גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"המשאיות הן חיות רעות": הקטסטרופה של רכבות המשא בארץ

למרות הפקקים, זיהום האוויר ותרומתן לתאונות הקטלניות, משאיות עדיין שולטות בהעברת מטענים בישראל, ולא רכבות משא ● הרכבת: "הגדלנו את התפוקה ב-40% והצבנו יעדים שאפתניים"

משאית עמוסה מוצרי פלדה/ צילום: שאטרסטוק
משאית עמוסה מוצרי פלדה/ צילום: שאטרסטוק

"תפוסת הכביש" על ידי משאיות תובלה בכבישי אורך מרכזיים של ישראל מגיעה בשעות השיא ל-20%. שטח כביש הנתפס על ידי משאית שווה ערך בממוצע לשניים ויותר כלי רכב רגילים. התופעה מורגשת בעיקר בכביש 6 - בין 7 ל-10 בבוקר באמצע השבוע עולות על כביש זה מאות משאיות כבדות שמובילות לעתים חומרים מסוכנים.

למשאיות חלק חשוב בהובלת מטענים ברחבי הארץ, הן אחראיות לכמעט 90% מסך הסחורות המובלות בכבישי ישראל. לא ניתן לוותר עליהן, ואולם ניתן היה להפחית משמעותית את נוכחותן על הכבישים - כל  רכבת משא מורידה מהכביש בין 60 ל-70 משאיות. זאת, במקרה שהיה תחליף ראוי - תשתית מסילתית שמיועדת לרכבות מטען וחיבור אזורי התעשייה אליה.

אלא שבמשך דור שלם הזניחה המדינה את תחום רכבות המטען והתמקדה בפיתוח הסעת נוסעים. מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי בעוד היקף הסעת הנוסעים של רכבת ישראל צמח ביותר מפי חמישה משנת 2000 ועד היום, תחום הובלת המטענים עלה באותה תקופה בכ-12% בלבד - ל-9.1 מיליון טון בשנה. 

העברת משא

מעבר לכך, תפוקת רכבת המטען במונחי טון/ק"מ (כמה טונות הובלו לקילומטר) נותרה כמעט ללא שינוי בין השנים 1990 ל-2012. בשנים האלה רמת הסחר בישראל עלתה ועמה גם הביקושים לשינוע המטענים - ואלה סופקו כמעט במלואם על ידי המשאיות.

את התוצאה של הסטת הביקושים מרכבות למשאיות אנחנו מכירים היטב - יותר זיהום אוויר, יותר פקקים והחמור מכך יותר תאונות קטלניות. "משאיות הן חיות רעות על הכביש. החלק שלהן בנסועה מבחינת הקילומטראז' הוא קטן בהרבה מחלקן בהרוגים ובנזקים", אומר בשיחה עם "גלובס" גורם בענף התחבורה.

למרות ששיעור מעורבות המשאיות בתאונות דרכים עם נפגעים הוא לא גבוה יחסית - כ-5% - הן גורמות ל-12% מההרוגים בשנה. נוסף לנתון המטריד הזה, כתוצאה מהנוכחות הגוברת של המשאיות על הכבישים נגרם נזק נוסף למשק - עלויות גבוהות של תחזוקת הכבישים - המשאיות גורמות לשחיקה מהירה יותר של שכבת אספלט.

אם לא די בכך, חלק מהמשאיות מובילות חומרים מסוכנים. בהובלת הסחורות מהסוג הזה קיימת חשיבות רבה להובלה באמצעות רכבות משא - בצורה אטומה תוך צמצום למינימום האפשרי את המגע עם בני אדם. אפשרות זו עדיפה באופן ברור על פני חלופת ההובלה במשאיות בכבישי הארץ הפקוקים.

"מובילים משאות 24 שעות ביממה"

בארבע שנים האחרונות חלה התעוררות מסוימת בתחום רכבות המטען. למרות שהתשתית נותרה כפי שהייתה, ברכבת ישראל מצאו פתרון יצירתי - להעלות את תפוקתן של המסילות הקיימות. לדברי אורי שריר (42), סמנכ"ל חטיבת המטענים ברכבת ישראל בשבע השנים האחרונות, מספר: "הצבנו יעדים שאפתניים, הקמנו צוות ניהולי חדש עם תכנון וניצול נכון של זמן המסילה, ובכך עשינו מהפכה בחטיבת המטענים בארבע השנים האחרונות - הגדלנו את ההיקף ההובלות ב-40% מ-6.5 מיליון טון בשנה ל-9.2. התוכנית בשנה הבאה היא לעבור את ה-10 מיליון טון, ובעוד ארבע שנים אני מניח עם הנמלים החדשים אנחנו נוכל להגיע ל-13 מיליון טון", אומר שריר.

לדבריו, "השינוי הדרמטי נעשה על אותן תשתית - מובילים 24 שעות ביממה. שיפרנו את הדיוק של הקרון - אם אותו קרון יוצא ונכנס בזמן, אז משפרים את רמת הקיבולת".

בחטיבת המטענים הבינו שכדי להגדיל את התפוקה של רכבות משא, יש בראש ובראשונה להעלות את מוטיבציית העובדים. "כולם אוהבים להיות חלק של משהו מצליח", מספר שריר. "אתן לך דוגמה - התחלנו לשלוח לכל נהג שמגיע לנקודת יעד סמס אוטומטי עם השוואה בין היעד לבין הביצוע שלו, כולל כמה כסף הוא תרם בסוף לרכבת ישראל על ידי הביצוע שלו. מאז התפוקה לעובדים עלתה בעשרות אחוזים", אומר שריר.

בחטיבת המטענים מתגאים בחזרתה של הרכבת בשנה החולפת לתחום הובלת הפלדה, הנחשבת לחומר מסוכן. הפלדה שמובלת מהנמלים לקריית גת ובהובלה משלימה למפעלי "איסכור", משמשת לייצור מוצרים שונים, החל מגדרות הפרדה בכבישים ועמודי חשמל ועד למוצרי ריהוט. בשלב זה עדיין לא מדובר בהיקף מהותי מסך ההובלות, אך לדברי שריר מדובר בבשורה חשובה שתתרום גם לבטיחות בדרכים.

"בכביש 6 תמיד אפשר לראות משאיות פלדה, שלושה גלילים ענקיים שכל אחד שוקל 10 טון, מפחיד. כל הרעיון הוא לא רק להיות מדינה ירוקה יותר, שזה חשוב מאוד, אלא גם לא לעמוד בפקקים וגם להפחית את הסיכוי לתאונות הדרכים", כך שריר.

ישראל משתרכת מאחור

למרות ההישגים של חטיבת המטענים בשנים האחרונות, ישראל עדיין משתרכת מאחור בהשוואה הבינלאומית - מבחינת נתוני ההובלה במונחי טון/קילומטר, רכבת ישראל עומדת כיום על 6.5% מסך המטענים לעומת ארצות אירופה המפותחות שבהן השיעור הזה מגיע ל-15%-18%.

"מכיוון שישראל היא מדינה קטנה יחסית, הרבה מהובלות המטענים הן למרחקים קצרים, שם הכלכליות של הרכבות יורדת. לכן, אני לא חושב שמדובר כאן במחדל ענק. עם זאת, בהתחשב בצפיפות גדולה בכבישים היה מקום לדרבן יותר את הרכבת ולאפשר לה להוביל יותר", אומר בשיחה עם "גלובס" גורם בענף התחבורה.

התחרות מול משאיות התובלה הפכה להיות מאתגרת במיוחד עבור חטיבת המטענים בשנים האחרונות, ותחרות זאת מתבטאת בהורדת מחירים בענף ההובלות. למרות החסרונות למשק, עבור הלקוחות הסופיים למשאיות יש דווקא יתרונות מובהקים על פני הרכבת - גמישות מבחינת נקודות העמסה והפריקה, זמני ההגעה גמישים וכמות קטנה של סחורות.

כאמור, הסיבה העיקרית שמגבילה כיום את צמיחת ההובלות יבשתיות ברכבות היא היעדר תשתית. בעוד תשתית המסילה מיועדת כיום ברובה לנוסעים, רכבות מטען נוסעות כאשר המסילה פנויה - בלילות.

הפתרון לו מחכים בחטיבת המטענים של הרכבת היא הקמת המסילה המזרחית, רק שזו תוקם על פי התסריטים האופטימיים ביותר בעוד שבע שנים. המסילה המזרחית תעבור בין לוד, ראש העין, כפר סבא, חדרה מזרח ותתחבר למסילת העמק - לאורך כביש 6, ותיועד בעיקר למטענים גם במהלך היום.

הפתרון הנוסף שאמור להגדיל את היקף ההובלות הרכבת הוא הקמת שלוחות של המסילות למפעלים גדולים, דבר שהתחיל התחיל לקרום עור וגידים בחצי שנה האחרונה. הכוונה היא לבנות מסופים למטענים באזורי התעשייה שישרתו את המפעלים הסמוכים. מדובר למשל במסוף קדמה, אייל, כרמיאל, טירת יהודה, מגדל העמק.

הקמת שלוחות למפעלים, למחצבות ולמתקנים אחרים בישראל היא קריטית לאור המרחקים הקצרים יחסית במדינה. כיום, ברוב המקרים כדי שהסחורה תגיע למפעל עצמו ממסוף הרכבת נדרשת הובלה משלימה שמבוצעת על ידי משאיות - מה שמייקר את עלויות ההובלה ועבור מפעלים רבים הופך את ההובלה באמצעות הרכבת ללא רלוונטית.

לדברי המקור בענף התחבורה, "בניגוד לרכבות נוסעים, האתגרים הסטטוטוריים שהרכבת צריכה לעבור כדי לקבל אישורים על מסילות משא הם לא הגיוניים. ברגע שזה המצב, אז הסיכוי לפתח רשת רכבות מטען כפי שנמצא ברכבות נוסעים בשנים האחרונות הוא נורא קשה ליישום".

עיקר הפעילות בתחום המטענים המבוצע על ידי הרכבת הוא מול נמלי הים - נמל אשדוד ונמל חיפה, לכן הגדלת התפוקה של הנמלים עשויה להגדיל גם את היקף ההובלות ברכבות משא. הנמלים החדשים שיקומו בעוד כשלוש שנים נכון להערכת החברה היום לא צפויים להגדיל כשלעצמן את היקף פעילות המטענים, אלא רק במקרה שתחול עלייה בתנועת המכולות הימית כתוצאה מפתיחת הנמלים.

עוד כתבות

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

 

אחרי שבוע על המדף: בכמה נמכרה וילת יוקרה בהוד השרון?

בשכונת הדר בהוד השרון נמכרה וילת יוקרה בשטח בנוי של 280 מ"ר לאחר שעמדה כשבוע בלבד על המדף, תמורת 11 מיליון שקל ● "שוק היוקרה במצב קשה כרגע - הקונים מאוד בררנים כי יש להם היצע גדול" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

דיקלה כהן שיינפלד, ראשת הסגל של נשיא המדינה / צילום: קובי גדעון, לע''מ

מהילדות בבית שמש והלימודים בפנימייה דתית, לפגישות עם הנשיא ביידן

אחרי אחד הנאומים של יצחק הרצוג, אי שם ב־2010, ניגשה אליו דיקלה כהן שיינפלד  וביקשה להתנדב אצלו ● גם היא לא האמינה ששנים אחר כך היא תקבל שיחת טלפון שתהפוך אותה לראשת הסגל של נשיא המדינה:"ברגעים היסטוריים, אני שואלת את עצמי איך הצלחתי להגיע לזה. בפעם הראשונה שלי בבית הלבן, הייתי צריכה לסגור פה פעור"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

מתל אביב עד באר שבע: השכונות עם הכי הרבה שוכרים בארץ

אמנם שיעור הבעלות על דירות בישראל גבוה, אולם יש אזורים שבהם שיעור השוכרים עולה כבר על 50% ● נתוני הלמ"ס מגלים איפה השכונות המבוקשות וכמה זה עולה למשקיעים ● כתבה שנייה בסדרה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

חברת TRULLION / צילום: TRULLION

"כמו מערב פרוע": חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 הקימו חברה מבטיחה

מאחורי חברת טרוליון עומדים חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 שחולקים חזון משותף: ייעול עבודה חשבונאית בארגונים באמצעות בינה מלאכותית • נגד מה הם מתחרים? "הלקוחות שדבקים באקסל" ● הסטארט-אפים המבטיחים