בכיר בממשל: הנתק עם הפלסטינים משפיע על תהליך השלום

בראיון לרויטרס אמר הבכיר כי היועץ החדש לביטחון לאומי, ג'והן בולטון, יתמוך בתוכנית השלום של קושנר • התוכנית לא תתחייב לפתרון שתי מדינות • "שני הצדדים ימצאו בתוכנית חלקים שיאהבו וחלקים שישנאו" • המקור מצהיר: ייתכן שהתוכנית לא תעבוד

דונלד טראמפ / רויטרס
דונלד טראמפ / רויטרס

פקיד בכיר בממשל טראמפ מודה, כי ה"נתק" בין ארה"ב לפלסטינים, שנגרם בגלל החלטת דונלד טראמפ להעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים, משפיע על מאמצי השלום של ארה"ב. "הנתק אינו דבר קטן", אמר הבכיר, בראיון לסוכנות רויטרס.

המקור ציין, כי תוכנית שלום בין ישראל לפלסטינים, שהממשל שוקד עליה כבר חודשים רבים, כמעט מוכנה, אך הממשל מוסיף להתחבט בשאלה כיצד ומתי לתת לה פומבי. אבות התוכנית הם ג'ארד קושנר, חתנו של הנשיא ויועצו הבכיר, וג'ייסון גרינבלאט, לשעבר פרקליטו של טראמפ ועתה נציגו לתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים.

ההחלטה מתי להציג את התוכנית נתונה בידי השניים - והחלטתם תלויה בהסרתם של כמה מכשולים. אחד מהעיקריים שבהם הוא החרם שמטילים הפלסטינים על תהליך השלום בגלל אמונתם המוצהרת, שארה"ב אינה יכולה להיות מתווכת הוגנת בעקבות החלטת טראמפ להעביר את השגרירות, בדצמבר אשתקד.

במאמץ להדוף ביקורות כאילו התוכנית מוטה לטובת ישראל, אמר הפקיד הבכיר, כי "שני הצדדים ימצאו בתוכנית חלקים שיאהבו וחלקים שישנאו". הוא לא חשף מידע על מהות התוכנית, אך גילה, כי היא לא תכלול התחייבות לפתרון של שתי מדינות, כפי שדורשים הפלסטינים. במקום זאת היא תכלול סעיף, שלפיו טראמפ יקבל כל פיתרון שהצדדים יסכימו עליו. אחת מהבעיות שטרם נפתרו היא בעיית ירושלים.

"אנו מלטשים עתה התוכנית", אמר הבכיר. "אנו בהחלט נאבקים עדיין בסוגיית ירושלים... אך אנו קרובים מאוד להשלמת המסמך". נושאים אחרים שעדיין מונעים את פרסום התוכנית הם התפרצויות האלימות שהתחדשו לאורך הגבול בין ישראל לעזה, ההחלטה שצריך טראמפ לקבל על גורל ההסכם הגרעיני עם איראן והתגברות המתיחות האזורית בעקבות התקפת הגזים החדשה של משטר אסד בדומא.

"נבחן את כל הנסיבות החיצוניות ואז נקבל החלטה", אמר הפקיד האמריקאי. לדבריו, ממשל טראמפ מקיים התייעצויות "סדירות" עם הפלסטינים מאחורי הקלעים, אך המנהיגים הפלסטיניים אינם מראים שום סימן שבדעתם לחזור אל שולחן הדיונים. ייתכן שניתן פומבי לתוכנית גם בלי שיתוף פעולה עם הפלסטיניים, ציין הבכיר.

בכל זאת, רוב המומחים אינם משוכנעים שקושנר וגרינבלאט, שאין להם שום ניסיון דיפלומטי, יצליחו להוציא אל הפועל את המיזם בוחות למים, לדברי רויטרס.

היועץ החדש לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'והן בולטון, שנחשב נץ פרו-ישראלי, כבר נפגש עם קושנר וגרינבלאט, ולדברי הפקיד הבכיר הוא יתמוך בתוכנית השלום של השניים.