מפיק ומפיץ הקולנוע לאון אדרי, מבעלי יונייטד קינג, הלך לעולמו

משפחת אדרי בישרה הבוקר על מותו של לאון אדרי, אחד מאנשי המפתח של תעשיית הקולנוע הישראלית • אדרי ואחיו הצעיר משה הם העומדים בראש מתחמי הקולנוע סינמה סיטי ששינו את צריכת הקולנוע של הקהל בארץ

לאון אדרי / צילום: תמר מצפי
לאון אדרי / צילום: תמר מצפי

המפיק, המפיץ ואיש העסקים לאון אדרי הלך לעולמו הבוקר (ה'), והוא בן 70. אדרי, יחד עם אחיו הצעיר משה, ייסד ועמד בראש חברת ההפצה יונייטד קינג ורשת בתי הקולנוע סינמה סיטי והיה אחד מאנשי המפתח של תעשיית הקולנוע הישראלית.

אדרי נולד במרוקו וגדל בדימונה. בשנות ה-70 משה ולאון הקימו את יונייטד קינג, וסרטם הראשון כמפיצים בישראל היה "סופרמן - הסרט" בשנת 1978. בתחילת שנות האלפיים, לאחר שנים של תפעול בתי קולנוע, הקימו השניים את מתחם סינמה סיטי, ששינה את הרגלי הצפייה של הקהל הישראלי והיה אחד המהלכים המשמעותיים ביציאת בתי הקולנוע מהערים המרכזיות ונגישותם לצופים מהפריפריה, דבר שאז נראה כמו סיכון עסקי עצום.

בשנת 2010 זכו לאון ומשה בתואר אנשי השיווק של השנה מטעם איגוד השיווק הישראלי. באותה שנה הם זכו גם בפרס מפעל חיים מטעם פסטיבל ירושלים.

כחברת הפקה, יונייטד קינג הפכה להיות המשמעותית ביותר בארץ, כזו שהשקיעה בסרטים גם בשלב הפיתוח וגם בשלבים מאוחרים יותר של פוסט והפצה. כמפיק, לאון היה מועמד למעל 20 פרסי אופיר וזכה על "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש", "באבא ג'ון", "אביבה אהובתי", "סופת חול" ו"הערת שוליים" שהיה מועמד לפרס האוסקר כסרט הטוב ביותר בשפה זרה.

בשנים האחרונות, לאחר הצלחת סרטים כמו "זוהי סדום" ו"אהבה קולומביאנית", זיהו ביונייטד קינג את הפוטנציאל ללהיטי קיץ לצעירים והתחילו להשקיע בסרטים ללא תמיכה רחבה מקרנות הקולנוע, ביניהם סרטים כמו "איביזה", "ארבע על ארבע", "שושנה חלוץ מרכזי", "כמעט מפורסמת" ועוד.

לאחרונה נאבק לאון אדרי במחלה קשה, ועם פטירתו הותיר מאחוריו את רעייתו סולנז', 4 ילדים ו-7 נכדים.