מיקום אסטרטגי

מבט טכני על מדד S&P 500 אומר לנו הרבה על מה שהיה ומה שיכול להיות

מדדי מניות / צילום: שאטרסטוק
מדדי מניות / צילום: שאטרסטוק

הגיע הזמן לבחון טכנית את המדד המשפיע ביותר, לדעתי, על כל הקומפלקס המנייתי, והוא המדד האמריקאי S&P500. הסיבה לכך נמצאת בסביבת המחיר בו נמצא המדד כרגע, ומה היא מלמדת אותנו על המהלך של השבועות האחרונים ביחס לעבר הלא רחוק מדי, ולגבי העתיד הנראה לעין.

למעשה, הגרף השבועי המוצג בהמשך אינו מציג את "מדד-המזומן" עצמו אלא נגזרת ממנו, דרך תמחור החוזים העתידיים הרציפים עליו. כאן המקום להזכיר שהמדד שלפנינו הינו המדד הנסחר ביותר בעולם כולו, אם נכלול את כל הכלים המבוססים עליו, והנגזרים ממנו:

- תחילה, ניתן לסחור את קבוצת המניות עצמה, כסל, על כל ה-500 מהן, המייצגות רוחב אופייני הרבה יותר של הכלכלה בארה"ב מאשר מדד ה-דאו (30 המניות המובילות) או הנסדק, כאשר זה האחרון בעל הטיה לחברות של חדשנות טכנולוגית, או אחרת.
- כמו כן, ניתן לסחור בו על בסיס קרנות, תעודות סל, חוזים עתידיים, אופציות על כל אחד מאלו,
- וכמובן ניתן לסחור בו כ-CFD (Contract For Difference), תחת המטריה הנקראת במקומותינו "זירות מסחר". אגב, שם המינוף יכול להוות גורם חשוב של השפעה על הנעשה בנכס הבסיס.

בסה"כ, ים של אפשרויות על מנת לתפוס דבר אחד בלבד: את המגמה הנוכחית של אותו מדד עוטף. תהא זו כיוונית או מדשדשת, תהא זאת של הטווח הקצר, או הארוך, ותהא זו עם אחזקה פיזית של נכסי בסיס, או על ידי התחייבויות כנגזרים.

כמו כן, אין לשכוח שמה שאנו אוהבים לקרא לו "מדד הפחד" (VIX) הינו גם הוא נגזרת של אותו מדד מנייתי כביר. הוא הרי בנוי מסטיות התקן על האופציות הנסחרות על המדד. כאשר אלו גבוהות, זה יהיה סמן בולט של פחד וחשש, מול ערכים נמוכים (לא מזמן מתחת ל-10!) המציינים שאננות ואופטימיות יתרה. ובכן, אחרי מעבר מהיר זה על חשיבותו של המדד, הבה נסתכל על הגרף השבועי של ה-"חוזה הרציף":

משה-שלום-סנופי-10-03
 משה-שלום-סנופי-10-03

ומה אנו רואים? נכון מאוד: מן הפרספקטיבה של המהלך העולה מאז סיום 2015, ועד היום, התיקון של השבועות האחרונים נראה ממש צנוע. מה שהחל אז סביב 1800, והסתיים סביב 2880, מתוקן כרגע במהלך של פחות משליש (אנא ראו את סרגל ה-Fibonacci בשחור בו השליש נמצא סביב 2467).

גם אם ניקח את השפל המשמעותי האחרון של תחילת נובמבר 2016, סביב 2040, כנקודת התחלה של העלייה, התיקון היה בדיוק שליש (סרגל סגול). אם כך, על מה המהומה וההתרגשות? היא נובעת כמובן מן השינוי באווירה אצל המשקיעים כלפי הנכס הזה, וכלפי כל הסביבה המנייתית כולה.

עד תחילת התיקון מטה לא יכולתם למצוא פסימיסט אחד לרפואה. כולם היללו את השפעת חוקי המיסוי החדשים, הירידה בכמות הרגולציה, והצמיחה הצפויה, כגורמי תמרוץ אדירי מימדים עבור השוק. כמו כן, נתוני המקרו, ומדיניות הססנית, מצד הפד, בקשר להמשך עלייה אסרטיבית בריביות, כל אלו רק הוסיפו למדורה של השאננות והחיוב. אז מה קרה?

כל הגורמים כולם קצת התערערו. נתחיל בנושא מלחמת הסחר. זו, כרגע, אינה מהווה איום כלכלי ממשי אלא יותר הצגת תכלית של "מה שיכול להשתבש ברצינות" עקב מוחו האידיאולוגי של הנשיא. כמו כן, עזיבה של אנשי "גולדמן" מן הממשל לא ממש עזרה, ובמיוחד הגיעה תחושה של סכנה מחודשת של אינפלציה, אשר אמורה לזרז את הנגיד החדש לקיים מדיניות של ריסון מוניטארי.

הירידות האחרונות מהוות אתראה ברורה לקובעי המדיניות בארה"ב שהשוק אינו חסין לכול. הוא בהחלט יכול להיכנס למצב של מימוש רווחים עמוק עוד יותר ממה שראינו עד כה, במידה ומה שנראה עכשיו כ-"אפשרויות רעות" יתחילו לקרום עור וגידים. ובמה הגרף עוזר לנו? שימו לב שהמחיר עדיין נמצא בתוך התעלה העולה האסטרטגית שלו. במידה והוא ישבור מטה ממנה, לפניו אזורי מחיר משותפים לשני הסרגלים (מלבנים ירוקים) המהווים מגנט להמשך ירידות, וככל שהמדד יצליח לשבור אותם בהדרגה, נראה את עוצמת הבעיה הנוכחית מתגברת.

לעומת זאת, יצירת תחתית כפולה סביב 2550, או על הגבול התחתון של התעלה העולה הגדולה, תאמר שהמדד פשוט חווה "תיקון אלים" אך בריא, כבסיס להשגה של שיאים חדשים במגמה העולה שתתחדש.

■ משה שלום - מנתח שווקים פיננסים. 

*** אני מנתח שווקים פיננסיים, ולא יועץ השקעות מורשה. יובהר ויודגש כי כל האמור בכתבה, בניתוח שווקים זה, או בדוא"ל המוגש כאן, אינו מהווה ייעוץ השקעות, המלצה לפעולה מכל סוג שהוא, ואין בו שום אלמנט הלוקח בחשבון את הנתונים של הקורא, או המשתמש בחומר, ואינו מתחשב בצרכים הייחודיים לו. במידע, בניתוחים, בכל האמור כאן, או בחלקיו, אין, בכל אופן שהוא, חוות-דעת, או העדפה, אשר אמורה להביא להשקעה כל שהיא במכשירים, כלים, ניירות ערך, או כל נכס פיננסי או אחר. יובהר ויודגש עוד, כי על הקורא, או המשתמש, לבדוק את המידע המתפרסם כאן, לאמת אותו, ולבחון את מידת התאמתו לצרכיו, להעדפות ההשקעה שלו. כמו כן, אין בחומר הכתוב, או המוצג, כדי להבטיח רווח, או תשואה, מכל סוג שהוא. יובהר, ויודגש עוד, כי במידע הנמסר כאן, עלולות ליפול טעויות, וכי אפשר שיחולו בו שינויים המתחוללים ללא אתראה מוקדמת. אפשר שגם יימצאו סטיות, בשיעור כזה או אחר, בין המתואר, או המצוין, בחומר הכתוב, לבין מצב הנכסים בפועל. יודגש ויובהר עוד, כי קבלת ההחלטה בדבר השקעה מכל סוג שהיא, במידה ונעשתה לאחר קריאת הכתוב בניתוחים המוצגים כאן, או על סמך נתוני שוק המוצגים בכתוב, היא על אחריותו של הקורא, או המשתמש, בלבד.