הון סיכון | פודקאסט

"יש אינפלציה מטורפת של כסף זר לסטארט-אפים ולקרנות"

02/09: אסף חורש, Vintage • אסף חורש הוא שותף בקרן Vintage, המשקיעה בעצמה בקרנות הון סיכון – אשר בתורן, משקיעות בסטארט-אפים בישראלים • הוא אמר: "פעם תעשיית ההון סיכון הייתה חונטה סגורה, כיום זה כבר לא המצב", ומסביר מי באמת מושך בחוטים בסצנה המקומית • האזינו

אסף חורש אמנם עובד "רק" כ-5 שנים בתעשיית הסטארט-אפים וההון סיכון המקומית, אבל זכה לעבוד בכמה מגופי ההשקעות המובילים בישראל. בשנים האחרונות, לדבריו, עוברת תעשיית קרנות ההון סיכון המקומית מהפכה של ממש, שמשפיעה הן עליהן והן על היזמים שמגייסים מהן כסף. דיברנו איתו על כך בפרק ה-9 של עוד פודקאסט (עונה 2).

"עד לא מזמן הייתה בישראל חונטה סגורה של אנשים שעבדו בקרנות ההון סיכון", אומר חורש, שעבד בעבר כגריילוק וכיום מכהן כשותף בקרן Vintage, "אבל בגלל שהרבה מאד כסף התחיל לזרום לכאן ונפתחו קרנות חדשות, היו הרבה תזוזות של אנשים בתעשייה. היא הוצפה באנשים חדשים מאידך, ומחד אנשים שהיו במשרות 'ג'וניוריות' יותר התקדמו לתפקידים בכירים".

למצב החדש, שבמסגרתו ישנם שלל גופי השקעה - המתאימים לסוגים ושלבים שונים של חברות סטארט-אפ - יש השלכות גם על היזמים: "לפני כמה שנים סטארט-אפ שהיה רוצה לגייס סיד (סבב ראשוני) היה הולך לאנג'ל (משקיע פרטי)", מסביר חורש. "כיום ישנם שלל כלים - אנג'לים, חממות, מיקרו-קרנות, אקסלרטורים. צריך מורה נבוכים כדי לדעת למי לפנות, מתי ואיך. יש יותר אפשרויות, אך כדי לנצל אותן צריך יותר ידע וניסיון".

כדי להבין את המצב שחורש מדבר עליו צריך, קודם כל, לנתח את המצב שבו נמצאת תעשיית ההון סיכון הישראלית - שחתמה את שנת 2017 עם נתונים מרשימים. לפי פירמת PwC, הסכום הכולל של האקזיטים - מיזוגים, רכישות והנפקות ראשוניות - עמד על 7.4 מיליארד דולר. מדובר בגידול של 210% מסך האקזיטים בשנת 2016, וזאת אפילו מבלי לכלול את עסקאות מובילאיי ונוירודרם.

חורש: "זרימת הכסף ופריחת הסצנה, הובילו לשינוי במפת הקרנות - יש הליך מתמשך של חילופי גברי בתעשייה, לצד הקמה של קרנות הון סיכון רבות חדשות, ש'ירשו' או 'יורשות' את תפקידן של הקרנות הגדולות והוותיקות בישראל. במקביל, רואים אינפלציה מטורפת של כסף שנכנס מבחוץ, גם לקרנות וגם ישירות לחברות סטארט-אפ".

מהן מגמות המאקרו בסצנת הסטארט-אפים הישראלית? האם באמת יותר קל לגייס כיום כסף ליזם הממוצע, או שזו רק שמועה? איך קרנות הון סיכון עובדות, ומדוע חשוב שיזמים ילמדו על המודל טרם פנייתם לגייס כסף? ומיהם, בכלל, האנשים והגופים שמשקיעים את הכסף בקרנות עצמן - שבתורן משקיעות אותו בסטארט-אפיסטים? כל זאת ועוד, בפרק ה-9 (עונה 2) של עוד פודקאסט לסטארט-אפים.

**

"עוד פודקאסט" הינה תוכנית ליזמים בתחילת דרכים וכאלה המתעניינים ביזמות. במסגרת הפודקאסט, אנו מארחים דמויות מובילות בתעשיית הסטארט-אפים והחדשנות בישראל - לרבות משקיעי הון-סיכון, יזמים ואנשי מקצוע אחרים - בכדי לאפשר למאזינים מפגש בלתי אמצעי עמם. בחלק מהתוכניות, אנו מאפשרים גם לקהל הרחב לשאול את האורחים שאלות שמעניינות אותם.

הפודקאסט הינו בשיתוף מערכת "גלובס", ובתמיכת Rise TLV.

את "עוד פודקאסט" מנחים תום בר-אב, מנהל השיווק והאקו-סיסטם ב-MassChallenge (האקסלרטור הגלובלי הגדול בעולם) וגיא קצוביץ', מייסד-שותף ב-Fusion LA (תוכנית האצה לסטארט-אפים ישראלים בלוס אנג'לס)