מי יהיה הראשון לדחוף ולקדם את פסקת ההתגברות?

בבית היהודי מתכוונים להעלות את הצעת החוק לפסקת ההתגברות שתרסן את כוחו של בג"ץ • נוסח החוק שיוצע ידרוש רוב של 61 חברי כנסת לחקיקה מחדש של חוק שנפסל באמצעות בג"ץ • בנט: "לאחר שנים של סחבת, דיונים וועדות, הגיע הזמן לבצע"

נפתלי בנט / צילום: זיו קנטור
נפתלי בנט / צילום: זיו קנטור

במפלגת בית היהודי הודיעו הבוקר (א') כי בעוד שבוע הם יהיו אלה שיעלו את הצעת החוק לפסקת התגברות אשר תשנה את חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. ההצעה נוסחה לפני מספר חודשים על-ידי ח"כ בצלאל סמוטריץ.

ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם בשבועות האחרונים מספר הודעות לפיהן הוא מעוניין בנוסח (המודל הבריטי) השולל מבתי המשפט את הסמכות לתקן או לבטל חוקים, עד להודעה שהוא יפעל לחקיקה כמו זו המוצעת, אך נתניהו טרם הניח מסמך עם ניסוח מטעמו. הוא נפגש עם נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, כדי לדון בכך, וגם התייעץ עם נשיא לשעבר, השופט בדימוס אהרן ברק.

בהודעתו של השר נפתלי בנט מהבוקר נאמר כי ביום ראשון הבא, יום לפני פתיחת כנס הקיץ של הכנסת, תובא פסקת ההתגברות לאישור ועדת השרים לחקיקה בראשות שרת המשפטים איילת שקד. הנוסח שיובא בפני הוועדה הוא הפסקה המורחבת, לפיה יידרש רוב של 61 חברי כנסת כדי לאשר מחדש חוק שנפסל על-ידי בג"ץ.

"זהו נתיב אמצע בין יכולת מוחלטת של בג"ץ לפסול חוקים (המצב הקיים) לבין מניעה מוחלטת מבג"ץ לפסול חוקים (המודל הבריטי)". לדברי בנט, "מדינת ישראל עומדת בפני הזדמנות היסטורית: לחוקק את פסקת ההתגברות ולחולל רפורמה במאבק במחבלים ובהוצאת המסתננים הבלתי חוקיים, אך לא פחות מכך בריסון כוחו המופרז של בית המשפט בישראל. זאת הסיבה שהודעתי לפני מספר שבועות לראש הממשלה שיש לקדם את החוק, אך לצערי, לא רק שהחוק שהצענו לא עלה לדיון, אלא שגם שום חוק אחר לא עלה במקומו. לאחר שנים של סחבת, דיונים וועדות, הגיע הזמן לבצע".