועד עובדי ציוד מכני בנמל אשדוד שיגר בסוף השבוע מכתב אל מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר, בו דורשים חברי הוועד להפעיל את הנמל החדש שיוקם במסגרת רפורמת הנמלים בעוד 3 שנים. בנוסף הבהירו חברי הוועד במכתבם כי לא יהיו מוכנים "לדון על התייעלות מבלי שהסכם הרפורמה נחתם".

מי שאמור להפעיל את הנמלים החדשים אלה העובדים שיגויסו על-ידי החברות שזכו במכרז לתפעול הנמלים. את הטרמינל באשדוד תפעיל חברת TIL ההולנדית שבבעלות חברת הספנות MSC. הטרמינלים החדשים יהיו חצי אוטומטיים כמקובל היום בעולם, ומספר העובדים שיועסק בהם יהיה נמוך משמעותית מהנמלים הקיימים. כך, על-פי ההערכות, הנמל החדש בדרום יעסיק לכל היותר 300 עובדים, זאת בהשוואה ל-1,300 עובדי נמל אשדוד כיום.

המשא-ומתן מתנהל בנוגע לתוכנית התייעלות במסגרת הרפורמה בנמלים, בעקבות הפתיחה הצפויה של הנמל החדש בעוד כ-3 שנים. המשא-ומתן בין הצדדים מתקדם בעצלתיים במשך 5 השנים האחרונות. כידוע, יחסי העבודה בין הוועד הנוכחי להנהלה אינם פשוטים והסכסוכים הלא מעטים בין הצדדים הגיעו מספר פעמים לשביתות ולבית הדין האזורי לעבודה.

בתוך כך, אתמול קיבלו עובדי הסקטור התפעול, אחד הסקטורים הגדולים בנמל אשדוד, מכתב עליו חתום יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות הכללית, אבי אדרי, המודיע על הקדמת הבחירות בסקטור התפעול. זאת, לאור "תקופה מאתגרת במיוחד לעובדים ולנציגות העובדים, בכל האמור לגבי מערכת יחסי העבודה בנמל". אדרי מציין במכתבו כי בתקופה האחרונה הועלו לא פחות 3 הצעות אי-אמון בוועד העובדים וכי קיים "הצורך לוודא את תמיכת העובדים בוועד ובנציגות העובדים".

כתוצאה ממערכות יחסי עבודה מורכבות בנמל אשדוד בין הוועדים להנהלה על רקע הרפורמה המתגבשת שלא פעם הגיעו לבתי הדין לעבודה, נגרמים עומסים בנמל, האוניות ממתינות זמן ממושך יותר, וחלקן הושטו בתקופה האחרונה לנמל חיפה. מעבר לכך, חברות הספנות כבר החלו להטיל קנסות על יבואנים ויצואנים בגין הצפיפות בנמלים. קנסות אלה נאמדים ב-50-100 דולר למכולה.

מהנהלת נמל אשדוד נמסר בתגובה: "העבודה בנמל מתקיימת כסדרה ובתפוקה מלאה. במהלך משמרת ב' אתמול חלה ירידה בתפוקות העבודה, והנהלת החברה מקיימת בירור מה הסיבות לכך. הנהלת הנמל עומדת על קיומו של השקט התעשייתי בהתאם להסכמי העבודה ולא תאפשר פגיעה בעבודה השוטפת והסדירה".