רוח גבית למחיר הנפט

מתיחות גלובלית, ובמיוחד כזו המגיעה מהמזרח התיכון, גורמת למחירי הנפט לטפס

קידוח נפט / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
קידוח נפט / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

את ההצגה הזו ראינו כבר די הרבה פעמים. מתיחות גלובלית, ובמיוחד כזו המגיעה מהמזרח התיכון. כתוצאה מכך מחירי הנפט מתחילים לטפס מגמתית. בכל פעם שזה קורה, אנו נמצאים לפני דילמה גדולה של תהייה בדבר יכולת השרידות של המחירים הגבוהים ב"זהב השחור".

אנו זוכרים היטב שלפני המשבר הפיננסי הגדול של 2007-9 ראינו מחירי נפט סביב ה-150 דולר כאשר המחיר בתחתית שלאחר מכן סבב סביב ה-30-40 דולר לחבית. תנועה די מדהימה לסחורה המהווה נכס אסטרטגי לכל הדעות, וחומר גלם חיוני ומשפיע במיוחד בתעשיות רבות ומגוונות.

והנה אנו עדים לחידוש האופטימיות הגדולה במחירי הסחורה האנרגטית. לכן היה ראוי שנתעכב על הגורמים לשינוי שקרה, ולמצב הטכני של הדברים בזירה מעניינת זו. ובכן, האם המשבר סביב "סוריה-ארה"ב-רוסיה", ובכלל המזרח התיכון הלא "יציב", מהווים סיבה זמנית למה שמתרחש, או האם יש משהו כאן יסודי הרבה יותר.

רמז לתשובה ניתן למצוא בגרף הבא, המגיעה מן הסוכנות המוסמכת ביותר בתחום (IEA):

משה-שלום-מלאים-17-04
 משה-שלום-מלאים-17-04

ממנו אנו למדים על התהליך המתמשך של הקטנת המלאים בעולם. זהו תהליך הנובע מכמה גורמים בו זמנית, כאשר את העיקריים ניתן למנות כדלהלן:


● צמצום בתפוקה במדינות Opec ו-רוסיה, ביותר מן המתוכנן, על מנת להוות משקל נגד לעומס התפוקה המגיע מן המציאות החדשות בארה"ב.

● צמיחה גלובלית המרימה קצת ראש. זו נהנית עדיין מהמשך קיומן של ריביות נמוכות, מן ההרחבות הכמותיות הנהוגות עדיין ברוב העולם, כאשר הצריכה במדינות המפותחות, ובמיוחד במתפתחות, מצליחה לייצר ביקושים שלא היו עד כה חלק מן המשוואה.

ניתן בהחלט להבין מדוע יש עכשיו יותר חיוביים מאשר שליליים בקומפלקס הנפט העולמי, ומדוע הצפי הוא לעתיד וורוד הרבה יותר למחיר. כפי שהזכרתי לעיל, השאלה השנייה נמצאת במצב הטכני, והאם זה מאפשר מהלך מגמתי עולה משמעותי, או שהנכס כבר הגיע לקיצוניות חיוביות מעכבת?

הנה הגרף השבועי של חוזה הברנט, החוזה הבינלאומי של הסחורה:

משה-שלום-ברנט-17-04
 משה-שלום-ברנט-17-04

התשובה בדבר הקיצוניות החיובית ,על בסיס הגרף הזה לפחות, היא שממש לא, דהיינו שיש עוד הרבה מקום לעלייה. הנה כנה נקודות עיקריות להתייחסות הטכנית:

● עכשיו שהמחיר עבר את אחד מאזורי ההתנגדות הקשים שלו (2), הוא נכנס לטריטוריה כמעט חופשית מהתנגדויות היסטוריות בולטות (1).

● מה שנותר הוא לבנות ולתמוך במגמה, בהדרגה אופיינית של חלקים מגמתיים, וחלקים אנטי-מגמתיים המהווים את התיקונים טכניים. זאת, כאשר רמות ה-Fibonacci מעלה (4) נפרצות זו אחרי זו. כרגע, רמת התיקון למאבק הקרוב עומדת סביב השני שליש, דהיינו ה-61.8%.

● לכל אורך הדרך של העלייה מן התחתיות סביב ה-27 דולר, ראינו תופעה מעניינת של זווית אחידה בהלוך ושוב של התנועה (5). זווית זו מייצרת את קווי המגמה ואת התעלות העולות בהתאמה. לכן, ועל פי ההיגיון הזה, לפני שנגיע לאותו אזור של שני השליש, אזור ה-80-1 דולר יכול להוות בעיה זמנית להתגבר עליה (3).

לסיכום, אנו יכולים לומר שבסה"כ, לפנינו משאב שהרוח הגבית שלו חזקה למדי: מצב מתיחות אזורית-גלובלית, מצב של מלאיים נמוך מול ביקוש גדל (עונת הנהיגה מתקרבת במהירות), ומצב טכני הקורא להמשך עולה לתוך וואקום מן הירידה הקודמת.

■ משה שלום - מנתח שווקים פיננסים.

*** אני מנתח שווקים פיננסיים, ולא יועץ השקעות מורשה. יובהר ויודגש כי כל האמור בכתבה, בניתוח שווקים זה, או בדוא"ל המוגש כאן, אינו מהווה ייעוץ השקעות, המלצה לפעולה מכל סוג שהוא, ואין בו שום אלמנט הלוקח בחשבון את הנתונים של הקורא, או המשתמש בחומר, ואינו מתחשב בצרכים הייחודיים לו. במידע, בניתוחים, בכל האמור כאן, או בחלקיו, אין, בכל אופן שהוא, חוות-דעת, או העדפה, אשר אמורה להביא להשקעה כל שהיא במכשירים, כלים, ניירות ערך, או כל נכס פיננסי או אחר. יובהר ויודגש עוד, כי על הקורא, או המשתמש, לבדוק את המידע המתפרסם כאן, לאמת אותו, ולבחון את מידת התאמתו לצרכיו, להעדפות ההשקעה שלו. כמו כן, אין בחומר הכתוב, או המוצג, כדי להבטיח רווח, או תשואה, מכל סוג שהוא. יובהר, ויודגש עוד, כי במידע הנמסר כאן, עלולות ליפול טעויות, וכי אפשר שיחולו בו שינויים המתחוללים ללא אתראה מוקדמת. אפשר שגם יימצאו סטיות, בשיעור כזה או אחר, בין המתואר, או המצוין, בחומר הכתוב, לבין מצב הנכסים בפועל. יודגש ויובהר עוד, כי קבלת ההחלטה בדבר השקעה מכל סוג שהיא, במידה ונעשתה לאחר קריאת הכתוב בניתוחים המוצגים כאן, או על סמך נתוני שוק המוצגים בכתוב, היא על אחריותו של הקורא, או המשתמש, בלבד.