גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נתן גושן: "מתמקדים ברע, כי זה מה שמגיע לתקשורת"

הדרייב ("כל הזמן אני נמדד מהתחלה"), הקריירה הבינלאומית ("גם בעברית לקח זמן עד שהכסף הגיע") והסרט הראשון ("הבנתי שכמו במוזיקה, אני צריך לשחרר") ● גם אחרי ארבעה אלבומים והצלחה מרשימה, נתן גושן עדיין "לא סומך על אף אחד" ● ראיון

נתן גושן / צילום: אלון רון
נתן גושן / צילום: אלון רון

נתן גושן הוא טיפוס של בית. מן הבית שלו בהרצליה, עם שתי הכלבות והחתולה הפרסית בת שלושת החודשים, ספרי הקודש והמוזיקה, הוא ממעט לצאת. לא תראו אותו יושב בבתי קפה, מתחכך בהשקות, רובץ באיזה בר - ולכן, בכל פעם שיש לו הופעה, הוא חווה סוג של לידה מטאפורית, יציאה מהמקום הבטוח אל הזרקורים, הבמה החשופה ומאות האנשים בקהל.

עכשיו הוא מתחיל את סיבוב הופעות הקיץ שלו, שלוש-ארבע הופעות גדולות בחודש ברחבי הארץ, עם חומרים חדשים מהאלבום הרביעי שלו "שלושים", טעימות מהקריירה הבינלאומית המתפתחת וסתם להיטים שמעריצות יודעות לשיר מתוך שינה, ואף שכמעט שבע שנים הוא על הבמות, מתברר שעדיין לא הצליח לאגם את הניסיון המצטבר לנביעה של ביטחון עצמי. "כל הזמן אני נמדד מהתחלה", הוא אומר כשאנחנו יושבים בסלון שלו, זאת אומרת, אני יושבת ליד השולחן, והוא נמצא כל הזמן בתנועה - מוזג מיץ, מים, כורע על הרצפה ונשען על הספה, יושב עליה לרגע ושוב קם - לראשו הכובע, התחליף לכיפה, שהפך לסמלו המסחרי. "יש אמנים שיגידו, שככל שאתה עושה משהו יותר גדול, הרבה יותר קשה לשמור עליו, בעיקר כשיש אנשים שמחכים למפלה שלך".

ככה אתה מרגיש?

"כשאני עולה להופיע, אני שם את הנשמה שלי על הבמה, זה לא טכני ובשבילי זה יותר קשה מעבודה אחרת. מצאתי את עצמי אומר למישהו שחולם להיות מוזיקאי, אל תעשה את זה, כי לפעמים ההופעה בשביל האמן היא מקום להוציא את התשוקות שלו, ולפעמים התחושה היא ש-500 אנשים יושבים מולך ומחכים שתשעשע אותם - ואתה מסונוור ולא רואה מה קורה, והיה לך חרא של יום, ומה שהכי בא לך עכשיו זה להינעל בבית ולהתרסק. אבל לא היום. עכשיו אתה צריך לחייך ולבדר, ולהצטלם אחרי ההופעה, כי אנשים קנו כרטיס והתאמצו. כנראה שבגלל זה אני לא יודע מה הלו"ז שלי מעבר לשלושת הימים הקרובים".

כבד עליך הלחץ הזה.

"כל יום שלי כל-כך עמוס, שאין לי מקום לשעה הבאה. אנחנו לא חיים את החיים שלנו עכשיו, כל הזמן אנחנו חושבים על מה יהיה".

עזבת את בית הספר בגיל 15 והתחלת תהליך של חזרה בתשובה, בלי לחשוב על מה יהיה.

"היה לי קושי עם המסגרת".

זה מוזר שאתה אומר את זה, כי הדת היא מסגרת הרבה יותר נוקשה, ואתה מתמסר לה.

"הגעתי למסקנה שהרבה יותר נכון לי ללמוד דברים לבד. לא הייתי צריך מסגרות, גם עם המוזיקה. זה נשמע כמו צרות של עשירים ללמוד, כשהעבודה שלך היא להתעורר על הספה ואין לו"ז. אתה פשוט יושב שם ומייצר את הפרנסה שלך. אנשים שואלים אותי איפה אני מקבל השראה ואני צוחק. אני יושב ומכריח את עצמי ליצור. יש פעמים שהיא תופסת אותך, ויש פעמים שאני מושיב את עצמי כאילו קיבלתי שיעורי בית".

הטקסטים שלך חילוניים לגמרי, לעומת אמנים כמו אביתר בנאי, אהוד בנאי ויונתן רזאל, שמשלבים טקסטים אמוניים ביצירה שלהם.

"כשהתחלתי לכתוב, הייתי בכיתה ה'- ו', כתבתי בכמויות והייתי הכי רחוק מהתורה. גם בגילאי ה-20 שלי, היו בתהליך שלי עליות ומורדות, עד שמצאתי את האיזון. את כל האלבום הראשון וחלק גדול מהשני הוצאתי מהמגירה. בשלישי, פחדתי שהטקסטים מתיישנים והתחלתי לכתוב שוב, אבל קשה לי לכתוב על בורא עולם, יש לי פחד כזה לכתוב על דבר גדול כל-כך".

אפילו שאל "הטרנד הפיוטי" הצטרפו גם אמנים חילוניים כמו ברי סחרוף.

"אני מביא את המבט שלי על הדברים - על איך שגדלתי, איך שנכוויתי ממערכת החינוך, אני מדבר על מה שהיא הופכת אותנו להיות. וזה לא פחות חשוב מההשתוקקות לבורא עולם. לכל אחד מאיתנו, החוזרים בתשובה, יש את הדרך שלו, ואצלי זה כל יום מלחמה מחדש לשמור עליה".

בא לך לפעמים להרים ידיים?

"יש שיר שהוציא חנן בן ארי, ששואל את בורא עולם, מה אתה רוצה ממני? יש רגע כזה בחזרה בתשובה שאתה אומר, די. אבל אם בשפל המדרגה שלך, כשאתה במיץ של עצמך, אתה עדיין מדבר איתו, המצב שלך טוב".

חשבת פעם לשים מסקינטייפ על העיניים כמו יונתן רזאל?

"זמרת מפורסמת שאלה את אביתר בנאי בכיתת אמן, 'למה לא תשיר איתי?'. הוא ענה שהרבה אנשים מדמיינים שהוא לא שר עם נשים, כי הוא מדיר אותן, שהוא לא אוהב ומעריך אותן - וזה בדיוק ההיפך. בגלל שאת כל-כך מדהימה, עלולה להיווצר אינטימיות שאני חולק רק עם אשתי וממנה אני רוצה להימנע".

להופעות שלך מגיעות הרבה מאוד מעריצות.

"כרגע אני בתהליך אחר. אני מצפה לראות אצל עצמי התקדמות במידות שלי ובמצוות".

ואתה עוד לא שם.

"מה זה שם?".

להודיע שאתה לא מופיע מול קהל מעורב.

"כרגע אני מופיע בפני קהל מעורב. אנחנו מופיעים כבר שבע שנים ואני אחד שאין לו סבלנות לחכות בין סינגל לסינגל. אם אני עושה מוזיקה בשביל הקהל, אז למה לא להוציא אותה מיד? אבל יש עניין של תזמון, המון דברים מסביב".

ואתה מעורב בדברים האלה מסביב? בהחלטות השיווקיות, הפיננסיות?

"אני עובר תהליך גם בזה. אני עובד עם המנהלת שלי, מירה שפיגל, ממש מההתחלה, ויש בינינו שקיפות מלאה. היו לי את כל התירוצים לא להיות מעורב, כי אני כותב המון ובקושי יוצא מהבית. אבל בשנים האחרונות הבנתי שאני צריך לקחת אחריות גם על זה, לראות איך אפשר לשפר ולייעל דברים".

"לא סומך על אף אחד"

אחרי שנער סקנדינבי בן 15 עשה רמיקס ל-Thinking About It, שיר שכתב באנגלית, העלה אותו ליוטיוב וזכה להצלחה מטורפת, גושן הוחתם על-ידי "דיסקו ווקס", לייבל בבעלות חלקית של סוני. השיר זכה להצלחה גדולה בספוטיפיי ומאז כבר שנתיים שגושן, שכבר הוציא את הסינגל השני "home", מנהל קריירה בינלאומית מן המבצר שלו בהרצליה. "מה שקרה בחו"ל נתן פרספקטיבה חדשה לדברים", הוא אומר. "תמיד כתבתי באנגלית במקביל. למה? אני לא דובר אנגלית מהבית, אבל היה MTV, ואהבתי. ואז החלטנו להוציא את Thinking About It סתם, בתוך האלבום - וזה התגלגל טבעי".

וזה שונה מעבר לים?

"הכול מתנהל שם אחרת מפה. אחרי ההחתמה שאלתי, מה הלאה? ארוץ להופעות עם פלייבק ושני נגנים? הם צחקו. פה מספרים סיפור, רוצים שם שיר אחרי שיר, קצב איטי, השיר השלישי מוכן כבר, אשלח עוד שלושה-ארבעה שאנחנו הכי אוהבים, והם יבחרו מה הכי מתאים".

אחרי שנתיים מתחילים לראות כסף?

"הכסף יגיע אחר כך. גם בעברית לקח זמן עד שהכסף הגיע. הופעתי שם בכמה תחנות טלוויזיה ורדיו ויהיו תמלוגים ובטח גם הופעות".

אז אתה עובר לאירופה?

"לא לא. אני לא רואה את עצמי גר שם. אם אתבקש, בטח אסע לתקופה, אבל אני מתגעגע לארץ איך שאני עולה על המטוס. מתגעגע לאדמה, לאוויר, לאנשים, לישראליות שאין בשום מקום אחר".

מה לגבי הרוע בטוקבקים ולביקורות הלא תמיד מפרגנות - גם אליהן אתה מתגעגע?

"התרגלנו להתמקד ברע, כי זה מה שמגיע לתקשורת. יש פה אנשים מדהימים ובאדמה הזאת יש משהו יותר גדול ממה שאנחנו יכולים לתפוס".

אנשים שכותבים "הוא יותר מוצר ממוזיקאי", או "מלחין בינוני חסר מעוף". מה אתה משיב להם?

"כשיצאה הביקורת הראשונה, זה היה אחרי שהכול עבד מעולה והאלבום נמכר. נאמר בה שלא רק שהמוזיקה לא טובה - הכול חרא מלמעלה עד למטה. הבנתי שמבקר מוזיקה זה לא ממש מקצוע. מוזיקה זה טעם. יכול להיות שאחד יאהב אותה והשני לא - וגם אם רק טמבל אחד יאהב את המוזיקה שלי, אמשיך לעשות אותה".

עוד מעט נראה אותך בסרט החדש של אבי נשר, שבו אתה מגלם את שחר, מוזיקאי חרדי שחזר בתשובה. סוג של התחלה חדשה וגם סגירת מעגל?

"הרגשתי שבורא עולם מסתכל עליי בקריצה: זוכר את זה?".

את התקופה שהיית במאה שערים?

"לגמרי. אני לא מרגיש שחקן ואני לא יודע אם אמשיך לשחק. אבי היה שם איתי, שם את הידיים שלו על הכתפיים שלי וליווה אותי צמוד. הגענו לסט, אקשן ראשון, אני עושה את הסצנה ובטוח שהרסתי להם את הסרט וזה הולך להיות כל-כך גרוע. ואז אבי מסמן לי עם היד, מעולה. הבנתי שגם שם, כמו במוזיקה, אני צריך לשחרר".

נשר החליט לא להגיש את הסרט לפרסי אופיר, בגלל ההתעלמות של ועדת הפרס מהסרטים שלו לאורך השנים.

"אני לא מבין בפוליטיקה של העסק הזה. שמעתי משהו".

ואקטואליה?

"יש לי ידע בסיסי. אני יודע שזה כל-כך משחק. בתקשורת אין מקום ניטרלי. כל דבר מנופח. מה שמטריף אותי, שכל אחד יכול להתקשר לכלי תקשורת, להגיד משהו, וגם אם תכחיש את הדברים, ותגיד שלא קרו מעולם, הם יפרסמו אותם ויוסיפו את התגובה שלי, וזה חוקי.

"אין אמן אחד שלא חווה כוויה כזאת. בגלל זה אני לוקח הכול בעירבון מוגבל. אני לא סומך על אף אחד ולוקח בחשבון שכל אחד מדבר מהאינטרס שלו. גם הראיון שאנחנו עושים עכשיו הוא לא אובייקטיבי".

נתן גושן | אישי: 31, רווק, מתגורר בהרצליה | אקטואלי: ב-10.5 גושן יופיע במועדון התיאטרון בתל-אביב. ב-21.5 יארח את אמיר דדון בגבעת ברנר. ב-30.5 יופיע בזאפה אמפי שוני, וב-7.6 באמפי עומר

עוד כתבות

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל