גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ירידה לצורך עלייה: השדרוג של אופל ל-3008 של פיז'ו

לקרוס-אובר המשפחתי הראשון של אופל יש שורשים בקונצרן פיז'ו-סיטרואן הצרפתי ומנוע 1.2 ליטר טורבו עם 3 צילינדרים ● אבל הוא מציג אישיות גרמנית נבדלת, הרבה שימושיות ותמחור הולם

בחודש האחרון נרשם שיא חדש במלחמה העסקית, שמתנהלת בין אופל לחברה-האם שלה פיז'ו-סיטרואן, שרכשה אותה בשנה שעברה תמורת כשני מיליארד אירו. הקונצרן הצרפתי אמנם פרסם החודש דו"חות כספיים די חיוביים, עם עלייה נאה בהכנסות ברבעון הראשון, אבל תרומתה של אופל למאזן המאוחד המשיכה להיות שלילית ומאז רכישתה היא ייצרה לחברה-האם הפסדים של יותר מ-170 מיליון יורו.

הנהלת פיז'ו טוענת, שעלות הייצור והתפעול במפעלים של אופל כפולה כמעט מזו שבצרפת ושמכירותיה מאכזבות, ולפיכך היא דורשת מאופל לקצץ משמעותית בעלויות. אמנם פיטורים לא עומדים כרגע על הפרק בשל ההתחייבות לממשלת גרמניה אבל האיגודים החזקים בגרמניה מתנגדים לכל גם פגיעה עקיפה בשכר ואף מתכוונים לצאת ל"ראלי" בנושא.

ממשלת גרמניה לא משתפת בינתיים פעולה והקנצלרית מרקל אמרה החודש כי "על פיז'ו לעמוד בהתחייבויותיה". בהיעדר אמצעי לחץ אחרים הודיעה פיז'ו, שאם לא יקוצצו העלויות אין בכוונתה להשקיע בפיתוח המפעלים של אופל בגרמניה והיא לא תעביר להם את הייצור של דגמים חדשים. הגרמנים טוענים שזו "סחיטה" ואם מוסיפים לכך את המטען הלאומי המסורתי בין הצרפתים לגרמנים מקבלים עסק די נפיץ.

הדגם שהוביל למיזוג בין פיז'ו לאופל הוא אופל גראנדלנד X החדש, שהחל את דרכו כעסקת OEM מקובלת בין שתי החברות. כלומר חברה אחת (אופל) רוכשת מחברה אחרת (פיז'ו) את הזכויות להשתמש בדגם קיים - פיז'ו 3008 במקרה דנן - ולבצע בו הנדסת מותג נמרצת כדי ליצור בידול מהדגם ה"תורם".

לאנשי אופל יש לא מעט ניסיון במיזמי OEM מול בעלת הבית הקודמת ג'נרל מוטורס ומי שלא מכיר את הקשר המשפחתי ל-3008 יתקשה לקשר בינו לבין הגראנדלנד. הממדים והפרופורציות די דומים אבל במקום החרטום המוחצן ועתיר הכרום של ה-3008 הציבה אופל חרטום מחודד ונקי עם פנסים מלוכסנים נוסח אופל אסטרה, יציבה ספורטיבית עם פגושים עמוקים וגריל "גרמני" שחור וגדול. גם הזנב נראה נקי יותר והוויתור על מסילת הכרום בפרופיל הצד מעניק לרכב מראה תכליתי ונעים לעין.

מחלקת העיצוב של אופל תרמה גם כמה אלמנטים מקוריים משלה לעיצוב, כמו טקסטורה מתוחכמת של משטחי הפלסטיק בחלק התחתון של המרכב, שמשתלבת היטב בצביעה דו-גונית. הגרסה המהודרת של רכב המבחן, בצבע שחור-לבן ועם חישוקים ייחודיים, הצליחה לסובב לא מעט ראשים ברחוב הישראלי הטרוד.

ואם בעיצוב החיצוני הבידול היה עדין, הרי שעיצוב תא הנוסעים כבר מייצג שינוי רדיקלי לעומת המקור הצרפתי. את לוח המחוונים הכל-דיגיטלי של ה-3008 מחליפה עמדת פיקוד תקנית, שמרנית ומאוד "גרמנית" עם סט של מחוונים אנלוגיים. ההגה האובאלי פינה את מקומו להגה עגול ותקני, מערך המתגים האופקי של ה-3008 הוחלף במערך מקובל נוסח אסטרה, ידית ההילוכים נוסח ה"סטיק" של מטוס קרב הוחלפה בידית מקובלת ומערכת מולטימדיה מקורית מקבילה לזו של דגמי אופל ו-GM.

בקיצור, זהו תהליך יסודי של "דה-דיגיטליזציה" (ביטוי שהמצאנו), שנוטש את היצירתיות המופגנת לטובת תכליתיות ושימושיות. אולי זה גילנו המתקדם, אבל הרגשנו הרבה יותר בבית עם העיצוב הזה. כל העסק עטוף בחומרים איכותיים ובאיכות ייצור וגימור גבוהה, שאליה כבר התרגלנו במוצרי הדור האחרון של PSA (הרכב מיוצר בצרפת), עם בידוד רעשים יעיל. רמת האבזור בדגם הבכיר מקיפה למדי, וכוללת חבילת בטיחות אקטיבית, ולמרות העדרם של כמה גאדג'טים התא מספק תחושת פרימיום.

פרט לכך, כמו ב-3008, זהו קרוס-אובר משפחתי יעיל עם גובה נוח לכניסה ויציאה, תנוחת ישיבה ידידותית לסובלים מחרדת SUV, מרחב סביר לשניים פלוס מאחור ותא מטען מרווח ושימושי עוד לפני קיפול המושב האחורי.

באגף המנועים האופציה היחידה הוא מנוע שלושה צילינדרים טורבו-בנזין בנפח 1.2 ליטר מבית פיז'ו, שמייצר 130 כ"ס ו-23 קג"מ. זה לא הטורבו 1.6החזק והנמרץ של האח הצרפתי, אבל זה גם לא הדגם היחיד בפלח הזה, שמשתמש במנועי טורבו-בנזין קטני נפח - ע"ע ערך ניסאן קשקאי ורנו קאדג'ר שעושים חייל עם 15 כוחות סוס פחות.

לזכותו של הגראנדלנד עומד משקל עצמי צנוע של כ-1,270 קילו בלבד, למרות ממדים נכבדים, מה שמתבטא בתגובה סבירה ללחיצה ברוב תנאי הנהיגה הנפוצים והתנהלות רגועה בעיר ובשיוט במהירויות גבוהות על הכביש המהיר.

עם זאת, דרישות מאתגרות כמו האצה בעליה או יציאה לעקיפה נמרצת עם מטען מלא של נוסעים כבר מותחות את יכולות המנוע לקצה בליווי לא מעט רעש מאומץ. התיבה האוטומטית בת 6 מהירויות עושה עבודה טובה בהחלקת הפעולה של המנוע הקטן, אם כי ברוב הזמן הותרנו אותה על מצב התכנות הנמרץ יותר. כצפוי, צריכת הדלק מצוינת ולא קשה להשיג 15 קילומטרים לליטר.

על הכביש שומר הקרוס-אובר של אופל על התכונות החיוביות של ה-3008, עם ספיגת זעזועים מצוינת, למרות חישוקים גדולים וצמיגים בחתך נמוך. נטיית הגוף מרוסנת היטב תחת עומסים צידיים, מרכז הכובד נמוך והשלדה מרגישה קלילה ומשתפת פעולה עם נהגים חדורי מוטיבציה על כבישים מפותלים.

למרבה הצער, האופל קיבלה בירושה מ-3008 גם את מערכת ה"סיוע אקטיבי להיגוי", שמחבלת באופן יסודי בהיזון החוזר. נבירה בתפריטים וניתוק המערכת הזו החזירו לנו את תחושת ההיגוי. כצפוי, יכולות השטח מזעריות ומוגבלות לדרכי עפר וטיפוס על מדרכות מתונות.

במחיר של 140 אלף שקל לדגם הבסיס ו-155 אלף לדגם המפואר, הגראנדלנד X משתבץ בדיוק במרכז של אחד הפלחים הצפופים ביותר כיום בשוק הרכב הישראלי. זה לא פשוט להותיר חותם בפלח כזה, אבל לגראנדלנד יש בהחלט את הכלים הדרושים כדי להחזיר את אופל לתמונה התחרותית. הוא ידידותי לעין, מאובזר היטב, לא מקושקש, שימושי למשפחות גדולות, ועם הדחיפה של חברת הליסינג הגדולה של היבואן מאחוריו, לא נופתע אם הוא יהפוך לאופציה פופולרית ברשימת הבחירה של רבים.

אופל גראנדלנד

חלק מהמתחרות

מיצובישי אקליפס קרוס

מחיר הבסיס של המצטרף החדש לפלח הוא 149 אלף שקל ומקבלים בו מנוע 1.5 ליטר טורבו חדש עם 163 כ"ס ותיבה רציפה. הביצועים נמרצים למדי והתא שופע במערכות קישוריות ובטיחות עדכניות. תא המטען מסתפק ב-341 ליטר. האח הגדול "אאוטלנדר" מציע גרסת בסיס ב-140 אלף עם מנוע 2 ליטר

ניסאן קשקאי

גרסת הבנזין של ניסאן קשקאי עולה בין 144 ל-162 אלף לפני הנחות. המנוע הוא 1.2 ליטר טורבו-בנזין עם 115 כ"ס ו-17 קג"מ והתיבה היא רציפה. הרכב מעט קטן בממדיו מהגראנדלנד ומציע 100 ליטר פחות בתא המטען, אבל המרכב גבוה והנוחות טובה. עמדת הפיקוד דיגיטלית למהדרין ורמת האבזור עדכנית

פיז'ו 3008

גרסת הבסיס של ה-3008 עולה 155 אלף שקל והמחיר מטפס עד ל-170 אלף לגרסה המפוארת. העיצוב החיצוני מוחצן יותר לעומת האופל ועיצוב הפנים עתידני-חללי, על טהרת התצוגה הדיגיטלית. המנוע הוא 1.6 ליטר טורבו בנזין עם 165 כ"ס והתאוצה מהירה יותר ב-2 שניות מזו של האופל. יש גם מנועי דיזל

עוד כתבות

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ארה"ב ועוד 17 מדינות בקריאה משותפת: "לשחרר חטופים מיד"

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"