ראש החטיבה העסקית בלאומי, קובי הבר, ינהל את ביטוח ישיר

הבר ייכנס לתפקיד מאתגר באיי.די.איי, ששברה שיאים בשנים האחרונות ונמנית בין ששת חברות הביטוח הגדולות בישראל

קובי הבר / צילום: איל יצהר
קובי הבר / צילום: איל יצהר

בעיתוי מקרי מתחלפים בתקופה זו ראשי החטיבה העסקית בשני הבנקים הגדולים: בבנק הפועלים נכנס באחרונה צחי כהן לתפקיד זה במקום יעקב אורבך שפרש, ובבנק לאומי הודיע אתמול קובי הבר על עזיבה לטובת ניהול קבוצת ביטוח ישיר.

החטיבה העסקית נחשבה לאורך שנים לחטיבה היוקרתית והמרכזית של הבנקים הגדולים - כל השמות הגדולים והנוצצים והעסקאות הגדולות עברו דרך החטיבות הללו. היום המצב השתנה. החטיבות העסקיות בבנקים הגדולים עברו מהפכה בשנים האחרונות. פועלים ולאומי הקטינו משמעותית את היקף האשראי העסקי. תיק האשראי בשני הבנקים הגדולים ירד ביותר מ-60 מיליארד שקל בשש השנים האחרונות.

לשם המחשת השינוי הדרמטי, תיק האשראי העסקי של פועלים ולאומי עומד כיום על כ-119 מיליארד שקל, בעוד לפני שש שנים תיק האשראי העסקי של בנק הפועלים בלבד עמד על 104 מיליארד שקל.

השינוי הזה נבע ממספר סיבות. ראשית, כל עולם מימון רכישת שליטה ממונפת בעסקים, שהיה חלק משמעותי מהפעילות של החטיבה העסקית, הלך ונעלם הן בגלל דרישות רגולציה והן בשל נפילת טייקונים שונים. כמו כן, הבנקים הגדולים היו צריכים לעמוד בדרישות הון נוקשות של בנק ישראל, כאשר דרך מרכזית להגעה ליעד הייתה הקטנת האשראי העסקי.

כיום הבנקים הגדולים נמצאים במקום אחר - הם כבר הגיעו ליעדי ההון, והחטיבות העסקיות רעבות לחזור ולצמוח. אלא שפועלים ולאומי כבר לא שולטים בשוק האשראי העסקי כשם שהיה לפני 10-15 שנה. כיום שוק ההון הוא שחקן מאוד דומיננטי באשראי העסקי, ויודע להציע מימון זול יותר מהבנקים בשל דרישות רגולציה שונות בין השוק הבנקאי למוסדי.

הצניחה בתיק האשראי
 הצניחה בתיק האשראי

בנוסף לכך גם הבנקים הבינוניים התחזקו בשנים האחרונות בתחום זה, בעקבות הוואקום שזיהו בהקטנת הפעילות של הבנקים הגדולים. התוצאה היא שלראשי החטיבות העסקיות החדשים בבנקים הגדולים יש כיום אתגר והזדמנות: מצד אחד, יותר משחררים להם את הרסן בהנהלה, ומאפשרים להם לצמוח, ואף מצפים זאת מהם. מצד שני, התחרות הרבה יותר קשה.

בנוסף לכך בשנים האחרונות נהנו הבנקים, ובמיוחד שני הגדולים, מריקברי (החזר חוב בעייתי שהופרש) בהיקף של מאות מיליוני שקלים בשנה במגזר העסקי, מה שחיפה בחטיבות אלה על הירידה בהכנסות השוטפות. התחזית היא שהבנקים יתקשו לשחזר ריקברי בהיקף גדול כל כך, ואז בעצם תיחשף הירידה האמיתית ברווחי פעילות החטיבה העסקית. תפקיד ראש החטיבה העסקית בפועלים ולאומי הוא עדיין אחד היוקרתיים במערכת הפיננסית, אך לכהן ולמחליפו של הבר מצפים לא מעט אתגרים.