הבורסה בת"א ננעלה בירידות; פרוטרום הובילה את מדד 125

רוחות מלחמה מנשבות מהבית הלבן • פרוטרום זינקה יחד עם הדיווח על מיזוג אפשרי • פערי הארביטראז' המשוקללים חיוביים

הבורסה לניירות ערך בתל-אביב / צילום: שאטרסטוק
הבורסה לניירות ערך בתל-אביב / צילום: שאטרסטוק

המסחר בבורסה של תל-אביב הסתיים הבוקר (ד') בירידות שערים. במקביל, יום המסחר בוול סטריט החל במגמה שלילית. עליות שערים נרשמו הבוקר בבורסות אסיה. 

 

שני נתונים נוספים שיש לשים אליהם לב בתקופה הקרובה: הנתון הכלכלי המעניין והחשוב שפורסם אתמול על-ידי קרן המטבע הבינלאומי היה היקפי החוב העולמי, שצמחו בקצב מבהיל לרמה של 237 טריליון דולר, שמהווים מספר הגבוה פי 4 מהתוצר העולמי - נתון נמוך מעט מהיחס חוב-תוצר ב-2016 אך עדיין גבוה. המסקנה המתבקשת היא כי מנוע הצמיחה של הכלכלה העולמית ממשיך להיות חוב, מה שעלול להתברר כפצצת זמן.

הנתון השני שיש לשים אליו לב הוא המתיחות הגיאו-פוליטית, שעולה מדרגה לאחר התקיפה הלא קונבנציונלית של רב-הטבחים בשאר אסד בבני עמו, התקיפה המיוחסת (והלא מאושרת) לישראל בבסיס איראני בסוריה וגל התגובות של העולם החופשי לנעשה במלחמה בסוריה. אמש עלתה המתיחות שלב נוסף, ונראה כי העולם החופשי מעוניין לנקוט פעולה אקטיבית נגד הטבח שמבצע אסד בבני עמו בסוריה, בעוד רוסיה נחושה להגן עליו. מלחמות ככלל אינן טובות לעסקים, ואובדן שליטה של המעצמות על הנעשה בסוריה עלול להשפיע לא טוב על שוקי הכסף.

בתל-אביב פורסם אתמול כי אנשי העסקים טדי שגיא ורועי ורמוס רכשו חבילת מניות משמעותית בדקסיה ישראל , מה שגרם למניה לרכז עניין.

אתמול השיק חזי בצלאל את מותג הסלולר שלו עם מבצע מעניין של 29 שקל לחבילה ללא הגבלה עם 40 ג'יגה גלישה לכל החיים. המשקיעים במניות הסלולר מעריכים כי בצלאל לא יטלטל את השוק. מניות חברות הסלולר רשמו אתמול עליות, אך אסור לזלזל בנחישות של בצלאל לנגוס בנתח משוק הסלולר. הנתון המרכזי שיש לשים אליו לב בהשקעה של מותג הסלולר של בצלאל הוא שככל הנראה החבילות המוזלות כאן כדי להישאר, ולא נראה כי בטווח הזמן הקרוב נראה עליות מחירים, מה שאמור להחזיר את חברות הסלולר לחפש מקורות צמיחה נוספים לשירותי הליבה. ממשיכות לרכז עניין מניות סלקום , פרטנר  ובזק .

פרוטרום  ריכזה עניין לאחר שהחברה דיווחה על שיחות שניהלה לקראת מיזוג או מכירה אפשרית. בשוק נפוצו שמועות על תג מחיר של 6 מיליארד דולר לחברה אולם פרוטרום עצמה הודיעה בהודעת הבורסה כי היא מנהלת שיחות רבות בנוגע להתפתחות החברה ואין כל דבר קונקרטי על השולחן.

חברת המחקר פרוסט אנד סאליבן פרסמה עדכון להמלצה על חברת בריינסוויי , במחיר יעד של 27.5 שקל למניה, פרמיה של עשרות אחוזים על מחיר השוק. בפרוסט אנד סאליבן כותבים, בין היתר, כי "החברה ממשיכה לייצר צמיחה עקבית על בסיס מודל ההשכרות, כאשר לחברה היקף מזומנים מספק לשנת 2018 גם ללא צורך בגיוס נוסף".