העליון בארה"ב שם קץ לתקוות נפגעי טרור לקבל פיצוי מאש"ף

ביהמ"ש העליון בארה"ב נמנע משמיעת ערעור על פסיקת ערכאה נמוכה יותר שדחתה תביעת 11 משפחות אמריקאיות, שיקיריהן נפגעו בפיגועים בישראל, לקבל פיצויים מהפלסטינים • ממשל טראמפ צידד בדחיית ערעורן של המשפחות

בית המשפט העליון בארה"ב / צילום: שאטרסטוק
בית המשפט העליון בארה"ב / צילום: שאטרסטוק

בית המשפט העליון של ארה"ב שם היום (ב') קץ לתקוות אמריקאים נפגעי פעולות טרור בישראל לקבל פיצויים מהפלסטינים. העליון החליט לא לדון בערעור על פסיקת ערכאה נמוכה יותר, שדחתה תביעת 11 משפחות אמריקאיות לקבל פיצויים מיאסר ערפאת ואש"ף, לאחר שיקיריהן נהרגו או נפצעו ב-7 פיגועי טרור בישראל בין 2001 ל-2004.

המשפחות התובעות טענו כי הפיגועים בוצעו בידי אנשי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית או שלוחים אחרים של הרשות. המשפחות השעינו את תביעתן על החוק הפדרלי נגד הטרור, שמקנה לכל אמריקאי שנפגע בפעולת טרור זכות לתבוע פיצויים מהמפגעים.

בית המשפט הפדרלי לערעורים בניו-יורק דחה את התביעה. השופטים קבעו כי התובעות לא הצליחו להוכיח כי מבצעי הפיגועים תכננו לפגוע אישית בכל אחד מהקורבנות. בית המשפט אף קבע כי התובעות לא הצליחו להראות שהמפגעים זממו לפגוע באינטרסים האמריקאים באזור. עוד קבע בית המשפט לערעורים כי לישויות פלסטיניות אין קשרים מספיקים עם ארה"ב, שיאפשרו להחיל עליהן את החוק האמריקאי.

כאמור, בית המשפט העליון החליט שלא לשמוע את הערעור על פסיקת הערכאה הנמוכה יותר, בלי לנמק את ההחלטה. הימנעות מנימוק היא נוהל מקובל במקרים כאלה. את התביעה הוביל האזרחי האמריקאי מארק סוקולוב. הוא, אשתו ושתי בנותיו נפצעו בפיגוע התאבדת בירושלים ב-2002. חבר מושבעים פסק למשפחת סוקולוב פיצויים בסך 655 מיליון דולר, אך בית המשפט לערעורים ביטל את החלטת המושבעים.

משרד המשפטים האמריקאי בממשל טראמפ שרבב עצמו לדיון בבית המשפט העליון כעמית בית המשפט. משרד המשפטים ציין כי הוא מזדהה עמוקות עם המשפחות האמריקאיות, אך פסיקת בית המשפט לערעורים קבעה, בצדק, כי תביעות המשפחות אינן עולות בקנה אחד עם הזכות להליך משפטי הוגן, על-פי החוקה. לדעת משרד המשפטים, פסיקת בית המשפט לערעורים אף נעדרת פרמטרים שמצדיקים בחינתה מחדש בבית המשפט העליון.

פרקליט המשפחות התובעות, תיאודור אולסון (שאשתו הייתה בין קרבנות פיגועי 11 בספטמבר 2001), הצהיר כי עמדת ממשל טראמפ בפרשה היא מדהימה, וכי פסיקת בית המשפט לערעורים מרוקנת מתוכן את החוק הפדרלי נגד הטרור, שתכליתו, אחרי הכול, היא להגן על אזרחים אמריקאים בחו"ל מפני טרור.