הפוסל במומו פוסל

אסור לתת לה לפוליטיקה לטייח את עינינו מלראות את האנשים

יהודי משוייץ ביטל את תרומתו לבית החולים שיבא בסך 5 מיליון דולר. התרומה היא לפרויקט תלפיות המיועד לקידום רופאים צעירים ומוכשרים. בין מקבלי המלגה השנה נמצאת גם רופאה ערבייה - וזו הסיבה לביטול התרומה. לשבחו של מנהל בית החולים, פרופ' יצחק קרייס, ייאמר שסירב להיכנע לתורם המבטל, והודיע כי בית החולים יחפש תורם שיחליף אותו. שאפו.

הרופאים בעמק

עכשיו לעצם העניין. אשתי ואני התגוררנו רוב חיינו באזור המרכז, תל-אביב ורמת השרון. לפני כ-17 שנים החלטנו לעזוב את המרכז לטובת מושב בעמק יזרעאל. אנחנו כבר לא ממש צעירים, ומדי פעם נזקקים לטיפולים רפואיים כאלה ואחרים. אנחנו מקבלים אותם מקופת-החולים ומהמרכז הרפואי העמק. באזור זה יש מספר גדול מאוד של רופאים ערביים, אולי אפילו רוב הרופאים. וגם אחיות ערביות לרוב.

רופאים ברמה גבוהה

אני מבקש לומר באופן חד-משמעי: הרופאים והאחיות הערביים אינם נופלים במאומה מהיהודים. אשתי ואני מעולם לא הרגשנו שהרופאים הערבים מתייחסים אלינו אחרת מרופאים יהודים. נזקקנו, אשתי ואני, כמה פעמים לחדר מיון, והיחס והטיפול של הרופאים הערביים הוא תמיד ברמה גבוהה. בדרך הטבע המגעים הראשונים שלנו עם הרופאים הערבים היו זהירים, אולי אפילו "חשדניים". בהדרגה למדנו להפקיד את בריאותנו, לעתים את חיינו בידיהם בביטחון מלא באינטגריטי ובמקצועיות שלהם.

החאפלות של מי?

קודם לכן היה המקרה של ח"כ בצלאל סמוטריץ' שסירב שרופא ערבי מירושלים יילד את אשתו. הוא הסביר שלאחר לידה אשתו "רוצה לנוח ולא את החפלות ההמוניות המקובלות אצל משפחות היולדות הערביות". איזו חוצפה ועזות-מצח. החפלות מקובלות רק אצל משפחות ערביות? ומה עם חרדים המתכנסים בבית החולים בהמוניהם כל אימת שאחד מהם מאושפז במחלקה כלשהי?

הפוליטיקה והאנשים

כדי שלא תהיה אי-הבנה. אני כבר מזמן איבדתי את האמונה והתקווה שניתן לעשות שלום עם הערבים. אבל זו פוליטיקה, ואסור לתת לה לטייח את עינינו מלראות את האנשים, שהם... אנשים. כמונו. אני מניח שיש אצלם רופאים יותר או פחות טובים. ממש כמו אצלנו, ובכל מקום אחר. אבל ההתייחסות שלהם למקצוע הרפואה מבוססת על אותו הבסיס כמו שאר הרופאים: שבועת היפוקרטס. ומניסיוני, הם בהחלט מקיימים את שבועתם.

המקור לשנאת האחר

העובדה שח"כ סמוטריץ', ואחרים כמותו, דוחים את הרופא הערבי, אינה מדברת בגנות הרופא, אלא בגנות אלה הדוחים אותו מטעמים של גזענות. הגזענות הזאת נובעת מתוך אמונה דתית שהיא מקור לשנאת האחר לגזענות - וגם למלחמות.