עליות בסיום המסחר בבורסה; הופסק המסחר במניית בזק

לאחר אירוע הזיכרון והעצמאות, חזרה הבורסה בתל-אביב לפעילות • במהלך היום: דיון בבקשת הפירוק של קבוצת יורוקום

בניין הבורסה בתל-אביב / צילום: איל יצהר
בניין הבורסה בתל-אביב / צילום: איל יצהר

המסחר בבורסה בת"א התנהל היום (א') במגמה ירוקה, וזאת לאחר פתיחה אדומה על רקע הירידות בוול סטריט בסוף השבוע.

 

החדשות הגדולות של הבוקר הן הדיון על פירוק יורוקום שבשליטת שאול אלוביץ, כארבעה חודשים לאחר שהוגשה בקשת הפירוק. קבוצת יורוקום צברה חוב של מעל 1.5 מיליארד שקל, בעיקר לבנקים: דיסקונט, פועלים והבינלאומי. נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, החליט על פירוק יורוקום תקשורת וכינוס נכסים ליורוקום נדל"ן, מה שהכניס את מניות בזק וביקום להפסקת מסחר.

אל כך מצטרפות ההצעות שהגישו ביום שישי נתי סיידוף והאחים נוימן לרכישת אינטרנט זהב .  בקבוצת סיידוף מוכנים לשלם סדר גודל של כ-150 מיליון שקל עבור המניות, עם מנגנון אפסייד במקרה שמחיר המניה יעלה, של עוד כ-100 מיליון שקל, והתחייבות להשתתף בהנפקת זכויות של החברה לצורך חיזוק הונה העצמי. 

לפי הצעת האחים נוימן, הם ישלמו תמורת מניות אינטרנט זהב סכום של 165 מיליון שקל: 130 מיליון שקל במועד העסקה (בדומה לשווי השוק של המניות כיום), ו-35 מיליון שקל נוספים בסוף שנת 2019. 

בשבוע שעבר הודיעה על מהלך דרמטי - הוצאת השליטה בה מידי הבנקים, והעברת רוב מניותיה לידיהם של בעלי מניות זרים ושל הציבור הרחב. במסגרת זו הודיעה הנהלת הבורסה כי בהמשך למנדט שקיבלה ממחזיקים בכ-72% מניותיה, למכור עד ה-18 באפריל את המניות הללו לצד שלישי, היא בחרה בקרן ההשקעות האמריקאית Manikay Partners (מניקיי), שתרכוש 19.9% ממניות הבורסה תמורת כ-31 מיליון דולר, ותהפוך לבעלת המניות הגדולה בה. העסקה עם מניקיי משקפת לבורסה בת"א שווי של כ-550 מיליון שקל.

במקביל, מתכוונת הבורסה למכור את יתרת המניות שהועמדו על-ידיה למכירה (כ-52%) לעוד חמישה גופים זרים שטרם נבחרו, שיחזיקו בסוף ההליך פחות מ-5% מהמניות, כל אחד. מתוך מניות אלה יונפקו לציבור עוד ברבעון האחרון השנה לפחות 30% ממניות הבורסה.

יצרנית השבבים מטאיוואן TSMC דיווחה אתמול על תחזיות מאכזבות להכנסות הרבעון השני של השנה. החברה, אחת מהגדולות בעולם לייצור שבבים, צופה הכנסות של 7.8-7.9 מיליארד דולר, בעוד שהערכות האנליסטים עמדו על 8.8 מיליארד דולר. בעקבות ההודעה מניות השבבים בכל העולם חוות צניחות שערים, וביניהן גם טאואר הישראלית שחוזרת מניו-יורק בירידות שערים משמעותיות.