נעילה ירוקה בת"א; בי קום נפלה ב-3%

עליות נרשמו אתמול בסיום המסחר בוול סטריט • דן זיסקינג וגליה מאור פורשים מדירקטוריון טבע

הבורסה בתל-אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל-אביב / צילום: איל יצהר

לאחר שלושה ימי ירידות, המסחר בבורסה של תל-אביב נסגר היום (ה') בעליות שערים. אמש סגרו המדדים בארה"ב בעליות. 

 

הסיפור של הימים האחרונים בארה"ב הוא תשואות האג"ח הממשלתי ל-10 שנים שחצו את רף ה-3%. אסור להקל ראש ברמה שנחצתה בימים האחרונים שהיא הרבה מעבר לרמה פסיכולוגית. השורה התחתונה היא שכשתשואות האג"ח חצו את רף ה-3% הרי שמדובר בעליית מדרגה בכל הקשור בחזרה לנורמליות ובגמילה מכסף זול. בעיקרון הלחץ הגדול על שוק האג"ח נובע ממכירת אגרות החוב על ידי הפדרל ריזרב אולם נראה כי אמש, לאחר שהתשואות התבססו מעל ל-3%, יצא הרבה קיטור מהשוק ושוק המניות התחיל לתקן.

בישראל הדולר שבר אתמול רמה פסיכולוגית וטכנית ברמה של 3.55 שקל, רמה שלא נראתה בשוק 8 חודשים. הדולר נסחר הבוקר ברמה של 3.59 שקלים, אולם לחץ של מוכרים ברמות האלה מחזיר את הדולר לרמה של 3.58 שקל. פעילים מרכזיים בשוק ההון מעריכים כי לאחר שבירת רמת ההתנגדות הקריטית ברמה של 3.55 שקל, הדולר לדולר ל-3.7 קרובה מתמיד. צריך לזכור שתנאי המאקרו דווקא תומכים בהיחלשות של הדולר מול השקל אבל שתי המגמות של עליית התשואות בארה"ב שגורמת למוסדיים להוציא כסף לארה"ב והפעילות המאוד לא עדינה של בנק ישראל במסחר במט"ח, לוחצות להתחזקות של הדולר.

הלית ימאל, מנהלת השקעות בבית ההשקעות אלומות אמרה הבוקר: "בתקופה האחרונה אנו עדים לכוחה של הפסיכולוגיה על משקיעי שוק ההון, אשר חוששים מפני המשך עליית התשואות על האג"ח בארה"ב, לאחר שאמש חצו לראשונה תשואות האג"ח ל-10 שנים בארה"ב את רף 3%. גם בזירה המקומית אנו רואים את החשש של המשקיעים מפני ההשפעות שיהיו למהלך בשוק האמריקני על הסדרות הארוכות בעקום התשואות הישראלי, ולכן הם ממהרים לפעול.

"זוהי גם הסיבה העיקרית לירידות שנרשמות בשוק האג"ח הקונצרניות וכן בשוק המניות. אולם חרף תגובות המשקיעים, מרווחי התשואות מציגים מציאות שונה במקצת: לאורך שנת 2017 המרווחים הלכו והתכווצו אל תוך שנת 2018, ואילו בחודש האחרון שוב החלו להיפתח ולהוות הזדמנות מחדש. לאור זאת, אנו נותנים דגש כעת לאגרות החוב הקונצרניות על פני מדדי המניות, שעדיין מאופיינים בתמחור יקר וברמת תנודתיות גבוהה.

"בהתייחס לשוק האג"ח הממשלתי בישראל נציין כי תחזיות האינפלציה האחרונות מבשרות על עלייה צפויה, גם אם מדובר בעליית מדרגה מתונה יחסית ואין זו התפרצות אינפלציונית, עלייה זו צפויה לספק יתרון מסויים לאפיק הממשלתי הצמוד. בנוסף, התלילות החריגה שנרשמת כעת בחלק הארוך (מעל 10 שנים) של העקום הצמוד - מהווה הצדקה להשקעה מאוזנת יותר בין האפיק הממשלתי השקלי לבין הצמוד".

טבע  מרכזת עניין לאחר ששני הדירקטורים הוותיקים בחברה, דן זיסקינד ששימש במשך תקופה ארוכה כסמנכ"ל הכספים של החברה וגליה מאור ששימשה במשך שנים מנכ"לית בנק לאומי, פורשים מתפקידם. הפרישה מתפרשת בשוק ככזו ששמה קץ לעידן בו אנשי הכספים שלטו בדירקטוריון טבע ולמעשה לאחר הכישלון בעסקת אקטיביס ורימסה, החברה מנסה להתמקד פחות במיזוגים ורכישות, שם יש לאנשי הכספים יתרון משמעותי, ויותר בהגדלת המכירות האורגניות.

פוקס  מרכזת עניין לאחר שהחברה חתמה אתמול על הסכם לרכישת מחצית ממניות רשת שילב. מדובר בעסקה משמעותית לפוקס שמתמודדת עם תחרות הולכת וגוברת בענף, תוך שהיא מרחיבה את פרוטפוליו המוצרים שהיא מוכרת ונכנסת לשווקים ממוקדים מאוד עם מותגים דומיננטיים. שילב היא מותג דומיננטי בתחום המוצרים לתינוקות ובסך הכל בשוק אוהבים את הרכישה.

מניות קבוצת יורוקום ממשיכות לרכז עניין כשהבוקר פורסם כי רוכשי תנופורט לשעבר מקבוצת פישמן הגישו הצעה לרכוש את אינטרנט זהב. ירכזו עניין בזק  ובי קומיונקיישנס .

הממונה על ההגבלים העסקיים אישר הבוקר את עסקת רמי לוי  וגוד פארם, עסקה שמכניסה את רשת הדיסקאונט הגדולה לתחומים חדשים. יש לציין כי השבוע העלה בית ההשקעות אקסלס את מחיר היעד לרמי לוי.

נייס  הודיעה היום על רכישת חברת Mattersight, שמספקת פתרונות אנליטיקס מבוססי ענן למרכזי שירות. הרכישה צפוי להסתכם בכ-90 מיליון דולר (להרחבה).