כך שולם בטעות דיבידנד של 105 מיליארד דולר לעובדים

עובד של חברת סמסונג סקיוריטיז גרם בטעות לחברת NPS הקוריאנית לשלם דיבידנד שגבוה פי 1,000 מערך כל מניה שהוחזקה ע"י 2,018 עובדיה

חלוקת דיבידנד / צילום: Shutterstock
חלוקת דיבידנד / צילום: Shutterstock

אחת מטעויות "האצבע השמנה" הגדולות ביותר בעולם יוצרת בעיות נוספות לסמסונג סקיוריטיז, זרוע ההשקעות של תשלובת האלקטרוניקה, שהיא אחת מחברת הברוקרים הגדולות בדרום קוריאה.

שירות הפנסיות הממלכתי הקוריאני, NPS, הודיע שלשום (ג') שהוא ינתק את קשריו עם סמסונג סקיוריטיז, אחרי שזו חילקה בטעות מניות בשווי כמעט 105 מיליארד דולר לעובדיה. ההחלטה התקבלה בגלל "חששות לאמצעי בטיחות גרועים בעקבות התאונה הפיננסית הזו", מסר דובר השירות.

NPS, חברת קרנות הפנסיה הרביעית בגודלה בעולם, תפסיק לשגר הוראות מסחר לסמסונג סקיוריטיז, שביצעה עבורו הוראת מסחר במניות קוריאניות בהיקף לא ידוע.

התאונה הזו התרחשה ביום ו' שעבר, כאשר עובד של סמסונג סקיוריטיז גרם לחברה לשלם דיבידנד מאסיבי במניותיה ל-2,018 עובדים שמשתתפים בתוכנית בעלות על מניות החברה.

הדיבידנד היה אמור להיות בסך 1,000 וון (0.94 דולר) למניה, אבל אותו עובד טעה והתבלבל בין כמות הוון למספר המניות. התוצאה הייתה דיבידנד גבוה פי 1,000 מערך כל מניה שהוחזקה על ידי קבוצת העובדים.

בסיכום כללי, החברה חילקה 2.8 מיליארד מניות בשווי 104.8 מיליארד דולר לחשבונות העובדים - יותר מפי-30 מערך המניות הקיימות של החברה. דוברת החברה דיווחה שהטעות הובנה כעבור זמן קצר, אבל לא ננקטה פעולה מיידית.

16 מעובדי החברה מכרו יחד 5 מיליון מניות בשווי 187 מיליון דולר זמן קצר אחרי שקיבלו אותן.

נדרשו לחברה 37 דקות למנוע לגמרי מהעובדים את מכירת המניות שקיבלו בטעות, לפי רשות הפיקוח הפיננסי בקוריאה, FSS.

חלק מאותם 16 עובדים מימשו את המניות למרות שקיבלו מהחברה אזהרות שלא לעשות זאת, מסרה FSS.

החברה עצמה מסרה שעובדים שנהגו כך - יחד עם העובד שביצע את הטעות המקורית - הושעו זמנית מעבודתם.

"אנחנו נפצה משקיעים שניזוקו כתוצאה מהמכירה הזמנית הזו", מסרה דוברת החברה שלשום, והוסיפה שהחברה השיקה גם חקירה ובדיקה של מערכות הבקרה הפנימית שלה.

חברת סליקת עסקאות המניות בקוריאה מסרה שלשום שכל העסקאות הבעייתיות במניות סמסונג סקיוריטיז הוסדרו.

המקרה הזה מוסיף לבעיות שפקדו את התשלובת הגדלה ביותר בדרום קוריאה בשנה האחרונה, כולל מעצר יורש העצר שלה בפועל, לי ג'אה-יונג, בחקירת השחיתות שנגעה לנשיאת המדינה לשעבר. לי, ששוחרר בפברואר אחרי מאסר על תנאי, ערער על הפסיקה נגדו לבית המשפט העליון.

FSS הגדירה את התאונה של יום ו' כ"תאונה פיננסית גדולה שפגעה מאוד בביטחון ובאמון של שוק ההון". היא תשיק חקירה לקבוע את סיבת התאונה, ותבדוק את אמצעי התגובה של סמסונג סקיוריטיז.

יו"ר הרשות הזו נפגש שלשום עם 16 מנהלי חברות ברוקרים כדי לדרוש מהם אמצעי הגנה חזקים יותר על משקיעים.