גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הארוחה עם סיבוס יקרה? "למסעדנים אין סיבה להתקומם"

סודקסו, שרכשה ב-2013 את סיבוס בישראל, מספקת שירותי הסעדה ל-100 מיליון עובדים בעולם מדי יום, בהם אלפים בחברות הגדולות בארץ ● סופי בלון, יו"ר מועצת המנהלים של החברה הצרפתית, מספרת בראיון ל"גלובס" על הרגלי האכילה המשתנים ועל פוטנציאל הצמיחה הגבוה

סופי בלון / צילום גיא מישלי
סופי בלון / צילום גיא מישלי

מה המשותף לחברי הכנסת, עובדי חברת החשמל ועובדי חברת הביטוח מגדל? הם נכללים בין 100 מיליון איש ברחבי העולם שמאכילה חברת סודקסו הצרפתית, המוגדרת כמעסיק מספר 19 בהיקפו בעולם והראשון בהיקפו בצרפת. במארס 2013 היא רכשה בישראל את חברת סיבוס, ובארץ היא מוכרת תחת השם סיבוס סודקסו.

רובנו מקשרים את השם סיבוס סודקסו לכרטיסי ההסעדה - אלה שבאמצעותם רוכשים מאות אלפי עובדים ארוחות צהריים בהנחה - אלא שפעילות החברה במסעדות היא נתח חלקי ממכלול אספקת מזון ושירותים נוספים במוסדות וארגונים רבים ב-80 מדינות, בהן ישראל.

בראש חברת הענק הזו עומדת מאז ינואר 2016 סופי בלון (Sophie Bellon), בתו של מייסד סודקסו פייר בלון, שהקים את החברה לפני 50 שנה בצרפת. "מהר מאוד נהיינו בינלאומיים", אמרה בלון בראיון מיוחד ל"גלובס", בעת ביקורה בישראל לאחרונה. "המוטו שמנחה אותנו לא מסתכם באספקה של מזון, אלא בשיפור איכות החיים למיליוני האנשים שאנחנו משרתים מדי יום. ארוחת צהריים טובה בעבודה היא חשובה, אבל זה לא הכול".

סודקסו פועלת בבתי חולים, בתי כלא ("רק במדינות שבהן אין עונש מוות"), בתי אבות, בתי ספר, אוניברסיטאות ומרכזי ספורט - כולל בכפרי הספורט באולימפיאדות. לגבי טוקיו 2020 ממתינים בסודקסו בדריכות לתשובה סופית, ובכל מקרה כבר מסתכלים קדימה לאולימפיאדת פריז 2024. בנוסף, לחברה הסכמים עם צבאות בעולם ועם מכרות פחם ומאגרי גז.

הלקוחות הבולטים של סודקסו בישראל כוללים את חברת מגדל (כ-3,000 סועדים ביום), אלביט מערכות (כ-2,500 סועדים), הכנסת (כ-2,000 סועדים), בסיסי צה"ל ומשרד הביטחון, וחברות גדולות כמו חברת החשמל, בזק, פלאפון, סלקום, פרטנר, מיקרוסופט וסיסקו. "סודסקו אינה רק חברת הסעדה", מדגישה בלון, "החברה מספקת כ-100 סוגי שירותים שונים, ותחום ההסעדה מהווה כ-60% מהפעילות". שאר השירותים הם בין היתר ניקיון ותחזוקה, הפעלת חדרי כושר ושירותי קבלה.

"אנחנו גלובליים ולוקליים באותה נשימה", מוסיפה בלון. "בכל מקום נפעיל צוותים מקומיים. יש מדינות שבהן החשיבות של ארוחה טובה בעבודה מגיעה מכיוון הממשלה. זה לא המקרה בישראל".

שוק כרטיסי ההסעדה

מה שקובע איזה מזון יוגש הוא התקציב של כל ארגון?

"המחיר הוא אישו, אבל היום אנחנו משכנעים את הלקוחות שלנו שהמחיר הוא לא חזות הכול. היכולת להפוך את הארגון לטוב יותר גם דרך האוכל מביאה תוצאות מוכחות. הלקוח שלנו הוא בית העסק, אבל הצרכן, שבמקרה הזה הוא העובד בארגון, חשוב היום יותר ויותר".

אילו שינויים אתם מזהים בהעדפות המזון?

"אנשים היום מודעים יותר למה שהם אוכלים. הם מעדיפים אוכל מקומי, והם רוצים לדעת מאיפה המזון מגיע. מעל הכול, יש שאיפה למזון בריא יותר".

אתם מזהים גידול במספר הצמחונים והטבעונים בעולם?

"יש יותר דרישה למזון טבעוני וצמחוני. כשעובדים גלובלית אנחנו מזהים מנהגים שונים במדינות. בהודו לא נגיש את המזון שנגיש בצרפת או בארה"ב. מאידך, יש היום יותר עובדים הודים בארה"ב אז נגיש שם יותר מזון צמחוני".

כמויות המזון שאתם רוכשים הופכות אתכם לקניין עצום.

"אנחנו קונים מיליארדי מוצרים בשנה. אנחנו לא הקונים הגדולים בעולם, רשתות המזון הגדולות עוקפות אותנו. אנחנו מקפידים לקנות גם מעסקים בינוניים וקטנים, תוך העדפה לעסקים שנשים מנהלות".

"למסעדנים פה אין סיבה להתקומם"

40% מהפעילות של סודקסו מרוכזת בארה"ב. השוק השני בגודלו הוא צרפת, ובמקום השלישי נמצאת ברזיל, שהדיחה את בריטניה. "אנחנו מעריכים שיש לנו פוטנציאל לגדול במכפלה של פי 50 מהמספרים כיום. במונחים כספיים זה עצום", אומרת בלון. "השאיפה היא לגדול במדינות שבהן אנחנו כבר פועלים, גם בישראל".

בארץ פעילות כ-25 חברות המספקות שירות של הזמנת מזון ממסעדות, בהן תן ביס, זאפ רסט ומשלוחה. היקף השוק הזה מוערך ב-150 מיליון שקל בשנה. אין פלא שסודקסו רוצה להעמיק את אחיזתה בתחום. לאחרונה היא רכשה את מניות הרוב באתר הצרפתי פוד שרי, המציע משלוחי מזון בהזמנות מקוונות. "אנחנו צריכים לעשות את זה בעוד מדינות, גם לנוכח המגמה שהיום יותר ויותר עובדים מהבית. הרגלי האכילה משתנים ואנחנו צריכים להתאים את עצמנו".

סודקסו עלתה לכותרות לאחרונה בשל טענות מסעדנים בארץ על עמלות הגבוהות שהם משלמים לחברות כרטיסי ההסעדה. הרשות להגבלים עסקיים אף מבצעת בדיקה (שטרם הסתיימה) באשר לגובה העמלות שגובות סודקסו והמתחרה תן ביס ממסעדות.

חלוקת נתחי השוק בין השחקניות הפועלות בענף עומדת על 52% לסודקסו, 41% לתן ביס ו-7% לגודיס. ההערכות הן כי תחום הארוחות המסובסדות על-ידי מקומות העבודה הוא שוק המגלגל כמיליארד שקל בשנה. נגזרת העמלות של השחקניות המוזכרות כאן עומדת לפי הערכות על 70 מיליון שקל, מכאן שסודקסו מכניסה כ-35 מיליון שקל בשנה מהעמלות שעליהן מתקוממים המסעדנים.

מסעדנים בישראל טוענים שהם בבחינת לקוח שבוי שלכם, עם עמלות שמגיעות ל-10% על כל עסקה.

"אני לא מסכימה שהם לקוח שבוי. עם זאת, נעשה הכול כדי למצוא את הדרך הנכונה לעבודה עם השותפים שלנו. זה אתגר שאנחנו פוגשים בעוד שווקים. העמלות בישראל הן לא מהגבוהות ביחס למדינות אחרות".

"התעשייה בישראל עברה תקופה קשה", מוסיף מנכ"ל סודקסו בישראל, חיים בן סימון. "עלות המעבידים עלתה ב-47% ב-7 השנים האחרונות. יש פה רגולציה בלתי אפשרית, יש פה בעיה של תכנון עסקי ומבנה השוק השתנה, ממסעדות קטנות ליותר רשתות".

"אנחנו לא בנק", אומרת בלון. "אנחנו חיים בעסקי השירות. העמלות שאנחנו גובים בישראל הן עד 6% בישיבה במקום ועד 10% במשלוחים. אלה עמלות שנמוכות ביחס לשווקים אחרים בעולם, ואין למסעדנים פה מה להתקומם".

"צריך לפחות 40% נשים בכל צוות"

לאחרונה הכניס פייר בלון, מייסד סודקסו, "תקנה משפחתית" מחייבת, שלפיה עד לשנת 2058 לא יוכלו למכור בני המשפחה, המחזיקים בכ-40% ממניות החברה למכור את מניותיהם. "אנחנו מחזיקים בכ-40% מניות, אבל זכויות ההצבעה שלנו הן 55%. זה עסק משפחתי ולכן ההחלטה של אבא שלי חשובה. היא מבטיחה שהמשימה שלנו והערכים שלנו יישארו לטווח ארוך ושהחברה לא תהיה נתונה ללחצים כלכליים. לתפיסתנו האספקט המשפחתי חשוב ללקוחות, לצוות ולשותפים שלנו. נשלוט בחברה לעוד 50 שנה לפחות".

בלון מזוהה עם פעילות לקידום מעמד האישה בעולם העסקי. "אני האישה היחידה שעומדת בראש דירקטוריון מבין 40 החברות המובילות בצרפת. אנחנו ב-2018 וזה אבסורד".

"בכל 80 המדינות שבהן פועלים אנחנו מקדמים את הנושא המגדרי. אנחנו צריכים צוותים שיבינו את הלקוחות שלנו ואת הצרכים שלהם, ולכן אי אפשר שיהיה לנו סוג אחד של אנשים בצוותי החשיבה ומקבלי ההחלטות - כלומר רק גברים. לתפיסתנו צריך שיהיו לפחות 40% נשים. צוות מעורב יוביל לתוצאות טובות יותר עבור הארגון, וזה מוכח מחקרית.

"כשנכנסתי לתפקיד היו פחות מ-25% נשים בתפקידי הניהול בחברה שלנו, כיום אנחנו ב-33% נשים מבין 200 המנהלים הבכירים. יש 50% נשים בדירקטוריון ו-30% נשים בדרג הניהול הבינוני שלנו, המונה 1,200 מנהלים. גם אצלנו יש מקום לשיפור ועד שנת 2025 נגיע למצב מאוזן".

סופי בלון
תפקיד: יו"ר מועצת המנהלים של סודקסו
אישי: בת 56, גרושה ואם ל-4, תושבת פריז
מקצועי: עבדה במיזוגים ורכישות בחברת LCL, לאחר מכן עבדה בסודקסו בתפקידים שונים
השכלה: מנהל עסקים ב-EDHEC Business School, MD
עוד משהו: חברה בדירקטוריון קבוצת לוריאל

סודקסו
הקמה: 1966, צרפת
בעלי השליטה: משפחת בלון - 39.6% (57.5% מניות ציבור, 1% בידי החברה)
עובדים: 427 אלף ב-80 מדינות
מחזור מכירות: 21 מיליארד אירו
שווי מוערך: 16 מיליארד דולר

עוד כתבות

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; ענקית מוצרי היוקרה הצרפתית קרינג צוללת ב-10%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כארבעה דונמים בשכונת אשכול שבצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא

פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף • צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח • פגיעה ישירה בלול במרגליות; חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • תיעוד מהתקיפה הלילית בלבנון: מחבל ירד מאופנוע, נכנס למבנה וחוסל מהאוויר • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • עדכונים שוטפים

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?