הירידות במטבעות מרמזות שהזעזוע בשוק המניות מתפשט

עלייה במתחים הגיאופוליטיים ומלחמת הסחר המתפתחת סין לארה"ב משפיעות על שוקי המט"ח שהיו יציבים עד כה

מט"ח / צילום: Shutterstock
מט"ח / צילום: Shutterstock

מטבעות של מדינות שונות, כמו רוסיה, הונג קונג וקזחסטן ירדו בשבוע שעבר, ובעיני כמה משקיעים זה היה סימן לכך שהתנודתיות הגיאופוליטית שפקדה את המניות בארה"ב מתרחבת לשווקים נוספים.

הדולר של הונג קונג הגיע לרמת השפל במסגרת הסכם ההצמדה שלו לדולר האמריקאי, שקיימת כבר יותר מ-30 שנה, והרשות המוניטרית בעיר נאלצה להתערב ולהגן עליו. הרובל הרוסי ירד על רקע העיצומים המוגברים של ארה"ב נגד רוסיה, והציפייה למתקפת הטילים בסוריה. ירידת הרובל גרמה לירידת הטנג בקזחסטן. הירידות הללו באו על רקע שבוע שקט יחסית בשווקים אחרים, שבו עלה מדד המניות דאו ג'ונס כמעט ב-2% ושער הדולר האמריקאי כמעט לא השתנה מול סל מטבעות.

מערבולת מטבע
 מערבולת מטבע

שוקי המט"ח היו יציבים השנה, וייתכן שהמשקיעים אינם ערוכים למעברים עולמיים גדולים, כולל הידוק המדיניות המוניטרית בכלכלות הגדולות ביותר בעולם, שתאיים על גאות בשווקים המתעוררים שנמשכת זה כמה שנים.

דוברי ארה"ב, צרפת ובריטניה מסרו שאין לפי שעה תוכניות להתקפות נוספות על מתקנים בסוריה לאחר ההתקפה בסוף השבוע, אך המתחים בין ארה"ב לרוסיה גוברים, וייתכן שהם יחדירו עוד תנודתיות לנכסים בשווקים מתעוררים ולמחירי נפט וסחורות נוספות שהמדינות הללו מייצאות.

כאשר מתחים גיאופוליטיים מתגברים, משקיעי מט"ח נוטים לסגור החזקות במטבעות של שווקים מתעוררים, ולעבור למטבעות שנחשבים בטוחים, כמו הין היפני.

כמה משקיעים ואנליסטים חוששים ששוק המט"ח יהפוך לזירה הבאה במלחמת הסחר המתפתחת בין ארה"ב לסין. היואן הסיני היה עד כה חסין לסכסוך המסחרי, אבל אנליסטים חוששים שעלייה נוספת במפלס המתיחות תגרור כלפי מטה את היואן ומגוון רחב של מטבעות אסיאניים.

מדד של בנק ג'יי.פי מורגן צ'ייס שעוקב אחרי תנודתיות צפויה במטבעות העולם המתעורר עלה בשבוע שעבר לרמתו הגבוהה ביותר מאז הירידות בשוקי המניות של פברואר. מדד אחר של בנק זה למטבעות החשובים, כמו הדולר והאירו, המשיך לרדת, ואותת בכך שהתנודתיות מתמקדת במטבעות הרגישים יותר של המדינות המתפתחות והמתעוררות.

משקיעים אומרים שהאיום העיקרי על יציבות שוק המט"ח העולמי הוא סכסוך הסחר בין ארה"ב לסין. על אף שהמתחים הוקלו מתחילת חודש זה, כאשר שתי הכלכלות הגדולות בעולם איימו להטיל מכסים על יבוא בהיקף עשרות מיליארדי דולרים מהמדינה האחרת, לא רבים מניחים שהשקט יישמר.

כמה משקיעים חוששים שסין תגיב על מדיניות המגננה הכלכלית של ממשל טראמפ בפיחות המטבע שלה, שעלה בשנה האחרונה ב-10% מול הדולר.

"אם סין תאותת שהיא מעוניינת להחליש את היואן, זו דרך יעילה למדי לקזז כל הישג מסחרי שארה"ב עשויה להשיג דרך מכסים", אמר ברד סטסר, עמית מחקר בכיר במועצה האמריקאית ליחסי חוץ.

מטבעות שרגישים לפיחות של היואן סיני הם הוון הדרום קוריאני, הדולר של סינגפור והבאט של תאילנד, וכן מטבעות של מדינות נוספות באסיה שתלויות ביצוא, לפי אנליסטים.

פרופ' אסוואר פרסאד למדיניות מסחרית באוניברסיטת קורנל אמר שכל מאמץ לפחת את היואן עלול להסב לסין נזק יותר מאשר תועלת. פיחות היואן ב-2015 הצית מימושים בשוקי ההון ברחבי העולם, ובריחת הון מסין, שהרשויות הוציאו כטריליון דולר מיתרות המט"ח של המדינה כדי לעצור.

"פיחות יהיה כלי שיפגע בסין הרבה יותר מאשר בארה"ב", אמר פראסד. "הוא באמת יחזיר את הסינים לאחור במונחים של מה שהם מנסים להשיג עם פתיחת שוקי ההון".

העלייה במתיחויות הסחר והגיאופוליטיקה בעולם פוגעת במטבעות נוספים. הרובל הרוסי איבד בשבוע שעבר 6.8% מערכו מול הדולר, אחרי שממשל טראמפ הודיע על עיצומים חדשים נגד אישי ממשל רוסים ואוליגרכים. הטנג הקזחי ירד ב-3.2% מול הדולר, מחשש שירידת הרובל תפגע ביצוא הקזחי לרוסיה.

הלירה הטורקית ירדה בשבוע שעבר ב-1.3% כאשר התנודתיות בשוקי המט"ח המתעוררים חידדה את חששות המשקיעים ממצבה הכלכלי של מדינה זו.

הירידות הללו הן תפנית מחודשים רבים של עליות לשיאים רב-שנתיים בבורסות ובמטבעות של המדינות המתעוררות, כאשר המשקיעים המעיטו מחשיבות מחלוקות הסחר והפוליטיקה, והתמקדו בצמיחה הכלכלית החזקה במדינות הללו. מדד MSCI של מטבעות המדינות המתעוררות עלה השנה בכ-2%, ומדד המניות בעולם המתעורר עלה ב-1%. לשם השוואה, מדדי 500 S&Pוסטוקס אירופה ירדו ב-0.7% וב-2.6% בהתאמה.

קפיצה בתנודתיות עלולה גם להפעיל לחץ על מדינות שהמטבעות שלהן נשארו צמודים לדולר, כמו סעודיה וקטאר. מטבעות צמודים נסחרים בדרך כלל רק בשער מסוים או בטווח שערים צר. תנודתיות עלולה להקשות את השמירה על השערים הרצויים הללו, מפני שגורמים נוספים כמו כניסה ויציאה של הון מהמדינה משפיעים על שער המטבע שלה.

מדינות מתפתחות רבות הצמידו את המטבעות לדולר לפני עשרות שנים, כדי לבודד את עצמן מתנודתיות. אבל עליית הדולר בשנים 2011-2016 וקריסת מחירי סחורות (קומודיטיז) רבות אילצו מדינות רבות לוותר על ההצמדה, שהפכה יקרה מדי לתחזוק.

ב-2014, הבנק המרכזי של רוסיה החל לנקוט צעדים לשחרור הרובל למסחר חופשי, כאשר כלכלת רוסיה נקלעה לקשיים. מדינות כמו ניגריה, מצרים וקזחסטן נטשו או רופפו לאחרונה את קשריהן לדולר.

"הצמדות לא מצליחות בשוק תנודתי", אמר מארק מקורמיק, ראש יחידת המט"ח בצפון אמריקה בחברת ניירות הערך TD סקיוריטיז. כאשר השווקים פחות יציבים, "ההצמדות עומדות בפני אתגר", לדבריו.