מיזמי האופניים השיתופיים Ofo ו-Mobike מתרחבים בישראל

אחרי פיילוט באוניברסיטת בר-אילן, מיזם האופניים השיתופיים Ofo יוצא לדרך בעיר רמת-גן, ואילו Mobike מרחיבה את נוכחותה ברחובות ובאוניברסיטת תל-אביב

האופניים השיתופיים של OFO / צילום: רויטרס, Edgar Su
האופניים השיתופיים של OFO / צילום: רויטרס, Edgar Su

מיזמי האופניים השיתופיים שהגיעו ארצה מסין זה מכבר, Ofo ו-Mobike, תופסים תאוצה בהרחבת הפריסה הארצית שלהם: אחרי פיילוט באוניברסיטת בר-אילן, מיזם האופניים השיתופיים Ofo יוצא לדרך בעיר רמת-גן, ואילו Mobike מרחיבה את נוכחותה ברחובות ובאוניברסיטת תל-אביב.

הרעיון הוא שהאופניים הללו לא זקוקים לתחנות עגינה, לאור העובדה שהם כוללים מנעול מובנה בתוכם. Ofo תציב כ-500 זוגות אופניים ברחבי רמת-גן באופן הדרגתי. במקביל, השירות יחל לפעול ברחבי המרכז הרפואי שיבא במטרה לסייע בניידות המבקרים ואנשי הצוות ברחבי המרכז.

מיזם האופניים Mobike, הפועל כאמור ללא תחנות עגינה, מודיע על הרחבת הנוכחות שלו: כבר היום כ-200 זוגות אופניים יוצבו בעיר רחובות. המיזם כבר פועל בקריית מוצקין ובקריית ביאליק.

דריסת רגל משמעותית מבחינת המיזם היא כניסה לאוניברסיטת תל-אביב, במסגרת שיתוף-פעולה עם "נכס", החברה הכלכלית של אגודת הסטודנטים באוניברסיטת תל-אביב, במסגרתו יוצבו ברחבי הקמפוסים מאות זוגות אופנים. בתקופת ההרצה השירות לסטודנטים יינתן חינם.

מבחינת מובייק מדובר ב"ג'וקר" המהווה צעד משמעותי בהתקדמות לעבר היעד - הכנסת המיזם לעיר תל-אביב, בעיקר לאור העובדה שהמשתמשים באופניים בקמפוס יוכלו לצאת עמם מהמתחם ולמעשה להציבם ברחבי העיר לאחר השימוש.

בתל-אביב, נזכיר, כי פועל מיזם תל אופן שמונע ממיזמי אחרים ומתחרים (ויעילים יותר בעיקר) להיכנס לרחבי העיר. היעד הבא של מובייק היא כניסה לעמק הירדן והחברה מצויה בתהליכי מכרז בראשון לציון ובאשדוד.

מערכי האופניים של Ofo ושל מובייק מבוסס על איתור האופניים באמצעות אפליקציה ייעודית. את האופניים ניתן לאסוף מכל נקודה - סריקה של קוד QR תאפשר את פתיחת ואת נעילת האופניים. בתום הנסיעה הרוכבים לא צריכים להגיע לתחנת עגינה והם יכולים להשאיר את האופניים במקום חנייה מוסדר לכך. 

בחודש הראשון להשקה ב-Ofo חצי שעת רכיבה תעלה שקל אחד, בהמשך יעמוד המחיר על 2.90 שקל לחצי שעת רכיבה. עלות השירות נקבעת מרגע שחרור נעילת האופניים ועד רגע נעילתם בנקודת היעד. במובייק בתקופת הפיילוט השירות יינתן בחינם - באונ' תל-אביב עד לסוף הסמסטר ובשלב זה גם במסגרת ההרצה ברחובות ובקריות. ולאחר מכן, כפי הנראה ינוע בין 2-4 שקל בעבור חצי שעה של רכיבה. בשתי החברות, הסכם ההתקשרות כולל דמי שימוש עבור הרכיבה ללא תשלום של דמי מנוי בנוסף.

שני המיזמים פועלים בשורה של מדינות בעולם והם מתפעלים מיליוני זוגות אופניים המשמשים מאות מיליוני משתמשים. לאחרונה הכריזה גם רכבת ישראל יחד עם משרד התחבורה על פתיחת מכרז להצבת אופניים שיתופיים בתחנות הרכבת ברחבי הארץ ולחזק את הנוסעים בתחבורה הציבורית ולהנגיש את התחנות לציבור גדול יותר של נוסעים. MOBIKE מפעילה כיום מעל 9 מיליון זוגות אופנים, למעלה מ- 200 מיליון לקוחות ומעל ל-30 מיליון נסיעות יומיות.