טיול לשבת | עשרות מחצבות ישנות שהומרו לפארקים מהנים

יותר מאלף מחצבות נטושות יש בארץ • החדשות הטובות: כ-200 מהן שוקמו והפכו מאתרים מסוכנים לפארקים ולאתרי תיירות

פארק כרמיאל / צילום: הקרן לשיקום מחצבות
פארק כרמיאל / צילום: הקרן לשיקום מחצבות

אנחנו, בני המין האנושי, לוקחים מלוא חופניים ויותר מכדור הארץ, ומשיבים לו בחזרה מעט מאוד, אם בכלל. לכן כל-כך מרגשת היוזמה לא לזנוח מחצבות נטושות - פצעים פעורים באדמה - ולשקמן. יום כדור הארץ, שחל השבוע, הוא הזדמנות טובה להיזכר שכשלוקחים ומקבלים כל-כך הרבה, כדאי גם לתת משהו בחזרה, במיוחד בימים שבהם משתוללת כרייה בלתי חוקית, המצלקת קשה את הנוף בעשרות מחצבות פיראטיות לכל אורכו של מדבר יהודה, כמעט באין מפריע ובהיעדר אכיפה.

בשנת 1978 הוקמה הקרן לשיקום מחצבות (www.kasham.org.il) שמטרתה לצמצם את הנזק הסביבתי שנגרם כתוצאה מפעילות המחצבות ולהבטיח את שיקומם של אתרי כרייה עזובים. בישראל ישנן יותר מאלף מחצבות נטושות. בסופה של מלאכת השיקום, הופך אתר מכוער ומסוכן למכוער פחות, לעיתים אף נאה, שמתאים לצורכי תיירות, ללימוד גיאולוגיה ועוד. מאז שקמה הקרן, שיקמה יותר מ-200 מחצבות.

פרויקט הדגל העכשווי של הקרן לשיקום מחצבות הוא "הטיילת הצפונית" בראש-העין, בשיתוף עם רשות שמורות הטבע והעירייה. זהו חלק משיקום כולל של הגן הלאומי מגדל צדק, הקרוי על שמו של המבצר הגדול שחלש מהדום השומרון על דרך הים - נתיב הסחר הקדום בין מצרים למסופוטמיה, שחלפה בינו לבין מקורות הירקון. סביב מגדל צדק נחצבו מחצבות עצומות, שהפכו ברבות הזמן אתר קינון לבז האדום - דורס בסכנת הכחדה. עם סיום העבודות, עתיד השטח להוות את הפארק השלישי בגודלו בישראל. בשטחו יהיו שבילי טיול רגליים, מסלולי אופניים, חורשות נטועות ובריכות חורף - מקור חיים למגוון בעלי חיים.

הפארק הוולקני אביטל / צילום: דפנה מאיר
 הפארק הוולקני אביטל / צילום: דפנה מאיר

לקרן לשיקום מחצבות לא מעט פרויקטים מוצלחים שהסתיימו זה מכבר. למשל, המחצבות העמוקות שהיו בשטחי העיר כרמיאל, שהפכו לגן ציבורי פורח בלב העיר - פארק הגליל שבו חורשות, רשת שבילים ואפילו בריכות שמקור מימיהן בנ*ג*ר (זרימת מים, בעיקר אחרי ירידת משקעים) שזורם למחצבה. בין האטרקציות שבפארק: גן ורדים שמשתרע על שטח של שישה דונמים וגשר להולכי רגל שתלוי מעל סדק חצוב שעומקו שישה מטרים.

בזמן החציבה בשיפוליו המזרחיים של הר אביטל התגלו ממצאים געשיים מעניינים, שמתוכם ניתן ללמוד על ההיסטוריה הגעשית של האזור ועל תולדות ההתפרצויות של הר הגעש. לאחר סגירתה של המחצבה הכשירה הקרן לשיקום מחצבות שביל, שלאורכו ניתן ללמוד על הגיאולוגיה המקומית הן ממראה עיניים והן מתוך שלטים.

פארק רמון / צילום: יותם יעקבסון
 פארק רמון / צילום: יותם יעקבסון

מחצבה נטושה ליד קיבוץ אפיק, סורית במקורה, הפכה לימים למזבלה. בתהליך השיקום פונו הפסולת והגרוטאות החלודות ובמקומן הוקמו תיאטרון פתוח, טיילת לאורך שפת המחצבה ומדשאה רחבת ידיים. האתר צופה על הכינרת ובקרבתו שפע מסלולי טיול: עין אפיק, נחל מיצר, נחל אל על ואחו נוב, סוסיתא ועוד.

במחצבה הנטושה במעלה נחל תבור, לא רחוק מהכפר דבוריה, הוקם אתר המשתלב ביער קק"ל הסמוך. יש בו שבילי טיול, נקודות תצפית, בריכות קטנות לאורך אפיק הנחל וחניה מסודרת. הצמחייה שנשתלה באתר מבוססת על הצמחייה הטבעית האופיינית לאזור. בקרבת האתר מסלולי טיול רבים: התבור, נחל תבור, הר דבורה, יער בית קשת ועוד.

המחצבה המשוחזרת בחפציבה / צילום: יותם יעקבסון
 המחצבה המשוחזרת בחפציבה / צילום: יותם יעקבסון

בקיבוץ חפציבה, למרגלות הגלבוע, נמצא אתר ייחודי מבחינה גיאולוגית. זהו המקום היחיד בארץ שבו נחשפו שכבות שיש "אמיתי". המחצבה הוקמה במהלך מלחמת העולם השנייה לשם כריית שיש בתקופה שבה הופסק יבוא השיש מאיטליה, ובמשך שנים רבות היא שימשה כאתר פסולת. במסגרת שיקום המחצבה הוקם מקום להתכנסות ולימוד על הגיאולוגיה המקומית והוכשר שביל טיול שלאורכו תצפית יפה על עמק חרוד, פינות ישיבה מוצלות וכן מתקני חציבה משוחזרים ושלטי הסבר על המחצבה שפעלה כאן.

אל המחצבה והתצפית ניתן להגיע ברכב. שלטים ברורים מכווינים ימינה ממש לפני שער הכניסה לחפציבה, אבל כדאי להגיע אליו דרך הגן היפני היפה שבקיבוץ חפציבה (הגן פרטי, יש לתאם הגעה. לפרטים: נעמה עמית, טל': 054-6634348). בצדו המערבי של הגן ישנו גשרון עץ קטן, שמעבר לו ממשיך שביל שהופך לדרך עפר שאורכה כקילומטר, המובילה אל המחצבה הישנה. במסגרת פרויקט שיקום המחצבות, הוקמה כאן סככת תצפית על כל עמק חרוד.

חפציבה / צילום: יותם יעקבסון
 חפציבה / צילום: יותם יעקבסון

מחצבות נטושות נמצאות גם בעומק הנגב, ואפילו בלב מכתש רמון שכולו גן גיאולוגי ייחודי שהוכר על-ידי אונסק"ו. הפצעים הכעורים שנפערו בו כיום בולטים הרבה פחות. בסמוך לגבעת "הנגרייה" המפורסמת, הוקם חניון דרכים שבו תצוגה של ערימות סלעים צבעוניים. כל ערימה והצבע המיוחד לה: אדום, סגול, צהוב, אפור, ירקרק, לבן ועוד. בעקבות גשמים נקווים המים לאגן השקוע ויוצרים אגם עונתי.

מצפון לכביש שוקמו שטחי חציבה וביניהם חולפת כיום דרך המתאימה לכל כלי הרכב. לאורכה, תצורות גיאולוגיות יפות, נקודות תצפית על צפון המכתש וההרים שסוגרים עליו ותצוגה של כלי חציבה שכבר אינם בשימוש.

פסטיבל: פליציה בלומנטל

פסטיבל פליציה בלומנטל למוזיקה, מהפסטיבלים הותיקים והמוערכים, מציין השנה 20 שנות פעילות. במסגרתו יופיעו מוזיקאים והרכבים מרחבי העולם, כמו אנסמבל ל'ארפג'טה, אנסמבל ארמוניקו קונסורט, האורקסטרה - תזמורת הג'אז הישראלית ועוד. לצדם יתקיימו גם סרטים והרצאות. לפרטים: 12-7 במאי, מוזיאון תל-אביב לאמנות. כרטיסים: בין 80 ל-150 שקל.