עובדי נמל אשדוד דורשים להפעיל את הנמל החדש שיוקם בעיר

הדרישה הובאה במכתב ששלח ועד עובדי הציוד המכני בנמל בסוף השבוע אל מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר • "ועד העובדים לא ירשה לחסל את נמל אשדוד; על כן, דרישת ועד העובדים היא שעבודי נמל אשדוד הם שיתפעלו את שני הנמלים ולהשוות בתנאי העסקת עובדים"

כלי רכב בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי
כלי רכב בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

רפורמת הנמלים: ועד עובדי ציוד מכני בנמל אשדוד שיגר בסוף השבוע מכתב אל מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר, בו דורשים חברי הוועד להפעיל את הנמל החדש שיוקם במסגרת רפורמת הנמלים בעוד שלוש שנים.

עוד מבהירים חברי הוועד במכתבם כי לא יהיו מוכנים "לדון על התייעלות מבלי שהסכם הרפורמה נחתם". זאת, במסגרת השיחות על הרפורמה שמתנהלות בימים אלה בין הוועד להנהלת נמל אשדוד, בסיומן אמורים הצדדים לחתום על הסכם קיבוצי לעובדי הנמל שכולל בין היתר את צעדי ההתייעלות.

במכתב עליו חתומים עמית רשף, יו"ר ועד ציוד מכני ואבי אבן חיים מ"מ היו"ר, מביע הוועד את דאגתו באשר לעתיד נמל אשדוד לאחר הפתיחה צפויה של הנמלים החדשים בעוד כשלוש שנים. "ועד העובדים לא ירשה לחסל את נמל אשדוד. על כן, דרישת ועד העובדים היא שעבודי נמל אשדוד הם שיתפעלו את שני הנמלים ולהשוות בתנאי העסקת עובדים. אין צורך להסתיר כבעבר, כי הנמל החדש לא יאפשר תעסוקה מלאה לעובדי נמל אשדוד ובכך עתיד הנמל כבר עתה עומד בסכנה. הבטחת לביטחון תעסוקתי זמני אינם באים בחשבון כפתרון לא עכשיו ולא אחר כך", כותבים חברי הוועד".

ברקע למכתב, מתנהל משא-ומתן בנוגע לתכנית התייעלות במסגרת הרפורמה בנמלים, בעקבות הפתיחה הצפויה של הנמל החדש בעוד כ-3 שנים. המשא-ומתן בין הצדדים מתקדם בעצלתיים במשך 5 השנים האחרונות. כידוע, יחסי העבודה בין הוועד הנוכחי להנהלה אינם פשוטים והסכסוכים הלא מעטים בין הצדדים הגיעו מספר פעמים לשביתות ולבית הדין האזורי לעבודה.

מי שאמור להפעיל את הנמלים החדשים שיוקמו במסגרת הרפורמה הם העובדים שיגויסו על ידי החברות שזכו במכרז לתפעול הנמלים. את הטרמינל החדש בחיפה תפעיל החברה הסינית SIPG שמפעילה כיום את נמל שנחאי, ואת הטרמינל באשדוד תפעיל חברת TIL ההולנדית שבבעלות חברת הספנות MSC.

נציין כי הטרמינלים החדשים שייבנו יהיו יעילים יותר ורזים יותר בכח האדם - הם יהיו חצי אוטומטיים כמקובל היום בעולם, ומספר העובדים שיועסק בהם יהיה נמוך משמעותית מהנמלים הקיימים. כך, על פי ההערכות, הנמל החדש בדרום יעסיק לכל היותר 300 עובדים, זאת בהשוואה ל-1300 עובדי נמל אשדוד כיום. בעוד מספר העובדים יהיה נמוך ביותר מפי ארבעה, הקיבולת של הנמל החדש צפויה להיות כבר בשלב הראשון כשני שליש מזו של נמל אשדוד הקיימת כיום (לפני ההרחבה) - מדובר בכמיליון מכולות בשנה לעומת כמיליון וחצי בנמל אשדוד כיום.

"הנמלים החדשים לוקחים נתח שוק מוגדר מראש ללא כל אפשרות להתחרות עליו ואין כל קשר ליעילות עובדים או לעלויות תפעול. שני הנמלים הממשלתיים יתחרו על השאריות מהנמלים הפרטיים", כותבים חברי הוועד לטרנר.

בוועד מסבירים כי הרעיון להפעיל גם את הנמלים החדשים נולד על רקע המודל הקיים בטרמינלים ימיים ברחבי העולם. "ברוב המקרים כאשר מכניסים מפעיל פרטי ליד נמל ממשלתי קורים אחד מהדברים הבאים: העובדים מפעילים את הטרמינלים מתוך סידור עבודה אחד (ספרד, ארה"ב, רוטרדם) או שמשקיע אסטרטגי כגון חברת ספנות נכנס בשותפות עם העובדים כדי ליצור אינטרס משותף להצליח על ידי קניית מניות הנמל הממשלתי וכך התחרות תהיה שוויונית".

באשר לשיחות על הרפורמה כותבים חברי הוועד כי "הרושם שנוצר מתחילת השיחות על הרפורמה - והן ידונו לכישלון , כי העובדים יגנו על נמל אשדוד עבור המדינה ואזרחיה, אם כך נגזר עלינו".

המכתב אל טרנר נשלח בתגובה למכתב ששלחה מנכ"לית משרד התחבורה אל הוועד בשבוע שעבר ובו נכתב: "בהמשך לדיונים התכופים שמתקיימים אתכם בעניין השלכות הרפורמה על תנאי העסקת העובדים הקיימים בחברת נמל אשדוד, הציפייה מכם היא להמשיך ולפעול באחריות ובהתאם לסיכומים שהושגו עד כה בין הצדדים".

על כך עונה הוועד כי "אין שום סיכומים שהושגו בשיחות על הרפורמה שמתנהלת, משום הפערים העצומים וכי מלכתחילה הגישה שגויה מצד הנהלת הנמל בחשבה גם בניגוד לפסקי דין שיצאו מבית הדין לעבודה, ששיחות על רפורמה שלובות עם תנאים להתייעלות. אם בקיום הסכמים עסקינן, ראוי קודם להורות להנהלת הנמל לעמוד בפסקי דין של בית הדין האזורי לעבודה - אין סיכוי לאור פסקי דין, שוועד העובדים ידון בכלל על התייעלות מבלי שהסכם הרפורמה נחתם".

כתוצאה ממערכת היחסים המורכבת בין הוועד להנהלה מתנהלת מזה שנים , בחודשים האחרונים הושבת נמל אשדוד מספר פעמים, וחלק מהאניות הושטו בזמן השביתה לנמל בחיפה. חברת הספנות MSC החלה בתקופה האחרונה להטיל קנסות צפיפות בנמל אשדוד ונמל חיפה על יבואנים ויצואנים שמשתמשים בשירותי הנמלים. מדובר בקנסות שנעים בין 50 ל-100 דולר למכולה.