התגברות על הפשיזם

מה שחשוב לבנט הוא "ריסון כוחו המופרז של ביהמ"ש" למען התנחלויות לא חוקיות וחופש פעולה למתנחלים פורעים

נפתלי בנט אולי אינו פשיסט, אבל הוא תומך ומקדם חוקים ומעשים בעלי אופי פשיסטי. היוזמה האחרונה שלו בכיוון זה היא פסקת ההתגברות. למה צריך את ה"פסקה" הזאת? כדי "לחולל רפורמה במאבק במחבלים ובהוצאת המסתננים הבלתי חוקיים", אומר בנט.

אלא שעניין המחבלים והמסתננים הוא לתפארת המליצה. מה שחשוב לבנט הוא "ריסון כוחו המופרז של בית המשפט", כדבריו. כן, גם בשביל מחבלים ומסתננים, אבל גם למען מטרות אחרות כמו התנחלויות בלתי חוקיות, כמו מתן חופש פעולה גדול יותר למתנחלים פורעים. היום בית המשפט מפריע לפעולות שבנט רוצה ביקרן. אז בואו נמנע מבית המשפט את היכולת "להפריע", אומרים בנט ובני-בריתו.

פשיזם ואמונה דתית

כל מהלך המכוון לצמצם את סמכותו של בית המשפט, ובמקביל להגדיל את כוחה של הכנסת - כל מהלך כזה הוא פשיסטי, אנטי-דמוקרטי. אצל בנט הפשיזם הולך יחד עם האמונה הדתית, וזה השילוב המסוכן ביותר לכל מדינה.

באופן רגיל היינו מצפים שראש הממשלה יחסום יוזמות כאלה. אבל בישראל אין היום ראש ממשלה. יש חשוד בפלילים שבראש מעיניו לא המדינה, אלא איך להימנע מלקבל אחריות על המעשים שבהם הוא חשוד.

השקד של בנט

בחוכמה רבה, ובעורמה גדולה עוד יותר, כיסה בנט את עצמו ואת מעשיו בעטיפה נאה בדמותה של איילת שקד. היא הסנשו פנשו שלו, התחפושת. היא לא נראית מסוכנת, ואולי היא באמת לא כזאת. אולי היא רק אמביציוזית המבקשת להתקדם אל הצמרת באמצעות בנט ומפלגתו.

הדרך הפוליטית של שקד היא פשוטה וברורה: לעשות את מה שבנט רוצה שייעשה. אבל היא שרת המשפטים. אני מתקשה להיזכר באדם בתפקידה, אצלנו או בעולם, הפועל נגד החוק ובתי המשפט. זו תופעה ייחודית למדינת ישראל. זו תופעה פשיסטית.

החיוניות של בג"ץ

למי שיש מחשבות שאולי ההתגברות על בג"ץ היא בסדר, ייאמר כך: לא במדינת ישראל. יש כאן כל-כך הרבה שיסוי והתנגדות לממשל תקין, גם מצד פוליטיקאים ומחוקקים, שהבג"ץ חיוני כדי לשמור עלינו מלהפוך למדינה פשיסטית ופורעת חוק. אני לא יכול לראות מי יכול לעשות זאת טוב יותר מבג"ץ.

טענת חלק מהימין שבית המשפט אינו מאוזן, שאינו אובייקטיבי, היא נכונה בערך כמו היותה של שקד שרת משפטים אמיתית - ולא פוליטרוקית של מגזרים חשוכים במדינה.

התגברות על הפשיזם

אני לא נגד התגברות בכלל - תלוי התגברות על מי. את בג"ץ חייבים לחזק כמה שיותר, כי הוא החומה האחרונה שאחריה שוררת חשיכה. אבל אין לי התנגדות להתגברות על אלה המתנכלים לדמוקרטיה ולשלטון החוק, כלומר הכוחות הפשיסטיים במדינה. על אלה חייבים להתגבר.