אדמה: התארכות החורף באירופה פגעה בתוצאות הרבעון

בניטרול רווח חד-פעמי בגין מכירת הזכויות על חלק ממוצריה המשווקים באירופה, החברה הממוזגת עם סנונדה הסינית רשמה ירידה ברווח

חן ליכטנשטיין / / צילום:תמר מצפי
חן ליכטנשטיין / / צילום:תמר מצפי

יצרנית חומרי ההדברה לחקלאות, חברת אדמה, פרסמה בסוף השבוע הערכות מוקדמות לרבעון הראשון של 2018, ולפיהן היא רשמה בתקופה זו רווח נקי של בטווח של 295-326.3 מיליון דולר (1.875-2.075 מיליארד יואן). הרווח למניה הסתכם בתקופה זו בטווח של 0.1206-0.1334 דולר (0.7664-0.8479 יואן).

חברת אדמה פתרונות לחקלאות הישראלית השלימה ברבעון השלישי של 2017 את מיזוגה אל תוך חברת סנונדה הסינית, שמניותיה נסחרות בבורסת שנזן. מאז פועלות השתיים תחת השם אדמה, כשבעלת השליטה בחברה הממוזגת היא ענקית הכימיקלים הסינית כמצ'יינה.

לכאורה זינוק של 140% ברווח הנקי

טרם המיזוג, רשמה סנונדה ברבעון הראשון אשתקד רווח נקי של 8.5 מיליון דולר ואילו אדמה הציגה באותה התקופה רווח נקי של 114 מיליון דולר. כך שתוצאות החברה הממוזגת מעידות לכאורה על זינוק של לפחות 140% ברווח הנקי ברבעון הראשון, לעומת הרווח הנקי שהציגה אשתקד כל חברה בנפרד.

עם זאת, בפועל הושגה הצמיחה ברווח הנקי רק כתוצאה מרווח חד פעמי שרשמה אדמה פתרונות חקלאות בגין מכירת הזכויות על חלק ממוצריה המשווקים באירופה. מכירה זו נעשתה כחלק מעסקה במסגרתה רכשה לאחרונה בעלת השליטה כמצ'יינה את הבעלות על חברת סינג'נטה השווייצרית, שנחשבת לאחת מהיצרניות הגדולות בעולם של מוצרי הדברה מוגני פטנט וזרעים מהונדסים.

במסגרת רכישת סינג'נטה בידי כמצ'יינה, הסכימה אדמה למכור חלק ממוצריה לגורמים שלישיים, ולרכוש מסינג'נטה מוצרים אחרים בהתאם לסיכום בין החברות. לדברי אדמה, הכספים שהתקבלו ממכירת אותם המוצרים שימשו אותה כדי לשלם לסינג'נטה עבור רכישת תיק מוצרים המשווקים באירופה, בעלי מאפיינים דומים לאלו שנמכרו.

בהודעה מיום שישי הסבירה הנהלת אדמה, כי בניטרול הרווח החד-פעמי ממכירת המוצרים נרשמה דווקא ברבעון הראשון של 2018 ירידה מסוימת ברווח הנקי של החברה הממוזגת, בהשוואה לרווח הנקי המאוחד שהציגו שתי החברות בנפרד ברבעון הראשון של 2017. כך, שהרווח הנקי של החברה הממוזגת ברבעון הראשון יהיה נמוך יותר מ-123 מיליון דולר.

גם מועד מכירת הזכויות השפיע

בהנהלת אדמה הסבירו כי תוצאות הרבעון הראשון הושפעו לרעה מחולשה במכירות באירופה. חולשה זו נבעה, הן מהתארכות עונת החורף השנה ביבשת והן ממועד מכירת הזכויות על המוצרים באירופה כחלק מעסקת סינג'נטה. לחורף ארוך יותר השפעה שלילית על ענף מוצרי החקלאות, מאחר שהוא מעכב את עיבודי הקרקעות ואת זריעת הגרעינים, ועקב כך גם דוחה את רכישת מוצרי ההדברה בידי החקלאים.

בראש חברת אדמה עומד בארבע השנים המנכ"ל חן ליכטנשטיין, והוא שהוביל את מיזוג החברה עם סנונדה הסינית. מניית החברה הממוזגת נסחרה ביום שישי בבורסת שנזן לפי מחיר של 14.95 יואן, המשקף שווי חברה של 35.2 מיליארד יואן (5.6 מיליארד דולר).

לחברה הבת, אדמה פתרונות חקלאות, גם אג"ח בהיקף של 4.3 מיליארד שקל שרשומות למסחר בבורסה בת"א ומדורגות AA מינוס בידי S&P מעלות. מדובר באג"ח מסדרה ב' הצמודה למדד המחירים לצרכן, שנושאת ריבית של 5.15%. לאג"ח משך חיים ממוצע (מח"מ) של 8.5 שנים והיא נסחרת בבורסה לפי תשואה שנתית לפדיון של 2.4%. לשם השוואה, אג"ח ממשלתית צמודה במח"מ דומה נסחרת כיום לפי תשואה שנתית לפדיון של 0.25%.