ירידה לצורך עלייה: השדרוג של אופל ל-3008 של פיז'ו

לקרוס-אובר המשפחתי הראשון של אופל יש שורשים בקונצרן פיז'ו-סיטרואן הצרפתי ומנוע 1.2 ליטר טורבו עם 3 צילינדרים • אבל הוא מציג אישיות גרמנית נבדלת, הרבה שימושיות ותמחור הולם

בחודש האחרון נרשם שיא חדש במלחמה העסקית, שמתנהלת בין אופל לחברה-האם שלה פיז'ו-סיטרואן, שרכשה אותה בשנה שעברה תמורת כשני מיליארד אירו. הקונצרן הצרפתי אמנם פרסם החודש דו"חות כספיים די חיוביים, עם עלייה נאה בהכנסות ברבעון הראשון, אבל תרומתה של אופל למאזן המאוחד המשיכה להיות שלילית ומאז רכישתה היא ייצרה לחברה-האם הפסדים של יותר מ-170 מיליון יורו.

הנהלת פיז'ו טוענת, שעלות הייצור והתפעול במפעלים של אופל כפולה כמעט מזו שבצרפת ושמכירותיה מאכזבות, ולפיכך היא דורשת מאופל לקצץ משמעותית בעלויות. אמנם פיטורים לא עומדים כרגע על הפרק בשל ההתחייבות לממשלת גרמניה אבל האיגודים החזקים בגרמניה מתנגדים לכל גם פגיעה עקיפה בשכר ואף מתכוונים לצאת ל"ראלי" בנושא.

ממשלת גרמניה לא משתפת בינתיים פעולה והקנצלרית מרקל אמרה החודש כי "על פיז'ו לעמוד בהתחייבויותיה". בהיעדר אמצעי לחץ אחרים הודיעה פיז'ו, שאם לא יקוצצו העלויות אין בכוונתה להשקיע בפיתוח המפעלים של אופל בגרמניה והיא לא תעביר להם את הייצור של דגמים חדשים. הגרמנים טוענים שזו "סחיטה" ואם מוסיפים לכך את המטען הלאומי המסורתי בין הצרפתים לגרמנים מקבלים עסק די נפיץ.

הדגם שהוביל למיזוג בין פיז'ו לאופל הוא אופל גראנדלנד X החדש, שהחל את דרכו כעסקת OEM מקובלת בין שתי החברות. כלומר חברה אחת (אופל) רוכשת מחברה אחרת (פיז'ו) את הזכויות להשתמש בדגם קיים - פיז'ו 3008 במקרה דנן - ולבצע בו הנדסת מותג נמרצת כדי ליצור בידול מהדגם ה"תורם".

לאנשי אופל יש לא מעט ניסיון במיזמי OEM מול בעלת הבית הקודמת ג'נרל מוטורס ומי שלא מכיר את הקשר המשפחתי ל-3008 יתקשה לקשר בינו לבין הגראנדלנד. הממדים והפרופורציות די דומים אבל במקום החרטום המוחצן ועתיר הכרום של ה-3008 הציבה אופל חרטום מחודד ונקי עם פנסים מלוכסנים נוסח אופל אסטרה, יציבה ספורטיבית עם פגושים עמוקים וגריל "גרמני" שחור וגדול. גם הזנב נראה נקי יותר והוויתור על מסילת הכרום בפרופיל הצד מעניק לרכב מראה תכליתי ונעים לעין.

מחלקת העיצוב של אופל תרמה גם כמה אלמנטים מקוריים משלה לעיצוב, כמו טקסטורה מתוחכמת של משטחי הפלסטיק בחלק התחתון של המרכב, שמשתלבת היטב בצביעה דו-גונית. הגרסה המהודרת של רכב המבחן, בצבע שחור-לבן ועם חישוקים ייחודיים, הצליחה לסובב לא מעט ראשים ברחוב הישראלי הטרוד.

ואם בעיצוב החיצוני הבידול היה עדין, הרי שעיצוב תא הנוסעים כבר מייצג שינוי רדיקלי לעומת המקור הצרפתי. את לוח המחוונים הכל-דיגיטלי של ה-3008 מחליפה עמדת פיקוד תקנית, שמרנית ומאוד "גרמנית" עם סט של מחוונים אנלוגיים. ההגה האובאלי פינה את מקומו להגה עגול ותקני, מערך המתגים האופקי של ה-3008 הוחלף במערך מקובל נוסח אסטרה, ידית ההילוכים נוסח ה"סטיק" של מטוס קרב הוחלפה בידית מקובלת ומערכת מולטימדיה מקורית מקבילה לזו של דגמי אופל ו-GM.

בקיצור, זהו תהליך יסודי של "דה-דיגיטליזציה" (ביטוי שהמצאנו), שנוטש את היצירתיות המופגנת לטובת תכליתיות ושימושיות. אולי זה גילנו המתקדם, אבל הרגשנו הרבה יותר בבית עם העיצוב הזה. כל העסק עטוף בחומרים איכותיים ובאיכות ייצור וגימור גבוהה, שאליה כבר התרגלנו במוצרי הדור האחרון של PSA (הרכב מיוצר בצרפת), עם בידוד רעשים יעיל. רמת האבזור בדגם הבכיר מקיפה למדי, וכוללת חבילת בטיחות אקטיבית, ולמרות העדרם של כמה גאדג'טים התא מספק תחושת פרימיום.

פרט לכך, כמו ב-3008, זהו קרוס-אובר משפחתי יעיל עם גובה נוח לכניסה ויציאה, תנוחת ישיבה ידידותית לסובלים מחרדת SUV, מרחב סביר לשניים פלוס מאחור ותא מטען מרווח ושימושי עוד לפני קיפול המושב האחורי.

באגף המנועים האופציה היחידה הוא מנוע שלושה צילינדרים טורבו-בנזין בנפח 1.2 ליטר מבית פיז'ו, שמייצר 130 כ"ס ו-23 קג"מ. זה לא הטורבו 1.6החזק והנמרץ של האח הצרפתי, אבל זה גם לא הדגם היחיד בפלח הזה, שמשתמש במנועי טורבו-בנזין קטני נפח - ע"ע ערך ניסאן קשקאי ורנו קאדג'ר שעושים חייל עם 15 כוחות סוס פחות.

לזכותו של הגראנדלנד עומד משקל עצמי צנוע של כ-1,270 קילו בלבד, למרות ממדים נכבדים, מה שמתבטא בתגובה סבירה ללחיצה ברוב תנאי הנהיגה הנפוצים והתנהלות רגועה בעיר ובשיוט במהירויות גבוהות על הכביש המהיר.

עם זאת, דרישות מאתגרות כמו האצה בעליה או יציאה לעקיפה נמרצת עם מטען מלא של נוסעים כבר מותחות את יכולות המנוע לקצה בליווי לא מעט רעש מאומץ. התיבה האוטומטית בת 6 מהירויות עושה עבודה טובה בהחלקת הפעולה של המנוע הקטן, אם כי ברוב הזמן הותרנו אותה על מצב התכנות הנמרץ יותר. כצפוי, צריכת הדלק מצוינת ולא קשה להשיג 15 קילומטרים לליטר.

על הכביש שומר הקרוס-אובר של אופל על התכונות החיוביות של ה-3008, עם ספיגת זעזועים מצוינת, למרות חישוקים גדולים וצמיגים בחתך נמוך. נטיית הגוף מרוסנת היטב תחת עומסים צידיים, מרכז הכובד נמוך והשלדה מרגישה קלילה ומשתפת פעולה עם נהגים חדורי מוטיבציה על כבישים מפותלים.

למרבה הצער, האופל קיבלה בירושה מ-3008 גם את מערכת ה"סיוע אקטיבי להיגוי", שמחבלת באופן יסודי בהיזון החוזר. נבירה בתפריטים וניתוק המערכת הזו החזירו לנו את תחושת ההיגוי. כצפוי, יכולות השטח מזעריות ומוגבלות לדרכי עפר וטיפוס על מדרכות מתונות.

במחיר של 140 אלף שקל לדגם הבסיס ו-155 אלף לדגם המפואר, הגראנדלנד X משתבץ בדיוק במרכז של אחד הפלחים הצפופים ביותר כיום בשוק הרכב הישראלי. זה לא פשוט להותיר חותם בפלח כזה, אבל לגראנדלנד יש בהחלט את הכלים הדרושים כדי להחזיר את אופל לתמונה התחרותית. הוא ידידותי לעין, מאובזר היטב, לא מקושקש, שימושי למשפחות גדולות, ועם הדחיפה של חברת הליסינג הגדולה של היבואן מאחוריו, לא נופתע אם הוא יהפוך לאופציה פופולרית ברשימת הבחירה של רבים.

אופל גראנדלנד
 אופל גראנדלנד

חלק מהמתחרות

מיצובישי אקליפס קרוס

מחיר הבסיס של המצטרף החדש לפלח הוא 149 אלף שקל ומקבלים בו מנוע 1.5 ליטר טורבו חדש עם 163 כ"ס ותיבה רציפה. הביצועים נמרצים למדי והתא שופע במערכות קישוריות ובטיחות עדכניות. תא המטען מסתפק ב-341 ליטר. האח הגדול "אאוטלנדר" מציע גרסת בסיס ב-140 אלף עם מנוע 2 ליטר

ניסאן קשקאי

גרסת הבנזין של ניסאן קשקאי עולה בין 144 ל-162 אלף לפני הנחות. המנוע הוא 1.2 ליטר טורבו-בנזין עם 115 כ"ס ו-17 קג"מ והתיבה היא רציפה. הרכב מעט קטן בממדיו מהגראנדלנד ומציע 100 ליטר פחות בתא המטען, אבל המרכב גבוה והנוחות טובה. עמדת הפיקוד דיגיטלית למהדרין ורמת האבזור עדכנית

פיז'ו 3008

גרסת הבסיס של ה-3008 עולה 155 אלף שקל והמחיר מטפס עד ל-170 אלף לגרסה המפוארת. העיצוב החיצוני מוחצן יותר לעומת האופל ועיצוב הפנים עתידני-חללי, על טהרת התצוגה הדיגיטלית. המנוע הוא 1.6 ליטר טורבו בנזין עם 165 כ"ס והתאוצה מהירה יותר ב-2 שניות מזו של האופל. יש גם מנועי דיזל