המטבעות הדיגיטליים גייסו יותר מ-4 מיליארד ד' ברבעון הראשון

ההנפקות של מטבעות דיגיטליים אמנם נפגעו מצעדי הרגולציה בארה"ב, ובכל זאת הצליחו לגייס במארס 1.2 מיליארד דולר • מלבד הגיוסים הענקיים של block.one וטלגרם שעדיין נמשכים, גיוסי ה-ICO עדיין חסומים בפני משקיעים מישראל

משה חוגג / צילום: רויטרס
משה חוגג / צילום: רויטרס

ההתקררות של שוק ה-ICOs - הנפקות ראשוניות של מטבעות דיגיטליים, בחודש שעבר היתה פחות דרמטית מכפי שחששו בשוק. על פי נתוני חברת המחקר Token Report, ההון שגויס במארס ב-ICOs הצטבר לסכום של 1.2 מיליארד דולר - 24% פחות מאשר בפברואר.

הירידה בגיוסים באה בעקבות החקירות שנפתחו על ידי רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) בנוגע לחברות המנפיקות מטבעות או אסימונים דיגיטליים כדי לגייס הון ממשקיעים. עם זאת, הירידה היתה פחות חדה מהתחזיות של Token Report לפני כחודש, אז העריכו כי היקף ה-ICOs יירד במארס ב-45%.

הגיוסים הגדולים של ICOs ברבעון הראשון של 2018
 הגיוסים הגדולים של ICOs ברבעון הראשון של 2018

הגיוס של יותר מ-4 מיליארד דולר ב-ICOs ברבעון הראשון השנה מפתיע, בהתחשב בצניחה של 55% בשווי של שוק המטבעות הדיגיטליים ברבעון. שוק הקריפטו, המונה יותר מ-1,500 מטבעות דיגיטליים שונים, שווה כיום כ-260 מיליארד דולר - נמוך ב-68% מהשיא של 823 מיליארד דולר שרשם בתחילת ינואר. ביטקוין, המטבע המוביל בשוק, נסחר היום (ב') לפי שער של כ-6,800 דולר - נמוך ב-66% מהשיא של כ-20 אלף דולר שאליו הגיע באמצע דצמבר.

90% מהגיוסים - הונאה או כישלון

יכולת ההתאוששות המרשימה שהפגין שוק ה-ICOs אל מול המהלכים הרגולטוריים בארה"ב, היא חלק משמעותי בצמיחה של גיוסי ההון הפרטיים בארה"ב בשנה האחרונה. השקעות בהיקף של לפחות 2.4 טריליון דולר גויסו באופן פרטי בארה"ב בשנה שעברה, ומתוכם יותר מ-1.6 טריליון דולר בגיוסי פרייבט אקוויטי, על פי ניתוח שפרסם באחרונה עיתון "וול סטריט ג'ורנל". שוקי המניות והאג"ח הציבוריים בארה"ב, לעומת זאת, גייסו בשנה שעברה 2.1 טריליון דולר.

סכום של 4.04 מיליארד דולר גויס ב-ICOs ברבעון הראשון של 2018 - יותר ממחצית משיא שנתי של 6.5 מיליארד דולר שגויס בכל שנת 2017. ההשקעות המשיכו לזרום אל שוק המטבעות הדיגיטליים, אף שמחקרים שנערכו באחרונה הציגו ממצאים שליליים לגבי השוק. כך למשל, מחקר שערכה באחרונה חברת הייעוץ Satis Group, מצא כי כ-90% מה-ICOs יכולים להיות מסווגים כהונאה או ככישלון.

גיוסי ה-ICO הגדולים שהושלמו ברבעון הראשון של השנה כוללים בין השאר את Dragon Coin ממקאו, מטבע דיגיטלי למשחקי הימורים, שגייס במארס 320 מיליון דולר; Huobi Token מסין, אסימון לשירותי מסחר במטבעות קריפטו, שגייס בפברואר 300 מיליון דולר; וגם Bankera מליטא, שגייס בפברואר 151.8 מיליון דולר עבור פלטפורמה של בנקאות בלוקצ'יין.

ואולם, בינתיים שני פרויקטים ענקיים עשויים לגייס לבדם סכום דומה לזה שגויס ב-ICOs בכל הרבעון הראשון. בסוף מארס הודיעה קבוצת טלגרם, החברה שמפעילה את אפליקציית המסרים המיידיים, כי הצליחה לגייס עוד 850 מיליון דולר עבור האסימון הדיגיטלי (Gram) שהיא רוצה להנפיק, במסגרת סבב גיוס פרטי מוקדם (presale). הגיוס הזה נוסף על גיוס קודם באותו סכום שעליו דיווחה טלגרם בפברואר, כך שעד כה היא גייסה במצטבר 1.7 מיליארד דולר. במקביל גייסה block.one בפברואר יותר מ-1.5 מיליארד דולר, והיא מתכננת מכירה של האסימונים הדיגיטליים שלה (הנקראים EOS) שתימשך עד ליוני הקרוב.

שני הגיוסים העצומים האלה, שעדיין נמשכים, אינם נכללים בסכום של 4.04 מיליארד דולר בגיוסי ICO שהושלמו ברבעון הראשון, על פי נתוני Token Report. בעוד שאסימוני Gram של טלגרם עדיין לא הונפקו, אסימוני EOS כבר נסחרים בשוק. מחירם היום כ-6 דולרים, לאחר שירדו כ-33% ממחיר של 8.8 דולרים בתחילת השנה. המחיר הנוכחי משקף ל-EOS שווי שוק של כ-4.7 מיליארד דולר, לפי נתוני אתר CoinMarketCap.

היקף גיוסי ICOs
 היקף גיוסי ICOs

המשקיעים מישראל עדיין בחוץ

יזמים ומפתחים ישראלים נחשבים לדומיננטיים בתעשיית הבלוקצ'יין העולמית, ומספר לא קטן של סטארט-אפים ישראליים פועלים בתחום. למרות זאת, הנפקות המטבעות הדיגיטליים עדיין חסומות בפני משקיעים מישראל בגלל חסמים רגולטוריים.

אמנם יש משקיעים ישראליים שעוקפים את החסמים ורוכשים מטבעות בהנפקות האלה, אבל זה נעשה בדרך כלל באמצעות מתווכים מחו"ל או חברות הרשומות במדינות זרות. רוב המטבעות הדיגיטליים ב-ICOs מונפקים למשקיעים מארה"ב, רוסיה, שווייץ, גרמניה, בריטניה וסינגפור.

בין הגיוסים הגדולים שנעשו ב-ICO בשנה שעברה, בלטו שתי נציגות ישראליות. אחת מהן היא סירין לאבס (Sirin Labs) של משה חוגג, מנהל קרן ההון סיכון סינגולריטים. בהנפקת המטבע הדיגיטלי SRN, שהסתיימה בדצמבר האחרון, הצליחה סירין לאבס, שמפתחת את הסמארטפון Finney המבוסס על טכנולוגיית בלוקצ'יין, לגייס 158 מיליון דולר.

נציגה ישראלית בולטת נוספת בשוק ה-ICOs היא בנקור (Bancor), שהנפקת המטבע הדיגיטלי שלה, BNT, הושלמה ביוני 2017 בהיקף של כ-152 מיליון דולר. בנקור מפתחת פלטפורמה להמרת אסימונים דיגיטליים, ומייסדיה הישראלים-אמריקאים הם אייל הרצוג, יהודה (יודי) לוי והאחים גיא וגליה בן ארצי. לאחים בן ארצי, שניהם יזמי הייטק מנוסים, יש גם קשר משפחתי מעניין: אביהם, אמציה בן ארצי, הוא איש הייטק ותיק וגם אחיה של שרה נתניהו, רעיית ראש הממשלה.

מלבד סירין לאבס ובנקור, יש עוד כמה סטארט-אפים ישראליים שביצעו גיוסי ICO בהיקפים קטנים יותר בשנה האחרונה. סטוקס (Stox), סטארט-אפ נוסף של משה חוגג, שמפתח פלטפורמה של שווקי חיזוי (Prediction Markets), הנפיק את המטבע Stox באוגוסט 2017 וגייס כ-33 מיליון דולר. קולו (Colu) של עמוס מאירי, דויד רינג ומרק סמרגון גייסה בפברואר האחרון כ-23 מיליון דולר בהנפקת המטבע הדיגיטלי CLN. קולו מפתחת פלטפורמה של תשלומים לעסקים מקומיים.

במארס הסתיים ה-ICO של לידקוין (Leadcoin), שנוסדה על ידי שמוליק גריזים ומפתחת רשת מבוססת בלוקצ'יין שמאפשרת מסחר בלידים ללקוחות פוטנציאליים. לידקוין גייסה בהנפקת המטבע הדיגיטלי שלה, LDC, סכום של 50 מיליון דולר.

במארס השנה הוגש לרשות ניירות ערך דוח הביניים של הוועדה לבחינת אסדרה של הנפקות מטבעות קריפטוגרפיים לציבור. הוועדה בחנה בעיקר את תחולת הוראות חוק ניירות ערך על ICOs, ובין השאר, המליצה לרשות לבחון כמה אפשרויות: אסדרה מקלה לביצוע ICOs בהיקפים מוגבלים; אפשרות לגייס באמצעות מטבעות קריפטו בפלטפורמות של מימון המונים; קביעת מסגרת זמנית לצורך התנסות ב-ICOs וליווי יזמים בהקשר זה, במתכונת של "ארגז חול" רגולטורי (Sandbox); וכן אפשרות להסתמך על רגולציה זרה החלה בתחום.

אם וכאשר תאמץ הרשות המלצות אלה, סביר להניח כי נראה עוד חברות ישראליות מנפיקות מטבעות דיגיטליים ומציעות אותם למכירה גם למשקיעים מישראל.