מניית בלוקצ'יין כריה ממשיכה לרדת למרות המיזוג עם בקבון

חצי שנה אחרי שהחברה של רועי סבג הודיעה על כוונתה להפוך לחברת בלוקצ'יין, אישור המיזוג עם בקבון בשבוע שעבר אמור לאפשר לה להוציא לפועל את תוכניותיה • עכשיו היא צריכה להתמודד עם אתגרים חדשים, כמו המגמה השלילית בשוק הקריפטו או עליית מחירי החשמל בקוויבק

חוות הכרייה של בקבון (Bitfarms) בקוויבק /  צילום: קריסטינ מוסצ'י, רויטרס
חוות הכרייה של בקבון (Bitfarms) בקוויבק / צילום: קריסטינ מוסצ'י, רויטרס

באסיפה כללית מיוחדת שהתקיימה ביום חמישי האחרון, אישרו בעלי המניות של חברת בלוקצ'יין כריה  את המיזוג עם חברת בקבון הוסטינג הקנדית, הפועלת תחת השם המסחרי Bitfarms בתחום של כריית מטבעות דיגיטליים בקוויבק. אף שהאישור נתפס כמהלך חיובי מבחינת החברה, שנמצאת בשליטתו של רועי סבג, מניית בלוקצ'יין כריה הגיבה בירידה של 18% בשבוע האחרון. היום ירדה המניה ב-7.5% והשלימה צניחה של 52% מתחילת השנה, כשהיא משקפת לחברה שווי שוק נוכחי של כ-268 מיליון שקל.

בהתאם לדיווח של החברה ב-14 בינואר, בלוקצ'יין כריה (לשעבר משאבי טבע) חתמה על הסכם החלפת מניות סופי, שבמסגרתו תרכוש 60.7% מהמניות המונפקות של בקבון בשלב הראשון של העסקה. לדברי החברה, העסקה תיכנס לתוקפה במהלך אפריל, והיא כפופה לתנאי הסגירה המקובלים. בעלי המניות אישרו גם את מינויים של מייסדי חברת בקבון, ניקולה בונטה, אמיליאנו גרוצקי, פייר לוק קווימפר ורודריגו סבסטיין מננדז, לדירקטוריון בלוקצ'יין כריה. בונטה מונה ליו"ר הדירקטוריון של החברה.

בעקבות אישור המיזוג הודיע סבג, המכהן גם כמנכ"ל בלוקצ'יין כריה: "בקרוב תצא Bitfarms לדרך חדשה כחברה ציבורית בעלת גישה לשוקי ההון ותוכל לקדם את משימתה להניע את מערכות הבלוקצ'יין בעולם באנרגיה בת-קיימא. בעקבות סגירת העסקה, אני אפרוש באופן רשמי ממועצת המנהלים עם סיום מסע של שמונה שנים בשוקי ההון של ישראל". עם השלמת המיזוג יחליף את סבג בתפקיד המנכ"ל ווס פולפורד, שמונה באחרונה לתפקיד מנכ"ל בקבון.

בלוקצ'יין כריה סיכמה את תוצאותיה הכספיות לשנת 2017 עם רווח נקי של כ-7.7 מיליון שקל (0.57 שקלים למניה) - ירידה של כ-15% בהשוואה לרווח הנקי ב-2016. נכון לסוף 2017 היתה לחברה יתרת הפסדים צבורים בסך כ-14.5 מיליון דולר (כ-50 מיליון שקל) וכן תזרים שלילי מפעילות שוטפת בסך כ-412 אלף דולר (כ-1.4 מיליון שקל).

קוויבק לא מוצאת בכרייה ערך מוסף

עכשיו, עם השלמת השלב הראשון במיזוג בין החברות, צריכה בלוקצ'יין כריה להתמודד עם אתגרים חדשים, כמו המגמה השלילית בשוק המטבעות הקריפטוגרפיים או העלייה הצפויה של מחירי החשמל בקוויבק, שעשויה לייקר את העלות התפעולית של כריית הביטקוין ומטבעות הקריפטו האחרים.

בחודש שעבר דיווחו סוכנויות הידיעות כי הידרו-קוויבק, חברת החשמל של קוויבק, הזהירה כי לא תספק חשמל זול לכל חברה שתרצה להקים חוות לכריית מטבעות דיגיטליים במחוז, וציינה כי היא שוקלת להעלות את תעריפי החשמל לכורים. תעריפי החשמל לעסקים גדולים בקוויבק הם הנמוכים ביותר בצפון אמריקה - מה שמושך למחוז את כורי הביטקוין, שההוצאה על חשמל היא המרכיב העיקרי בעלות התפעולית שלהם. הידרו-קוויבק ציינה בפברואר כי כבר יותר מ-100 חברות הביעו עניין באחרונה בכניסה לפעילות כרייה של מטבעות קריפטו בקוויבק.

במקביל, ממשלת מחוז קוויבק הודיעה כי היא תבחן את תרומתן של חברות כריית הביטקוין לכלכלת המחוז. בכנס שנערך במונטריאול בתחילת מארס, התייחס מושל קוויבק, פיליפ קויאר, לחברות שמעוניינות לפעול בתחום, ואמר: "אם אתם רוצים לבוא ולהתיישב כאן, לחבר את השרתים שלכם ולכרות ביטקוין, אנחנו לא באמת מעוניינים בכך. צריך להיות לפעילות ערך מוסף חברתי עבורנו. אם זה רק להפעיל שרתים כדי לכרות ביטקוין, אני לא רואה בכך ערך מוסף". קויאר הוסיף כי הוא פתוח יותר לחברות "שיסייעו ליצור אקו-סיסטם אמיתי או שינוי טכנולוגי אמיתי המתמקד בטכנולוגיית הבלוקצ'יין", גם אם הן משתמשות במטבעות קריפטוגרפיים כדי לממן את פעילותן.

אחת המועצות האזוריות בקוויבק, ברום-מיסיסקואה ( Brome-Missisquoi ), אף הלכה באחרונה צעד אחד קדימה והחליטה לאסור בשלושת החודשים הבאים הקמה של חוות לכריית מטבעות דיגיטליים בתחום השיפוט שלה.

"יחסים מעולים עם חברת החשמל"

בקבון הוסטינג התחילה להפעיל חוות לכריית מטבעות קריפטו בקוויבק בנובמבר. בחודש שעבר דיווחה החברה כי השלימה את התקנת החווה הרביעית שלה, בעיר סנט הייסינת, עם כושר ייצור מותקן של 10 מגוואט, וכי התחילה בהקמת התשתית לחווה חמישית, בעיר מגוג, עם כושר ייצור מותקן של עד 10 מגוואט. נוסף על כך, החברה הודיעה על תוכנית השקעות הדרגתית בהיקף של 250 מיליון דולר קנדי להקמת שלוש חוות כרייה חדשות בעיר שרברוק. כפי שפורסם ב"גלובס" בתחילת החודש שעבר, בקבון הודיעה כי התחילה לגייס הון באמצעות הנפקת אג"ח להמרה בסכום של עד 50 מיליון דולר קנדי.

אמיליאנו גרוצקי, מנהל האסטרטגיה הראשי של בקבון, אמר בשבוע שעבר: "אני מקווה שנגיע לכושר ייצור מותקן של קרוב ל-100 מגוואט עד סוף 2018 באמצעות שילוב של השקעה מחדש של תזרים מזומנים חופשי והגיוס הנוכחי שלנו בקנדה". פולפורד, מנכ"ל בקבון, הוסיף: "במהלך 56 הימים ב-2017 פעולותינו הניבו הכנסות יומיות של 200 אלף דולר, אם מביאים בחשבון את המטבעות הדיגיטליים במלאי. מאז הגדלנו את כושר הייצור המותקן, ומדי יום אנו עדים להזדמנויות נוספות לצמיחה ואינטגרציה".

בתגובה לדיווחים על מדיניות קוויבק ביחס לחברות הפועלות בתחום, נמסר מבלוקצ'יין כריה: "אין להחלטה של מחוז ברום-מיסיסקואה כל השפעה על ביטפארמס, מכיוון שהיא חלה רק על יוזמות חדשות במחוז. מוקד הפעילות החשוב ביותר בעבורנו בשנה הקרובה נמצא בעיר שרברוק, שם החברה זוכה לקבלת פנים חמה. נוסף על כך, הידרו-שרברוק, חברת החשמל העירונית, סיפקה לנו 98 מגוואט של חשמל הידרו-אלקטרי נקי". החברה הוסיפה כי "בתור חברת כריית המטבעות הדיגיטליים הוותיקה ביותר בקוויבק, ביטפארמס נהנית מיחסים מעולים עם חברת החשמל הידרו-קוויבק ואנו בטוחים כי נצליח לשתף פעולה לטובת כל הצדדים. נוסף על הידרו-קוויבק, יש חברות חשמל נוספות המציעות תעריפים דומים ואף נמוכים יותר".