בצל פרשת השוחד: שיכון ובינוי בוחנת מכירת פעילות באפריקה

גורמים בחברה פנו לגוף בינלאומי במטרה להתחיל בבדיקה של אפשרות מימוש הליך מכירה כזה • שיכון ובינוי בתגובה: "החברה בוחנת מעת לעת מהלכים עסקיים שונים; בנושא אפשרות מימוש פעילות SBI לא התקבלה החלטה"

על רקע החקירה המתנהלת בנוגע למתן שוחד לכאורה של בכירים בחברה הבת של שיכון ובינוי (שו"ב) המרכזת את פעילות התשתיות והבנייה הבינלאומית של הקבוצה, SBI, בנוגע לפעילותה במדינות באפריקה, בוחנים בשיכון ובינוי את האפשרות למכירת SBI כולה, או חלק מהחברות הבנות שלה, לגוף בינלאומי.

החברה, הנמצאת בשליטת שרי אריסון ומנוהלת על-ידי יובל דגים, קיבלה ככל הנראה פנייה במטרה להתחיל בבדיקת האפשרות לביצוע מהלך שכזה ולא פסלה אותה על הסף.

עם זאת, כל עוד החקירה לא הסתיימה הסיכוי למימוש עסקה שכזאת אינו גבוה, ולו רק בגלל רמת חוסר הוודאות הגבוהה בנוגע ליכולת של החברה להמשיך לפעול באפריקה.

פרשת השוחד לכאורה בה מעורבת שיכון ובינוי נוגעת לחשד לפיו בכירים מהקבוצה שילמו שוחד לעובד זר בקניה בתמורה לקידום פרויקטים במדינה. במסגרת החקירה נחקרו בין היתר נושאי משרה בקבוצת שיכון ובינוי בהווה ובעבר.

הדוחות הכספיים לסיכום שנת 2017, שפרסמה שו"ב ממש ברגע האחרון לפני ליל הסדר, חשפו כי לצד ירידה ברווח בשל מימושים ניכרים שביצעה ב-2016, לצד פעילות עסקית שממשיכה להיות איתנה, היא חווה עתה אתגר מאוד לא פשוט עבורה בגלל החקירה. את השפעות החקירה היא לא יודעת לצפות, אך ברור שיש להן פוטנציאל נפיץ במיוחד עבורה - מה שמגמד במידה רבה את הפעילות העסקית הלא רעה של החברה וגם פותח צוהר לחששות לגבי העתיד.

מהדוחות התברר כי בעקבות בדיקות הרשויות (בעיקר הבנק העולמי שמממן חלק מהפרויקטים של החברה בקניה) , החברה הפקידה סכום של 250 מיליון שקל בקרן חילוט כ"סכום תפוס", שניתן על מנת לשחרר חשבונות של החברה לצורך המשך הפעילות השוטפת.

עוד הוסיפו בשיכון ובינוי עם פרסום הדוחות השנתיים כי "אין בידי החברה להעריך בשלב זה את תוצאות הליכי הביקורות של הבנק העולמי ואת החשיפות בגינן", וגם כי "קיים חשש להטלת סנקציות על-ידי הבנק העולמי שהן בעיקרן השהייה לתקופה קצובה מהתמודדות במכרזים עתידיים של פרויקטים הממומנים על-ידי הבנק העולמי, לצד סנקציות אפשריות אחרות מסוג של השבת כספים שהתקבלו מהלוואות שהועמדו על-ידי הבנק העולמי או תיקון נזקים". נזכיר כי במקביל מתנהלת חקירת משטרה בנושא בישראל, שכוללת גם מנהלים בכירים בעבר בקבוצה.

שיכון ובינוי מנהלת פרויקטים מול הבנק העולמי, לא במדינות העוגן עבור החברה, כי אם באתיופיה, טנזניה, גוואטמלה וקניה. מנגד, רוב הפעילות של SBI היא בניגריה - שם אין לשו"ב שיתוף פעולה עם הבנק העולמי.

עם זאת, ללא קשר לנושא החקירה פעילות החברה בניגריה ספגה פגיעה קשה בשנים האחרונות עקב הטלטלה הגדולה שעברה על ניגריה כתוצאה מנפילת מחירי הנפט שהובילה למשבר כלכלי ופיחות חד במטבע המקומי, הניירה.

משיכון ובינוי נמסר בתגובה: "החברה בוחנת מעת לעת מהלכים עסקיים שונים, כחלק מניהול תמהיל הנכסים שלה. בין היתר נבחנת אפשרות כניסה לגיאוגרפיות חדשות ויציאה מאיזורים אחרים, כניסה לתחומי פעילות חדשים ויציאה מתחומים מסוימים, חבירה לשותפים עסקיים ומימוש פעילויות ונכסים. בנושא אפשרות מימוש פעילות SBI לא התקבלה החלטה".