ארה"ב ואירופה יודעות לשתף פעולה היטב כשהן רוצות

על אף השנה הקשה שחצתה בין בנות הברית מצידו של האטלנטי, התייצבו צרפת ובריטניה לצידה של ארה״ב, אך המהלך המשותף היווה הוצאת כרטיס צהוב לרוסיה, סוריה ואיראן

דונלד טראמפ / רויטרס
דונלד טראמפ / רויטרס

תקיפת ארה״ב בלילה הראתה שארה״ב ואירופה מסוגלות להתאחד לשם משימה. על אף השנה הקשה שחצתה בין בנות הברית מצידו של האטלנטי, התייצבו צרפת ובריטניה לצידה של ארה״ב, אך המהלך המשותף היווה הוצאת כרטיס צהוב לרוסיה, סוריה ואיראן. לא מעבר לכך.

ההתקפה היתה ממוקדת, במטרה לפגוע בתשתית הצבאית הכימית של סוריה, אך הוצאה לפועל באופן זהיר כדי לא לדרוך (עדיין) לפוטין על הבהונות. ההתקפה לא יועדה להפיל את משטר אסד ולהכניס את רוסיה ואיראן לקונפליקט רחב וגלוי מול ארה״ב.

דונלד טאסק, נשיא מועצת האיחוד האירופי (גוף המייצג 28 מדינות אירופה) אינו צד אקטיבי לתקיפה, תמצת את הדברים הבוקר בטוויטר: ״תקיפת ארה״ב, צרפת ובריטניה מעבירה מסר ברור למשטר הסורי, שהם, יחד עם איראן, לא יכולים להמשיך בטרגדיה האנושית (שהם מבצעים), לפחות ללא שיהיה לכך מחיר. האיחוד האירופי עומד מאחורי בנות הברית בצד הצדק״.

הנשיא טראמפ, אשר עד לפני כעשרה ימים אותת שהוא מתכונן למשיכת ידיו מן הסכסוך בסוריה, שינה כיוון כאשר ראה אל מול עיניו את השימוש בנשק כימי, אך הנושא הזה, של נשק כימי גם משרטט את קו הפעולה. מזכיר ההגנה מאתיס אמר אתמול, שאין לשלוש בעלות הברית - ארה״ב, בריטניה וצרפת - לפעול מעבר לכך אלא אם אסד יעשה שימוש נוסף בנשק כימי. ״דייקנו את התקיפות שלנו ליעדים בעלי נשק כימי. אנחנו לא מרחיבים את המהלך. היינו מדויקים ופורפורציונלים״ אמר מאתיס ביום שישי בלילה.

גם ראשת ממשלת בריטניה במסיבת העיתונאים שלה היום בבוקר חידדה: ״ההתקפה היא בנוגע לשימוש בנשק כימי. ההרתעה הבינלאומית בנשקים מן הסוג הזה, נשחקה. יש צורך לבסס מחדש את החוק הבינלאומי המרתיע מפני שימוש בנשק כימי״. מיי הבהירה ״אין פה שום התקפה האמורה להוביל לשינוי משטר בסוריה, אלא רק מיקוד בנושא השימוש בנשק כימי״.

בישראל, הגיבו במהלך הלילה בצורה מדודה. ״טראמפ הבהיר שהשימוש בנשק כימי הוא חציית קו אדום. הלילה, ארה״ב הובילה ועם צרפת ובריטניה פעלו בהתאם. סוריה ממשיכה לבצע פעולות רצחניות ולהוות בסיס לפעולות אלו ואחרות, כולל של איראן, שמעמידות את שטחה, כוחותיה והנהגתה בסכנה״ אמר גורם מדיני.

אך העניין של ישראל בתוך סוריה, אינו רק הנושא של נשק כימי, אלא דווקא הקמת בסיסי תקיפה נגד ישראל (בנשק קונבציונלי). והפעילות שמיוחסת לישראל בתוך סוריה בחודשים האחרונים, לא היתה לשם מניעת אסון הומוניטרי סורי פנימי, אלא לשם הגנה על אזרחי ישראל. המהלך ההתקפי של ארה״ב, בריטניה וצרפת עשוי להועיל לישראל בטווח הקצר, אך לא פותר את הבעיות המורכבות והאתגרים שיש לישראל עם כוחות משמרות המהפכה בתוך סוריה.

ומה אחרי התקיפה? מה אסטרטגיית הפעולה?

בעידן הטוויטר, העולם מחכה לשעת הצהריים במזרח התיכון, שהיא השעה שבה מתעורר הנשיא בחדרו בבית הלבן. לפני שהמהלכים הצבאיים משפיעים ומעבירים מסרים, יודע כל העולם ב-2018, שהטוויטר של הנשיא הוא בעל משמעות חשובה יותר משל המשחתות ונושאות המטוסים.

בטוויטר, מלחמת המילים, היא החזית הגדולה, קווי הלחימה הרציניים. טראמפ יצייץ, איש משרד החוץ רוסי בדרג כלשהו יגיב והעולם יצפה להכרעה המצייצת, למי יש יותר גדול ומי מסוגל לבצע ולהוציא לפועל את מילותיו, ביום של אחרי הציוצים.