קליפורניה מקדמת תקנות לבחינת כלי רכב אוטונומיים לחלוטין

על אף התאונות של הרכבים האוטונומיים, בקליפורניה מקדמים חקיקה שתאפשר ניסויים ללא מעורבות אנושית ברכב • עם זאת, הרכבים יחויבו בניטור מרחוק ואפשרות לשליטה במקרה הצורך

רכבי ניסוי אוטונומיים של ג'נרל מוטורס / צילום: ג'נרל מוטורס
רכבי ניסוי אוטונומיים של ג'נרל מוטורס / צילום: ג'נרל מוטורס

תקנות חדשות שהוציא משרד הרישוי של קליפורניה מאפשרות אישור ניסויים במכוניות אוטונומיות לחלוטין בכבישי המדינה. התקנות שנכנסו לתוקף אתמול (שני) קובעות שניתן כרגע להוציא 3 סוגי רישיונות לניסויים במכוניות אוטונומיות. הראשון מצריך נהג ברכב, והוא קיים כבר מ-2014, השני יאשר ליצרניות רכבים לבחון מכוניות אוטונומיות לחלוטין והשלישי אף יאשר שימוש ציבורי ברכבים.

הרגולציה החדשה נכנסת לתוקף על רקע תאונות קטלניות שרכבים אוטונומיים היו מעורבים בהן לאחרונה. מכונית אוטונומית של אובר דרסה הולכת רגל באריזונה ונהג במכונית של טסלה שהייתה על מצב נהג אוטומטי נהרג בתאונה בקליפורניה. מושל אריזונה אף החרים את ניסויי אובר במדינה בעקבות התאונה. אך קליפורניה אישרה את התקנות החדשות לפני ההתרחשויות האחרונות, בחודש פברואר. קבלת הרשיונות החדשים מותנים בעמידה בתנאים, ביניהם בחינה של המכוניות בסביבה מדומה ועמידה בהגדרה של אגודת מהנדסי הרכבים לרכב אוטונומי בדרגה 4 או 5. המשמעות של ההגדרה היא שהמכונית יכולה לנהוג ולעצור ללא מגע יד אדם, כשברכב רמה 5 גם ייתכן שאין אפילו בלמים והגה. למרות זאת, קליפורניה דורשת מיצרניות הרכב לנטר את הרכבים מרחוק באמצעות מפעיל אנושי, שיכול להשתלט על המכונית אם יש בכך צורך.

דובר משרד הרישוי של קליפורניה מסר לאתר טק-קראנץ' כי אף חברה עוד לא הגישה בקשה לרישיון לשימוש ציבורי ברכבים, וחברה אחת בלבד הגישה בקשה לקבלת רישיון להפעלת ניסויים במכוניות אוטונומיות לחלוטין.