בעלי מכוניות ותיקות מסתכלים כיום בקנאה על דגמי רכב עדכניים (או עתידיים), שמציעים מערך רחב של תכונות מתקדמות בתחום הקישוריות - מבטיחות אונליין, דרך שליטה קולית ועד בידור. אולם גם מי שהרכב הנוכחי שלו לא מצויד בתכונות כאלה יכול כיום לשדרג אותו לעידן הקישוריות והענן באמצעות מוצרי אפטר-מרקט, שחלקם מקדימים את יצרני הרכב עצמם. הנה ארבע דוגמאות.

קופסה שחורה

אחת ההבטחות הגדולות של עידן המכונית המקושרת היא הידוק הקשר בין המכונית לבעליה באמצעות תקשורת נתונים רציפה וניתוח המידע, שנאסף בחיישני הרכב. כבר היום יש בשוק לא מעט חברות המייצרות "קופסאות שחורות", שמתחברות לשקע הדיאגנוסטיקה (OBD) שקיים בכמעט כל רכב מודרני ומשתמשות בנתונים.

אחת הדוגמאות המתוחכמות היא המערכת Cardroid של חברת UonMap הקנדית, שהחלה את דרכה באתרי גיוס ההמונים לפני כשנתיים. "הקופסה השחורה" של החברה היא דווקא בצבע כתום (מצד שני, גם במטוסים זה ככה), ולאחר החיבור היא הופכת לארגז כלים שלם של קישוריות.

השימוש הבסיסי הוא למעקב אחרי ביצועי הרכב והנהג כולל אופי הנהיגה, תקלות ברכב, צריכת דלק וכדומה. במקביל מצויד המכשיר הקטן בחיישן תנועה מובנה, שמזהה תנועה בתוך הרכב ומחוצה לו ומדווח לבעליו על ניסיונות פריצה, פגיעות חיצוניות וכדומה, כאשר מיקרופון מובנה מאפשר האזנה מרחוק לנעשה ברכב.

חיישן גירוסקופ עם תשעה צירי תנועה מזהה אוטומטית תאונות דרכים, מדווח עליהן ומאפשר לשחזר את תנועת המכונית בעת התאונה ואת התנהגות הנהג - בלימה מאוחרת, תנועות שגויות של ההגה וכדומה. יש כמובן גם רכיב GPS לאיתור ומעקב אחרי מיקום המכונית, וכן רכיב WiFi עצמאי לשיפור האיתור במקומות שאין בהם קליטת GPS . אותו רכיב תקשורת משמש גם בתור "נקודה חמה" לגלישה עבור הנוסעים.

המכשיר הזעיר פועל על מעבד כפול ליבה, מכיל כרטיס סים לתקשורת בדור הרביעי וחריץ לכרטיסי זיכרון וכבל USB . כפי שמתבקש מהשם, כל המערכת פועלת על אנדרואיד. המוצר שוקל גרמים ספורים והחברה מתכוונת החברה להציע אותו מיוני, על בסיס מינוי שיעלה 5 יורו לחודש.

מצלמה מאבטחת

כבר ראינו בשנים האחרונות לא מעט מצלמות דשבורד, שמתעדות את הנסיעה ואת סביבת הרכב. אולם המצלמה הנושאת את השם Owl Car Cam מבטיחה לספק יותר. התפקוד הבסיסי שלה הוא כשל מצלמת רכב רגילה עם יכולת צילום והקלטה באיכות HD בליווי פסקול, הן בחזית הרכב והן מאחוריו. הצילום מתבצע בזווית רחבה ויכול להיות מופעל אוטומטית.

ואולם, המצלמה מצוידת גם ביכולות תקשורת בדור הרביעי, וכאשר הנהג עוזב את הרכב היא הופכת למערכת אבטחה, שמזהה תנועה חשודה מסביב לרכב ושולחת התרעה אוטומטית לטלפון. לשם כך מחובר כבל הכוח של המצלמה לשקע ה- OBD גם כאשר הרכב אינו מונע. כל זה מאפשר לבעל הרכב לצפות בזמן אמת בנעשה בתוך הרכב או בסביבתו באמצעות הסמארטפון.

זיכרון פנימי מספק הקלטה של עד 24 שעות והחומר המצולם עולה ונאגר בענן, כאשר בעל הרכב יכול לצפות בו שוב ולשלוח סרטונים מתוך התיעוד למקור חיצוני, למשל לצורך תביעות ביטוח. ברוב פונקציות ההקלטה והצפייה אפשר לשלוט באמצעות פקודות קוליות. כרגע המצלמה זמינה בארצות הברית ולמכשירי אייפון בלבד, כאשר מחיר המכשיר פלוס חבילת תקשורת לשנה הוא 349 דולר.

סייען מתוחכם

כל יצרני הרכב בוחנים כיום שילוב של סייענים חכמים כחלק מממשק התפעול של כלי רכב חדשים, אולם יש חברות אפטר-מרקט שכבר מקדימות אותם. מוצר מעניין במיוחד הוא הסייען לרכב Chris , שמכיל בתוכו מערך מורכב של מיקרופונים ותוכנת בינה מלאכותית לזיהוי פקודות קוליות. התוכנה מזהה מגוון פקודות רחב גם במבטאים שונים (בינתיים באנגלית ובגרמנית בלבד) ומתגברת על רעשי רקע.

הסייען עצמו נראה כמו דיסקית עם מסך 2.1 אינץ' במרכזה, מתחבר באמצעות וואקום לשמשה הקדמית של כל רכב ולטענת החברה זמין לתפעול תוך שלושים שניות. רשימת הביצועים שלו כוללת תכונות חשובות לבטיחות כמו ממשק קולי מלא עם תוכנות מסרים דוגמת ווטסאפ ופייסבוק מסנג'ר, שמאפשר לתרגם לקול את ההודעות הנכנסות ובמקביל להכתיב מסרים ולשלוח אותם בלי להוריד את העיניים מהכביש. שליטה קולית דו-כיוונית דומה ניתן להפעיל גם על דואר אלקטרוני רגיל והודעות SMS .

הסייען מתפקד גם בתור מערכת ניווט קולית, ובאגף הבידור מתחבר לאפליקציות מוזיקה נפוצות, כאשר ניתן גם לבחור בין השירים באמצעות זיהוי מחוות יד. לדברי החברה המכשיר פותח בגרמניה ובארצות הברית בסיוע אחד הספקים המרכזיים של תעשיית הרכב הגרמנית. בינתיים היא מציעה אותו במכירה מוקדמת ב-199 יורו, כההשקה מתוכננת לקיץ הקרוב.

אמזון באוטו

הסייען Roav VIVA מבית אנקר מותאם ספציפית לפעולה עם הסייען אלכסה של אמזון. מדובר בגרסת הרכב של כפתור השליטה Echo Dot , המיועד לשימוש ביתי והפך פופולרי בארה"ב: מעין כפתור בעיצוב מינימליסטי, שמכיל בתוכו מערך מיקרופונים עם יכולת סינון רעש.

למוצר אין כמעט ממשק פיזי למעט כפתור כיבוי, וכולו מבוסס על פקודות קוליות. אלה כוללות, בין השאר, נגינת מוזיקה מתוך המאגר האישי של בעל הרכב, קבלת הנחייה קולית ליעד, התקשרות לטלפונים ואף הזמנת מוצרים ושליטה מרחוק בפונקציות בית חכם, כגון כיבוי והדלקה מראש של אורות ושליטה קולית במכשירים הביתיים.

על הדרך משמש המכשיר כמטען USB מהיר עם שני שקעים לטעינה של עד שני מכשירים במכונית. המחיר עומד כיום על 40 דולר בלבד, אם כי החברה מציינת כי קיימים בשוק דגמי רכב שאינם נהנים מתאימות למוצר.