מחאת הצמיגים: "6 פלסטינים נהרגו מאש צה"ל, בהם נער בן 14"

(עדכונים): הפלסטינים מדווחים על כאלף פצועים במהלך העימותים בעזה כוחות הביטחון סיכלו ניסיון של כמה עשרות מפגינים לחצות את הגדר צה"ל: בוצעו ניסיונות לפגוע בגדר בחסות העשן סינוואר: אם נתפוצץ, אז מול הכיבוש

הפגנות והתפרעויות בגבול הרצועה / רויטרס
הפגנות והתפרעויות בגבול הרצועה / רויטרס

שישה פלסטינים, בהם נער בן 14, נהרגו היום (uw) בהפגנות בגבול רצועת עזה - כך דיווחו משרד הבריאות הפלסטיני. בנוסף דווח כי במהלך העימותים נפצעו כ-1,070 מפגינים, בהם 40 מירי חי של צה"ל. בנוסף דווח כי חמישה מהפצועים במצב קשה ופלסטינים נוספים נפגעו מגז מדמיע.

מצה"ל נמסר כי עד כה התאספו כ-20 אלף מפגינים סמוך לגדר. עשרות פלסטינים ניסו לחצות את גדר המערכת וברחו חזרה לאחר שצה"ל עשה שימוש באמצעים לפיזור הפגנות ובירי חי.

מדובר צה"ל נמסר כי הפרות הסדר מתקיימות בחמישה מוקדים לאורך הרצועה. בשעה האחרונה אירעו מספר ניסיונות לפגיעה ולחציית הגדר בחסות העשן הנגרם מהבערת הצמיגים. כמו כן בוצעו כמה ניסיונות פיגוע בהם זריקת מטענים, בקבוקי תבערה וחבלה בגדר.

צה"ל מנע את החדירות ומשתמש באמצעים לפיזור הפגנות, ביניהם תותחי מים לכיבוי שריפות, מאווררי ענק לפיזור העשן, ובירי בהתאם להוראות הפתיחה באש.

מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר הגיע לאחד ממוקדי ההפגנות באזור הגדר, ממזרח לחאן יונס ואמר כי "אם נתפוצץ, נתפוצץ אל מול הכיבוש הישראלי". עוד הוסיף סינוואר כי "עזה לא תגווע מרעב, הולכים בדרכו של יאסר ערפאת, יצאנו היום כדי להגיד לעולם שעזה חופשית, נצא גם בימים הבאים ונפתיע את עמנו, שיחכו לנהירה שלנו". 

גורמי צבא בפיקוד דרום העריכו כי חמאס נערך עם אלפי צמיגים בקרבת הגבול. לדברי הגורמים, הארגון הבעיר במספר מוקדים מספר מצומצם של צמיגים בשל כיוון הרוח, שסוחבת את העשן לכיוון עזה. להערכתם, ברגע שכיוון הרוח ישתנה יציתו המפגינים כמויות גדולות של צמיגים. בכיר חמאס בעזה מחמוד א-זהאר ביקר בשטח ההפגנה ואיים כי אם צה"ל יתקוף בעומק רצועת עזה, חמאס ישיב אש לעומק ישראל.

כוחות כיבוי אש, תחת אבטחת כוחות צה"ל , הציבו כבאיות ומפוחים בקרבת גבול רצועת עזה, כחלק מההתמודדות עם הפגנות ה פלסטינים באזור.כלים הנדסיים של חיל ההנדסה משפרים את המיגון באזור הגבול, על מנת למנוע חצייה של מפגינים פלסטינים לשטח ישראל במרחב קרני. ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצה"ל אלוף אהרון חליוה ומפקד פיקוד העורף אלוף תמיר ידעי הגיעו למרחב אוגדת עזה על מנת לעקוב אחר פעילות הכוחות.

הפגנות והבערת צמיגים בעזה, גבול הרצועה / רויטרס
 הפגנות והבערת צמיגים בעזה, גבול הרצועה / רויטרס

אתמול פרסם האיחוד האירופי הצהרה לקראת ההפגנות וקרא לישראל ולפלסטינים "לנהוג באחריות ובאיפוק כדי להימנע מחזרה על אירועי השבוע שעבר". עוד קרא האיחוד "להימנע מכל פעולה שיכולה להוביל להסלמה או לאובדן של חיים".

"בעוד אנו מכירים בזכותם של הפלסטינים להפגנה לא אלימה, האיחוד האירופי מצפה ממנהיגי ההפגנות ברצועה להימנע מלעודד אלימות ולהבטיח שכל ההפגנות והאספות יהיה שקטות ולא ינוצלו לצרכים אחרים", נמסר. עוד מסר האיחוד כי הוא "מצפה מישראל לכבד את הזכות הבסיסית להפגנה לא אלימה ולהגיב במידתיות מבחינת השימוש בכוח כשהיא מגינה על צרכיה הביטחוניים הלגיטימיים". 

מחלקת המדינה של ארצות הברית מסרה הלילה כי על "מארגני ההפגנה להנהיג את תושבי עזה לנהוג בדרכי שלום בהפגנה ולהימנע מכל צורה של אלימות". עוד נכתב כי "על המפגינים להישאר במרחק של כ-500 מטרים מהגדר". "מנהיגי רצועת עזה צריכים לדעת כי מפגינים, ביניהם גם ילדים, שישלחו לגבול גדר הרצועה יכולים להיפצע או להיהרג", מסרה ארצות הברית. ההודעה נסגרה בקריאה לשני הצדדים למצוא "פתרונות לבעיה ההומניטארית" ברצועת עזה.

היום הצטרפה לקריאות נציבות זכויות האדם של האו"ם, שקראה גם היא להימנע משימוש בכוח מופרז נגד המפגינים.

הפגנות והבערת צמיגים בעזה, גבול הרצועה / רויטרס
 הפגנות והבערת צמיגים בעזה, גבול הרצועה / רויטרס

ברצועה נערכו השבוע להפגנה שקודמה ברשתות החברתיות תחת הכותרת וההאשטג "יום שישי של הצמיגים". לצד כרזות שקראו לצעירים תושבי הרצועה להשתתף בהפגנה פורסמו הנחיות לגבי ציוד הדרוש למפגינים וכן כיצד יש לנהוג מול כוחות חיילי צה"ל המוצבים בצדה השני של הגדר.

בין היתר נקראו המפגינים להביא עמם דליים ופחים למילוי חול לצורך התגוננות מכדורי הצלפים, מראות וסמני לייזר לסינוורם, מסכות מנתחים ומשקפי שמש כדי להסתיר את פניהם וכן קש, עשבים וצמיגים המיועדים להבערה לצורך יצירת מסך עשן מול החיילים. בימים האחרונים אספו צעירים ברצועה אלפי צמיגים שנועדו לפיזור במוקדי ההפגנות לאורך הגדר, כך שברור מהיכן קיבלה ההפגנה הקרובה את שמה.

נושא נוסף שנכלל בהנחיות שפורסמו למפגינים הוא הסתרת זהותם של המשתתפים בהפגנה מול כוחות צה"ל. זאת, במטרה לטשטש את השתייכותם של פעילי ארגוני טרור המגיעים אל קרבת הגדר. על פי נתונים שהפיץ צה"ל בתחילת השבוע, 11 מתוך 18 ההרוגים בהפגנה בשבוע שעבר זוהו כפעילים בחמאס ובארגונים נוספים - ונראה שבכוונת המפגינים להקשות על תהליך הזיהוי מחרתיים.

בהנחיות שהופצו נכתב כי צה"ל משתמש באמצעים טכנולוגיים כדי לצלם את המפגינים ולאתר את תמונותיהם בפייסבוק על מנת לזהותם. לצורך הסתרת השתייכותם הפוליטית והארגונית נקראו המפגינים להסתיר את פניהם באמצעות כאפייה או כיסוי פנים אחר, וכן להימנע מללבוש בגדים דומים לאלה שעמם הם נראים בתמונת הפרופיל שלהם ברשת או כאלה שעליהם מתנוסס כיתוב שיאפשר לזהותם.