מגמה חיובית במסחר בת"א; אינטרנט זהב מזנקת ב-10%

מניות הארביטראז' חוזרות עם פערים חיוביים • אופקו הלת' לא נמחקת מהמסחר בבורסה • הפגישה המכריעה בין סיידוף לבנקים

בניין הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר
בניין הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

המסחר בת"א התנהל היום (א') במגמה חיובית, וזאת על רקע הנעילה הירוקה ביום ה' שעבר ועל רקע המגמה התנודתית בבורסות ניו-יורק בסוף השבוע. 

 

נתוני מאקרו

בנק ישראל פרסם היום את סקר החברות לרבעון הראשון אשר בודק את מאזן הנטו במגזר העסקי. מאזן הנטו הוא ההפרש בין כמות החברות שדיווחו על צמיחה לעומת כמות החברות שדיווחו על ירידה, ועל כן, מאזן נטו גבוה יותר מרמז על צמיחה במשק, לעומת מאזן נטו נמוך יותר שמלמד על האטה במשק. בענף התעשייה המאזן חיובי ומשקף גידול ביצוא ובמספר העובדים הצפי בענף הוא להתרחבות במכירות ליצוא. בענף השירותים הענף חיובי והוא מעיד ל התרחבות בכמירת השירותים בארץ וגידול במספר העובדים המקצועיים. הצפי בענף הוא להתרחבות הפעילות וההזמנות מחו"ל. בענף המסחר המאזן הוא שלילי כפי שהיה בשלושת הרבעונים האחרונים. תחזית הענף היא לצמיחה ברבעון הבא.

נתוני מאקרו נוספים פורסמו היום על-ידי הלמ"ס ולפיהם בחודשים דצמבר 2017 עד פברואר 2018 חלה עלייה של 2.8% בענפי התעשייה, הכרייה והחציבה. כמו כן, בענף התעשייה ללא כרייה וחציבה העלייה הייתה גבוהה יותר ועמדה על 6.2%.כמו כן פורסמו גם נתוני הרכישות בכרטיס אשראי על-ידי צרכנים פרטיים בחודשים ינואר-מארס 2019 והם מראים עלייה של 4.7% בסך הרכישות בכרטיסי האשראי - עלייה של 3.8% במוצרים ושירותים, 2.9% במזון ומשקאות, 4.5% במוצרי תעשייה ו-5.4% ברכישות שירותים. 

אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים שוב ירד מתחת ל-3% והוא נסחר בפעם האחרונה סביב ה-2.96%. ככל שתמחור האג"ח גבוה יותר כך צפוי שחיקה גדולה יותר במחירי המניות לאורך זמן, וייתכן שחלק מהירידות האחרונות בשווקים נובעות מהעלייה בנתון זה. 

אייל דבי, מנהל מחלקת המחקר בבנק לאומי, מנתח ל"גלובס" את מצב מניות חברות הצריכה: "השנים האחרונות היו לא פשוטות לחברות הצריכה, שכן הן נלכדו במעין תנועה של סגירת מלחציים - גידול בעלויות לצד לחץ מחירים על ההכנסות. השנים הבאות יהיו מאתגרות לא פחות, ואינני משוכנע שהדבר מקבל ביטוי מלא במחירי המניות".

מרכזות עניין

האם סאגת החלפת הידיים בבזק בזק קרובה לסיום? היום צפויה להתקיים פגישה בין קבוצת סיידוף לבנקים הנושים ביורוקום, בנושא רכישת אינטרנט זהב. לאור ההתפתחויות מהימים האחרונים, נראה כי קיים סיכוי סביר שכבר מחר תיחתם העסקה למכירת השליטה בחברה המחזיקה בגרעין השליטה בבזק. לפי העסקה הנרקמת, סיידוף ישלם במזומן עבור מניות יורוקום באינטרנט זהב 135 מיליון שקל, על 75% ממניות יורוקום באינטרנט זהב, מה שמשקף לכלל המניות של יורוקום בחברה שווי של 180 מיליון שקל - קרוב ל-30% מעל שווי השוק שלהן. תשלום על 25% מהמניות הנוספות יתבצע בסוף שנת 2019, בהתאם לשווי שלהן בשוק.

עוד בנושא בזק, שינוי הרכב הדירקטוריון: בליל יום ה' נבחר ההרכב חדש, הכולל 13 דירקטורים. כל הדירקטורים שהציעה חברת ביקום נבחרו לדירקטוריון, ואיתם דירקטורים שהציעה חברת בזק וגם חלק קטן מהדירקטורים שהציעה אנטרופי. בין הדירקטורים שנבחרו מטעם אנטרופי ניתן למנות את אמנון דיק, לשעבר מנכ"ל בזק, שנבחר כדירקטור היחיד מטעם אנטרופי. יחד איתו נבחר מנכ"ל בזק לשעבר אילן בירן שהיה מועמד של חברת ביקום, כמו גם אורלי גיא. עוד נבחרו דורון תורג'מן, עמי בר לב ושלמה רודב מטעם ביקום. בשורה התחתונה ביקום הצליחה להכניס את כל הדירקטורים שרצתה, וכמוה גם בזק.

מתחרטת: אופקו הלת' , מן החברות הגדולות בבורסה בתל-אביב עם שווי שוק של 6.1 מיליארד שקל, משכה את הבקשה להימחק מהמסחר בת"א ותישאר לעת עתה בבורסה. נראה כי ההחלטה נבעה מלחץ שהפעילה הבורסה וכן מתגובת השוק.