בוקינג: 30% מהתיירים מעדיפים לא לשהות במלון בחופשה

מחקר שנערך בקרב 57 אלף מטיילים מ-30 מדינות מראה כי כ-30% מהם אמרו שב-2018, בעת היציאה לחופשה או לטיו,ל הם יעדיפו לשהות בדירה או במלון דירות • ממחקר אחר שערכה בוקינג עלה כי 21% מהמטיילים שנטלו בו חלק, ישקלו להציע את ביתם כמקום אירוח למטיילים אחרים

AIRBNB / שאטרסטוק
AIRBNB / שאטרסטוק

מסר חשוב לבתי המלון באשר הם: האתר הבינלאומי בוקינג.קום מציג ממצאי סקר שערך, ולפיו 30% מהמטיילים בכל העולם מחפשים צורת אירוח אלטרנטיבית - כלומר לשהות בדירה או במלון דירות על פני שהות בבית מלון בעת היציאה לחופשה. בהתאם לכך מדווח האתר על הרחבת ההיצע בדירות לאירוח בשיעור של 27% לעומת השנה הקודמת ל-5 מיליון יחידות אירוח הרשומות באתר.

המחקר נערך בקרב 57 אלף מטיילים מ-30 מדינות. כאמור, כ-30% מהם אמרו שבשנת 2018 בעת היציאה לחופשה או לטיול הם יעדיפו לשהות בדירה או במלון דירות. ועם הביקוש בא ההיצע: ממחקר אחר שערכה בוקינג עלה כי 21% מהמטיילים שנטלו בו חלק, ישקלו להציע את ביתם כמקום אירוח למטיילים אחרים. 

תחום הלינות בדירות או חדרים בבתים צבר תאוצה בין היתר בעקבות פלטפורמת Airbnb, תאוצה שהובילה לרגולציה במדינות שונות במטרה לנסות ולהסדיר את התחום הפרוץ שמקדש את טהרת הכלכלה השיתופית.

גם בישראל רשות המסים מגבשת המלצות למיסוי בעלי הדירות המושכרים לטווח קצר. המתווה יכלול שיעור מס אחיד וקבוע בשיעור של 15%-20% שייגבה מאנשים פרטיים שהכנסתם בזירה השיתופית עומדת על 25 אלף שקל בשנה. ההערכות הן כי בישראל מוצעות עשרות אלפי דירות להשכרה - עיקרן בתל-אביב - מספר שהולך וגדל עם השנים.

בערים שונות בעולם נחקקו חוקים הבאים להגביל את השימוש בדירות להשכרות לטווח קצר, בברצלונה למשל נדרש אישור מיוחד מהרשות המקומית, בניו-יורק נאסר על השכרת דירה לתקופה הקצרה מחודש, בפריז מותר להשכיר דירות לטווח קצר במגבלה של עד 120 ימים במצטבר בכל שנה, ובאמסטרדם ההגבלה עומדת על 60 ימים.

השיקול לבחור לשהות בדירה בעת החופשה בחו"ל הוא כלכלי בעיקרו אבל לא רק - יש בו אלמנט של נוחות. למשל, כשמדובר בחופשה משפחתית, והרכב חדרים המתאים למשפחה עם ילדים לא רק שמייקר את העלות בשהייה בבתי מלון, אלא שגם קשה יותר למצוא חדרים מותאמים למשפחות. זאת ועוד, תיירים וטיילים רבים רוצים להרגיש כתושבים מקומיים וללון בלב שכונות מגורים, לבשל לעצמם בדירה ולחוש כתושב לרגע.

לאחרונה הכניסה Airbnb סגמנט של דירות יוקרה לשורותיה, לאור דרישת התיירים שמצביעים ברגליים. המסר הוא שפתרונות הלינה בדירות אינן כאמור רק בגדר אמירה של חיסכון אלא מעבר לכך - בסגמנט הזה מתחרות דירות יוקרה המוצעות ברחבי העולם במלונות היוקרה. והתחרות? היא צפויה לפעול לטובת הצרכן, משום שגם המלונות יצטרכו להתאמץ יותר כדי להביא אותו לשהות בקרבם.