קיבוצים בעוטף עזה הוצאו מרשימת יישובי עדיפות לאומית

מספר קיבוצים בעוטף עזה, ביניהם רוחמה, ברור חיל ודורות, נדהמו לגלות שיצאו מרשימת היישובים בעדיפות לאומית • המדינה טוענת כי עשתה שינוי בחלוקה, אחרת מעט יותר כסף היה מגיע ליישובים "צמודי גדר"

עוטף עזה / צילום: רפי קוץ
עוטף עזה / צילום: רפי קוץ

במקום לקבל מתנת יום עצמאות ממדינת ישראל, הופתעו במהלך החג בקיבוצים הדרומיים ברור חיל, רוחמה ודורות לגלות כי הם הוסרו מרשימת היישובים המוגדרים כ"בעלי עדיפות לאומית". הידיעה על כך הגיעה לראש המועצה האזורית שער הנגב, אלון שוסטר, מבלי שקיבל כל הסבר או פנייה מטעם נציגי הממשלה.

בשטח המועצה האזורית שער הנגב כלולים גם הקיבוצים אור הנר, ארז, גבים, כפר עזה, מפלסים, נחל עוז וניר עם והמושב יכיני, וכן חוות שקמים של משפחת שרון, כפרי הסטודנטים אילים ואיבים, המכללה האקדמית ספיר ואשכול בתי הספר של מועצת שער הנגב הסמוכים לקיבוץ גבים. ילדי המועצה האזורית, החל מרוחמה המרוחקת קצת יותר וגם ילדי ברור חיל ודורות, נוסעים מדי יום עשרות קילומטרים עד לגבים, בתוך האזור הנחשב סמוך לגדר הרצועה. ההורים, המשפחות והתושבים בכל שטח המועצה האזורית מתחככים בגדר הרצועה, הן מטעמי תעסוקה, השכלה, מסחר, הסעות ילדים ועוד - ולטענת המועצה ושלושת הקיבוצים, למרות זאת החליטה הממשלה להוציא אותם מטבלאות העדיפות.

הסיבה לכך היא שבדרג הראשון, יישוב המוגדר כ"צמוד גדר" הנמצא במרחק של עד 2 ק"מ מעזה כלול בטבלאות. בדרג השני, יישובים המוגדרים "סמוך גדר" הנמצאים במרחק של עד 7 ק"מ מעזה, כלולים אף הם. שדותיהם של דורות וברור חיל ושבילי הנסיעה לתוך הקיבוצים נמצאים על קו ה-7 ק"מ והלאה מהגדר, ולכן הם הוצאו מהטבלה. קיבוץ רוחמה נמצא במרחק של 14 ק"מ, וגם הוא בחוץ.

דרך המלך, להיכלל בטבלאות אזורי העדיפות היא בטבלת היישובים והאזורים הנמצאים בפריפריה החברתית לפי נתונים סטטיסטיים. טבלה זו כוללת גם קיבוצים ומושבים הכלולים בנפת באר-שבע, אך דורות, ברור חיל ורוחמה רחוקים מבאר-שבע מכדי להיות כלולים בפריפריה החברתית.

בקיבוצים קיבלו את ההחלטה בהפתעה גמורה. לדבריהם, הם לא העלו על דעתם שכל תושבי אזור שער הנגב יזכו למעמד עדיפות ורק הם יידחקו החוצה. המשמעות הכלכלית של ההטבה משוערכת בסכום של כעשרות מיליוני שקלים, אם כי יצוין שבמועצה האזורית טרם הספיקו לקחת בחשבון את כל המשמעויות ואת האופן בו ייפול התקצוב העודף הזה על המועצה.

בעת תכנון הטבלה, שממנה הוצאו שלושת הקיבוצים נטען במסגרת עבודת המטה הממשלתית שאם שלושת הקיבוצים הללו היו נכללים בטבלה, התקציב להם הייתה המועצה זכאית היו פוגע ביישובים הנמצאים על הגדר, כי הכסף שהיה מגיע לקיבוצים ארז, גבים וניר עם (למשל) היה נחלק בין מספר תושבים גדול יותר. אגב, זה היה המצב עד היום, קיבוץ או יישוב הנמצא באזור שממילא מעל ל 50% ממנו מוגדרים כעדיפות לאומית זוכה לאותן ההטבות. בפועל, בניגוד לנטען לעיל, המועצה האזורית שער הנגב תצטרך לספוג את המשמעויות הכלכליות של ההחלטה, דבר שישורשר לכל האזור.

במסגרת הפגיעה, שעשויה להגיע עד עשרות מליונים אפשר לכלול את הסבסוד הממשלתי על פיתוח תשתיות אזוריות בבניה חדשה. הסכום עשוי להגיע עד ל-8 מיליון שקל. עוד אלמנטים שישללו מתושבי שלוש הקיבוצים הם העדר סבסוד אירועי תרבות, פגיעה בזכאויות להטבות בנגישות למוסדות השכלה גבוהה, פחות קידום עסקים באזור, ועיקר הפגיעה המטרידה היא בענף החקלאות, שם קיבוצים בעדיפות לאומית זוכים לסבסודים מגוונים, דבר שישלל מרוחמה, דורות וברור-חיל.

מפת הקיבוצים בגבול עזה
 מפת הקיבוצים בגבול עזה