חברת התרופות לסרטן איילה פארמה גייסה 17 מיליון דולר

ד"ר דיוויד סידרנסקי, מקרן IBF שהייתה בין מקימות החברה: "אנו מיעדים את איילה להיות חברת תרופות גדולה בישראל" • הסכום שגויס צפוי לאפשר לחברה לערוך ניסוי שלב II בתרופת הדגל שלה לטיפול בסרטן מסוג ACC

ד"ר רוני ממלוק / צילום: אוריה תדמור
ד"ר רוני ממלוק / צילום: אוריה תדמור

חברת איילה פארמצבטיקה הישראלית גייסה 17 מיליון דולר בסבב A. החברה, שהוקמה לפני מספר חודשים, קיבלה את הרישיון לפיתוח מספר תרופות לסרטן שהיו לפני כן בבעלות חברת בריסטול מיירס סקוויב (BMS). 

חברת איילה הוקמה כיוזמה של קרן IBF (ישראל ביוטק פאנד) אותה מובילים ד"ר דיוויד סידרנסקי, ד"ר יובל קבילי ועידו זעירי, אשר צירפה להשקעה את קרן AMoon (בהובלת מריוס נכט וד"ר יאיר שינדל) ואת הראל ביטוח. סידרנסקי הוא רופא מוכר בתחום הרפואה המותאמת אישית לסרטן. הגיוס הנוכחי הוא מאותם המשקיעים.

את החברה מנהלת ד"ר רוני ממלוק, בעבר מנכ"ל חברת כיאזמה. דיסרנסקי משמש כיו"ר החברה. בראיון ל"גלובס" אמר סידרנסקי כי איילה היא חברת הפורטפוליו של IBF אותה מייעדת הקרן להיות חברת תרופות גדולה בישראל. הסכום שגויס צפוי לאפשר לחברה לערוך ניסוי שלב II בתרופת הדגל שלה AL101, אחת מתוך שתי תרופות שאותן רכשה החברה מ-BMS. שתי התרופות עברו בהצלחה ניסוי שלב I, אשר בתרופות לסרטן הינו ניסוי בחולים ויכול לתת רמז ליעילות התרופות.

הניסוי הנוכחי יהיה בחולי סרטן מסוג Adenoid Cystic Carcinome אשר מציגים מוטציות מסוג Notch. סוג ACC הוא סרטן שמופיע לרוב בבלוטות הרוק בראש ובצוואר ואינו מגיב כיום לרוב התרופות הקיימות לסרטן.

בנוסף ישמש הסכום לבחון סוגי סרטן נוספים שעבורם יכולה התרופה להיות שימושית, וכן כנראה לרכוש את הזכויות למוצר נוסף שתפתח החברה.

בדרך כלל חברות גדולות הן שרוכשות רישיונות למוצרים שפותחו על ידי חברות צעירות יותר. אולם לעתים לחברות גדולות יש בצנרת הפיתוחים תרופות בתעדוף נמוך בתהליך הפיתוח של החברה, ואילו חברה קטנה בעלת מומחיות בתחום הפיתוח הספציפי הזה יכולה לקדם אותן מהר יותר. זה הדפוס במקרה של העסקה הזו.

BMS קיבלה מאיילה פרמצבטיקה סכום חד פעמי וגם הפכה לבעלת מניות באיילה, והיא תהיה זכאית לתשלומים מסוימים ככל שיתקדם הפיתוח ולתמלוגים מן המכירות, אם וכאשר יגיע המוצר לשוק.

שני המוצרים הם תרופות מותאמות לסרטן אשר תאי הגידול שלו מבטאים מוטציה בגן בשם Notch. סדרנסקי אמר עם פרסום ההודעה המקורית על הקמת החברה, כי "בעבר, לרוב הניסויים הקליניים של תרופות הקשורות למסלול Notch, גויסו חולי סרטן מסוגים שונים, ללא תלות בבדיקה גנטית המאתרת את המוטציה בגן Notch. הגישה שלנו היא לטפל בחולים אשר ידוע כי יש להם מוטציה בגן".

באתר Fierce Biotech נכתב כי מוטציות Notch רלוונטיות בסוגי סרטן רבים אולם עד כה היה מסובך לפתח תרופות המשתמשות במסלול זה, משום שהתרופות תקפו גם מטרות אחרות ולכן הופיעו תופעות לוואי גם במינונים נמוכים. שתי חברות, אונקומד ורוש, כבר החלו פיתוח בתרופות המבוססות על תקיפת מסלול Notch בסרטן, אך נטשו אותן בשל חוסר יעילות במינונים הרלוונטיים.