הארוחה עם סיבוס יקרה? "למסעדנים אין סיבה להתקומם"

סודקסו, שרכשה ב-2013 את סיבוס בישראל, מספקת שירותי הסעדה ל-100 מיליון עובדים בעולם מדי יום, בהם אלפים בחברות הגדולות בארץ • סופי בלון, יו"ר מועצת המנהלים של החברה הצרפתית, מספרת בראיון ל"גלובס" על הרגלי האכילה המשתנים ועל פוטנציאל הצמיחה הגבוה

סופי בלון / צילום גיא מישלי
סופי בלון / צילום גיא מישלי

מה המשותף לחברי הכנסת, עובדי חברת החשמל ועובדי חברת הביטוח מגדל? הם נכללים בין 100 מיליון איש ברחבי העולם שמאכילה חברת סודקסו הצרפתית, המוגדרת כמעסיק מספר 19 בהיקפו בעולם והראשון בהיקפו בצרפת. במארס 2013 היא רכשה בישראל את חברת סיבוס, ובארץ היא מוכרת תחת השם סיבוס סודקסו.

רובנו מקשרים את השם סיבוס סודקסו לכרטיסי ההסעדה - אלה שבאמצעותם רוכשים מאות אלפי עובדים ארוחות צהריים בהנחה - אלא שפעילות החברה במסעדות היא נתח חלקי ממכלול אספקת מזון ושירותים נוספים במוסדות וארגונים רבים ב-80 מדינות, בהן ישראל.

בראש חברת הענק הזו עומדת מאז ינואר 2016 סופי בלון (Sophie Bellon), בתו של מייסד סודקסו פייר בלון, שהקים את החברה לפני 50 שנה בצרפת. "מהר מאוד נהיינו בינלאומיים", אמרה בלון בראיון מיוחד ל"גלובס", בעת ביקורה בישראל לאחרונה. "המוטו שמנחה אותנו לא מסתכם באספקה של מזון, אלא בשיפור איכות החיים למיליוני האנשים שאנחנו משרתים מדי יום. ארוחת צהריים טובה בעבודה היא חשובה, אבל זה לא הכול".

סודקסו פועלת בבתי חולים, בתי כלא ("רק במדינות שבהן אין עונש מוות"), בתי אבות, בתי ספר, אוניברסיטאות ומרכזי ספורט - כולל בכפרי הספורט באולימפיאדות. לגבי טוקיו 2020 ממתינים בסודקסו בדריכות לתשובה סופית, ובכל מקרה כבר מסתכלים קדימה לאולימפיאדת פריז 2024. בנוסף, לחברה הסכמים עם צבאות בעולם ועם מכרות פחם ומאגרי גז.

הלקוחות הבולטים של סודקסו בישראל כוללים את חברת מגדל (כ-3,000 סועדים ביום), אלביט מערכות (כ-2,500 סועדים), הכנסת (כ-2,000 סועדים), בסיסי צה"ל ומשרד הביטחון, וחברות גדולות כמו חברת החשמל, בזק, פלאפון, סלקום, פרטנר, מיקרוסופט וסיסקו. "סודסקו אינה רק חברת הסעדה", מדגישה בלון, "החברה מספקת כ-100 סוגי שירותים שונים, ותחום ההסעדה מהווה כ-60% מהפעילות". שאר השירותים הם בין היתר ניקיון ותחזוקה, הפעלת חדרי כושר ושירותי קבלה.

"אנחנו גלובליים ולוקליים באותה נשימה", מוסיפה בלון. "בכל מקום נפעיל צוותים מקומיים. יש מדינות שבהן החשיבות של ארוחה טובה בעבודה מגיעה מכיוון הממשלה. זה לא המקרה בישראל".

שוק כרטיסי ההסעדה
 שוק כרטיסי ההסעדה

מה שקובע איזה מזון יוגש הוא התקציב של כל ארגון?

"המחיר הוא אישו, אבל היום אנחנו משכנעים את הלקוחות שלנו שהמחיר הוא לא חזות הכול. היכולת להפוך את הארגון לטוב יותר גם דרך האוכל מביאה תוצאות מוכחות. הלקוח שלנו הוא בית העסק, אבל הצרכן, שבמקרה הזה הוא העובד בארגון, חשוב היום יותר ויותר".

אילו שינויים אתם מזהים בהעדפות המזון?

"אנשים היום מודעים יותר למה שהם אוכלים. הם מעדיפים אוכל מקומי, והם רוצים לדעת מאיפה המזון מגיע. מעל הכול, יש שאיפה למזון בריא יותר".

אתם מזהים גידול במספר הצמחונים והטבעונים בעולם?

"יש יותר דרישה למזון טבעוני וצמחוני. כשעובדים גלובלית אנחנו מזהים מנהגים שונים במדינות. בהודו לא נגיש את המזון שנגיש בצרפת או בארה"ב. מאידך, יש היום יותר עובדים הודים בארה"ב אז נגיש שם יותר מזון צמחוני".

כמויות המזון שאתם רוכשים הופכות אתכם לקניין עצום.

"אנחנו קונים מיליארדי מוצרים בשנה. אנחנו לא הקונים הגדולים בעולם, רשתות המזון הגדולות עוקפות אותנו. אנחנו מקפידים לקנות גם מעסקים בינוניים וקטנים, תוך העדפה לעסקים שנשים מנהלות".

"למסעדנים פה אין סיבה להתקומם"

40% מהפעילות של סודקסו מרוכזת בארה"ב. השוק השני בגודלו הוא צרפת, ובמקום השלישי נמצאת ברזיל, שהדיחה את בריטניה. "אנחנו מעריכים שיש לנו פוטנציאל לגדול במכפלה של פי 50 מהמספרים כיום. במונחים כספיים זה עצום", אומרת בלון. "השאיפה היא לגדול במדינות שבהן אנחנו כבר פועלים, גם בישראל".

בארץ פעילות כ-25 חברות המספקות שירות של הזמנת מזון ממסעדות, בהן תן ביס, זאפ רסט ומשלוחה. היקף השוק הזה מוערך ב-150 מיליון שקל בשנה. אין פלא שסודקסו רוצה להעמיק את אחיזתה בתחום. לאחרונה היא רכשה את מניות הרוב באתר הצרפתי פוד שרי, המציע משלוחי מזון בהזמנות מקוונות. "אנחנו צריכים לעשות את זה בעוד מדינות, גם לנוכח המגמה שהיום יותר ויותר עובדים מהבית. הרגלי האכילה משתנים ואנחנו צריכים להתאים את עצמנו".

סודקסו עלתה לכותרות לאחרונה בשל טענות מסעדנים בארץ על עמלות הגבוהות שהם משלמים לחברות כרטיסי ההסעדה. הרשות להגבלים עסקיים אף מבצעת בדיקה (שטרם הסתיימה) באשר לגובה העמלות שגובות סודקסו והמתחרה תן ביס ממסעדות.

חלוקת נתחי השוק בין השחקניות הפועלות בענף עומדת על 52% לסודקסו, 41% לתן ביס ו-7% לגודיס. ההערכות הן כי תחום הארוחות המסובסדות על-ידי מקומות העבודה הוא שוק המגלגל כמיליארד שקל בשנה. נגזרת העמלות של השחקניות המוזכרות כאן עומדת לפי הערכות על 70 מיליון שקל, מכאן שסודקסו מכניסה כ-35 מיליון שקל בשנה מהעמלות שעליהן מתקוממים המסעדנים.

מסעדנים בישראל טוענים שהם בבחינת לקוח שבוי שלכם, עם עמלות שמגיעות ל-10% על כל עסקה.

"אני לא מסכימה שהם לקוח שבוי. עם זאת, נעשה הכול כדי למצוא את הדרך הנכונה לעבודה עם השותפים שלנו. זה אתגר שאנחנו פוגשים בעוד שווקים. העמלות בישראל הן לא מהגבוהות ביחס למדינות אחרות".

"התעשייה בישראל עברה תקופה קשה", מוסיף מנכ"ל סודקסו בישראל, חיים בן סימון. "עלות המעבידים עלתה ב-47% ב-7 השנים האחרונות. יש פה רגולציה בלתי אפשרית, יש פה בעיה של תכנון עסקי ומבנה השוק השתנה, ממסעדות קטנות ליותר רשתות".

"אנחנו לא בנק", אומרת בלון. "אנחנו חיים בעסקי השירות. העמלות שאנחנו גובים בישראל הן עד 6% בישיבה במקום ועד 10% במשלוחים. אלה עמלות שנמוכות ביחס לשווקים אחרים בעולם, ואין למסעדנים פה מה להתקומם".

"צריך לפחות 40% נשים בכל צוות"

לאחרונה הכניס פייר בלון, מייסד סודקסו, "תקנה משפחתית" מחייבת, שלפיה עד לשנת 2058 לא יוכלו למכור בני המשפחה, המחזיקים בכ-40% ממניות החברה למכור את מניותיהם. "אנחנו מחזיקים בכ-40% מניות, אבל זכויות ההצבעה שלנו הן 55%. זה עסק משפחתי ולכן ההחלטה של אבא שלי חשובה. היא מבטיחה שהמשימה שלנו והערכים שלנו יישארו לטווח ארוך ושהחברה לא תהיה נתונה ללחצים כלכליים. לתפיסתנו האספקט המשפחתי חשוב ללקוחות, לצוות ולשותפים שלנו. נשלוט בחברה לעוד 50 שנה לפחות".

בלון מזוהה עם פעילות לקידום מעמד האישה בעולם העסקי. "אני האישה היחידה שעומדת בראש דירקטוריון מבין 40 החברות המובילות בצרפת. אנחנו ב-2018 וזה אבסורד".

"בכל 80 המדינות שבהן פועלים אנחנו מקדמים את הנושא המגדרי. אנחנו צריכים צוותים שיבינו את הלקוחות שלנו ואת הצרכים שלהם, ולכן אי אפשר שיהיה לנו סוג אחד של אנשים בצוותי החשיבה ומקבלי ההחלטות - כלומר רק גברים. לתפיסתנו צריך שיהיו לפחות 40% נשים. צוות מעורב יוביל לתוצאות טובות יותר עבור הארגון, וזה מוכח מחקרית.

"כשנכנסתי לתפקיד היו פחות מ-25% נשים בתפקידי הניהול בחברה שלנו, כיום אנחנו ב-33% נשים מבין 200 המנהלים הבכירים. יש 50% נשים בדירקטוריון ו-30% נשים בדרג הניהול הבינוני שלנו, המונה 1,200 מנהלים. גם אצלנו יש מקום לשיפור ועד שנת 2025 נגיע למצב מאוזן".

סופי בלון
תפקיד: יו"ר מועצת המנהלים של סודקסו
אישי: בת 56, גרושה ואם ל-4, תושבת פריז
מקצועי: עבדה במיזוגים ורכישות בחברת LCL, לאחר מכן עבדה בסודקסו בתפקידים שונים
השכלה: מנהל עסקים ב-EDHEC Business School, MD
עוד משהו: חברה בדירקטוריון קבוצת לוריאל

סודקסו
הקמה: 1966, צרפת
בעלי השליטה: משפחת בלון - 39.6% (57.5% מניות ציבור, 1% בידי החברה)
עובדים: 427 אלף ב-80 מדינות
מחזור מכירות: 21 מיליארד אירו
שווי מוערך: 16 מיליארד דולר