חותכת את הסוכן: עליבאבא החלה למכור רכבים ממכונות

ענקית המסחר המקוון הסינית החלה לאחרונה למכור בסין רכבים באמצעות מכונות אוטומטיות • בשלב זה נמכרים במכונות רק דגמי פורד, אך החברה מתכוונת להרחיב את המלאי בקרוב • אף שבארה"ב הקונספט זכה להצלחה מוגבלת, לדברי החברה השוק הסיני כבר בשל לשינוי

אריק ז'ו רוצה לקנות רכב כביש-שטח מדגם פורד קוגה, אז בשבוע שעבר הוא אסף את הרכב ממכונת מכירה אוטומטית לנסיעת מבחן בת שלושה ימים. ז'ו לא ניגש בכלל לסוכנות רכב וגם לא דיבר עם איש מכירות. הוא הזמין את נסיעת המבחן באינטרנט, ולאחר מכן הגיע למרכז שירות שבו יכולים העובדים לזהות קונים פוטנציאליים באמצעות טכנולוגיית זיהוי תווי פנים. רכב הכביש-שטח שלו נמסר לו מ"מכונת מכירה אוטומטית" בת שמונה קומות, שהיא בעצם מגרש חניה אוטומטי.

"זה הרבה יותר יעיל ונוח מסוכנות רכב מסורתית", אמר ז'ו בן ה-38. מדובר במרכז מכירת רכב ראשון מבין רבים, שמתכננת לפתוח בשנה הקרובה ענקית הסחר המקוון הסינית עליבאבא גרופ ברחבי סין, במטרה לתרגם את הצלחתה בתחום הקמעונאות המקוונת לעולם הקמעונאות הפיזיות.

עליבאבא מהמרת על הצלחת הפרויקט הניסויי בסין, שבה אימצו הצרכנים בהתלהבות את כלכלת הסחר המקוון. מבלי להיכנס לחנות מסורתית, קונה ז'ו בגדים, מכשירי חשמל לבית ואפילו חומרי הבניה להם הזדקק לאחרונה כדי לשפץ את ביתו.

פורד מנסה לפתות

קונספט מכונת המכירה האוטומטית של כלי רכב כבר נוסה בארה"ב, אך נחל הצלחה מוגבלת. קארוואנה (Carvana), ספקית מכוניות יד-שניה בעיר פניקס, מפעילה מרכזי מכירות כאלה מאז 2013. הלקוחות יכולים לחפש, לרכוש, לממן ולבצע טרייד-אין באינטרנט, ולאחר מכן לאסוף את הרכב ממכונת מכירות אוטומטית ענקית מלאה וגדושה במכוניות. אך מודל זה עדיין לא הצליח להמריא בארה"ב, שבה מעדיפים צרכנים רבים לנהל משא ומתן פנים אל פנים, ולהסתייע באיש מכירות במטלות כגון התאמת הסמרטפון שלהם לבלוטות' של הרכב, טוען דייויד סאליבן, אנליסט ב-AutoPacific במישיגן.

דין סטונלי, סגן נשיא פורד לשיווק באסיה-פסיפיק טוען כי הצרכנים הסינים, שרבים מהם רוכשים רכב לראשונה בחייהם, פתוחים יותר לנסות קונספטים חדשים. לדבריו, בחודשים האחרונים צנחו מכירות פורד בסין בשל הפופולריות הגוברת של מתחרות מקומיות, וכעת מחפשת החברה דרכים חדשות לפתות את הצרכנים, שמספר גדל והולך מהם פונה לאינטרנט כדי לחפש רכב.

במרכז המכירות האוטומטי של עליבאבא בסין, יש עובדים שיכולים להסביר את תכונותיה הבסיסיות של המכונית ולענות על שאלות. בנוסף חברת פורד טוענת כי לכל מכונית יש פרטי התקשרות לסוכנויות מקומיות שאליהן יכול הלקוח לגשת אם יש לו שאלות או בעיות.

ענקיות האינטרנט בסין מבצעות ניסוי בהעתקת עקרונות הסחר המקוון לתחומים נוספים של עולם הקמעונאות הפיזית. בדיוק כפי שאמזון.קום מבצעת ניסויים בסופרמרקטים לא מאוישים, רוכשות חברות הסחר המקוון הסיניות אחזקות בקניונים ובסופרמרקטים ומבצעות דיגיטציה של פעולות שונות כדי לצמוח בתחומים נוספים לפעילות הליבה של קמעונאות מקוונת.

450 הזמנות ביום

בכמה מקרים, הן מבקשות להשתמש במאגרי הנתונים העצומים שהן צברו בתחום הסחר המקוון כדי לשנות את הדרך שבה מבצעים הצרכנים קניות בעולם האמיתי.

כרגע מציעה עליבאבא רק דגמי פורד, אך לדברי לו הואן, מנהל השיווק בחטיבת הרכב של Tmall, היא מנהלת משא ומתן עם יצרניות זרות ומקומיות כדי להרחיב את המלאי המכונות.

מכונת מכירת הרכב האוטומטית בגואנגז'ו רשמה פעילות קדחתנית ביומה הראשון. לדברי סטונלי, ביומיים הראשונים קיבלה פורד 450 הזמנות לנסיעות מבחן, אך החברה סירבה לומר אם כבר הניבה הגישה החדשה עסקות מכירה כלשהן.