זינוק של 11% בהכנסות אדמה לרבעון הראשון ל-1.02 מיליארד ד'

למרות העלייה בהכנסות דיווחה החברה על ירידה של 28% ברווח הנקי, בשל הפסד מהגנות על האירו • בברזיל גדלו ההכנסות ב-30%, והשוק המקומי לבדו מוערך שם ב-2 מיליארד דולר

חן ליכטנשטיין מנכל אדמה / צילום: אלון רון
חן ליכטנשטיין מנכל אדמה / צילום: אלון רון

חברת אדמה, שמייצרת קוטלי חרקים וקוטלי עשבים להגנת הצומח, ממשיכה להציג צמיחה חזקה בהיקפי פעילותה. החברה דיווחה היום (ה') כי הכנסותיה ברבעון הראשון של 2018 הסתכמו ב-1.02 מיליארד דולר ושיקפו צמיחה של 10.9% ברבעון המקביל אשתקד, וזאת למרות חולשה במכירות באירופה. בשורה התחתונה, דיווחה החברה על ירידה של 28% ברווח הנקי ברבעון הראשון ל-85 מיליון דולר, אולם זאת עקב הפסד מהגנות על שער היורו ומס מופחת ששולם אשתקד.

מכירות אדמה לפי אזורים
 מכירות אדמה לפי אזורים

חברת אדמה היא תוצר של מיזוג שהתרחש ביולי אשתקד בין אדמה פתרונות לחקלאות הישראלית, לבין חברת הוביי סנונדה הסינית שמניותיה נסחרות בבורסת שנזן. את החברה המשולבת מוביל המנכ"ל חן ליכטנשטיין והיא נסחרה היום לפי שווי של 34.74 מיליארד יואן (5.5 מיליארד דולר).

לדברי החברה, נבעה הצמיחה במכירות ברבעון הראשון מעלייה של 6.9% בכמות הסחורה הנמכרת, מעליית מחירים של 2% על פורטפוליו המוצרים, וכן מגידול חד יותר במכירות המוצרים המבודלים, שלהם שיעורי רווחיות גבוהים יותר. מנגד, קיזזו ההגנות על האירו כ-25 מיליון דולר משורת ההכנסות ברבעון הראשון. לדברי החברה, מדובר בהגנות מטבע שנרכשו לפני כשנה, כאשר מאז דווקא התחזק האירו בכ-15% מול הדולר.

על הקיזוז במכירות מההגנות על האירו, היו אמורות לפצות מכירות גבוהות באירופה ברבעון הראשון של השנה. אלא שבאירופה התארך השנה החורף בשלושה עד ארבע שבועות, והביא לדחייה במועדי הריסוסים של החקלאים. כך, שאת הרבעון הראשון סיימה אדמה עם ירידה של 1.7% במכירות ל-392 מיליון דולר (או ירידה של 5.4% במונחי מטבעות מקומיים). להערכת גורמים בחברה, חורף רגיל באירופה היה מביא עמו תוספת של 50-60 מיליון דולר למכירות שם, עם רווחיות של כ-50% מההכנסות.

מנגד, בצפון אמריקה זינקו המכירות ב-15.9% ל-201 מיליון דולר בזכות ביקושים חזקים למוצרים מבודלים, ובהם סל מוצרי הכותנה הכולל את שני קוטלי חרקים וקוטל עשבים. גם באמריקה הלטינית נרשם זינוק חד של 21.1% בהכנסות ל-141 מיליון דולר בזכות גידול ניכר בכמויות המכירה בברזיל, קולומביה, פרו וארגנטינה.

בברזיל נרשמה צמיחה משמעותית של כ-30% במכירות, עם המשך בידול סל המוצרים. במהלך הרבעון התקבלו רישויים לקוטלי הנמטודות היחודיים "נימיץ" ו"לגאדו" וכן למוצר בלינדאדו לטיפול בזרעים. כמו-כן, בשבוע שעבר השיקה אדמה בברזיל גם את קוטל הפטריות קרונוס. לדברי אדמה, מדובר במוצר חדשני המבוסס על תערובת של שלושה חומרים פעילים ומיועד לטיפול בחילדון האסייתי שפוגע בשדות הסויה בברזיל. לדברי חן ליכטנשטיין, מנכ"ל אדמה, למוצר זה לבדו יש שוק של כ-2 מיליארד דולר בברזיל, כך שכבר השנה היא צפויה לרשום ממנו מכירות של עשרות מיליוני דולרים.

בנוסף לכך נרשמה צמיחה דו ספרתית גם במדינות מפתח נוספות. בסין זינקו ההכנסות ברבעון הראשון ב-36.6% ל-72 מיליון דולר ואילו במדינות הודו, המזה"ת ואפריקה עלו הכנסות ב-30.9% ל-111 מיליון דולר.

יאנג שינצ'יאנג, יו"ר דירקטוריון אדמה, אמר כי "הצמיחה החזקה שלנו ברבעון, למרות ההתחלה המאוחרת של העונה באירופה, מעידה על החוסן של הפריסה הגלובלית הרחבה של החברה, וכן על המשך החדירה שלנו לשוקי מפתח ברחבי העולם. המשך בניית הפעילות שלנו בסין מתקדם במלוא התנופה, עם צמיחה מהירה בשוק המקומי העצום. בנוסף, שרשרת הערך האחודה של החברה המשולבת וההפצה של מוצרים הנהנים מיתרון זה, מעניקה לנו יתרון תחרותי משמעותי."

חן ליכטנשטיין, נשיא ומנכ"ל אדמה, הוסיף, "אדמה צמחה ברבעון, עם המשך גידול בנתחי השוק בכל השווקים המרכזיים. במיוחד נציין את הצמיחה החזקה באמריקות, סין, הודו ואסיה-פסיפיק, אשר פיצתה על האיחור בתחילת העונה באירופה. המשך הבידול של סל המוצרים שלנו, אשר מוסיף להתחזק עם השקות מוצרים בכל השווקים, וביניהן ההשקות האחרונות בברזיל של NIMITZ ® ו-CRONNOS ® , נותן ערך ממשי לחקלאים ברחבי העולם ותורם להמשך הביצועים שלנו."

בחברה הדגישו עוד כי היא ממשיכה לנהל באופן הדוק את עלויות הייצור. עם זאת, עלות רכש גבוהה יותר בשל זמינות מוגבלת של חומרי גלם וביניים מסוימים, בעיקר בשל הגברת אכיפה סביבתית בסין, גרמה לעלויות ייצור גבוהות יותר בהשוואה לתקופה המקבילה. מנגד, ביקוש ער למוצרי החברה איפשר העלאת מחירים בגובה 2% על פני סל המוצרים, אשר קיזזה את העלייה בעלות הרכש.

הרווח הגולמי עלה ברבעון הראשון ב-6.8% ל-352 מיליון דולר, ושיעורו מסך הכנסות עמד על 34.5% (או 377 מיליון דולר ו-36% בהתאמה, בניכוי השפעת ההגנות על האירו). הרוח התפעולי ירד ב-4.2% ל-137 מיליון דולר, אולם ללא השפעת ההגנות היה דווקא עולה ב-13.3% ל-162 מיליון דולר.

עוד הדגישה החברה כי למרות ההשפעות השליליות של התארכות החורף באירופה וההגנות על האירו ירד הרווח התפעולי בניטרול פחת והפחתות ( EBITDA ) רק ב-2% ל-191 מיליון דולר. כך שבניכוי ההשפעה השלילית של הגנות היורו מ-2017, היה ה-EBITDA ברבעון הראשון עומד על 216 מיליון דולר ומשקף צמיחה של 10.8% לעומת הרבעון המקביל.