מרוץ החימוש של חברות התקשורת: אילו מניות ייהנו מכך?

חברות התקשורת המקומיות מחפשות כל העת איך לשרוד את התחרות הגוברת ולייצר לעצמן מנועי הכנסות ורווח - והתחום החם ביותר הוא אספקת תשתית, ובייחוד סיבים אופטיים שאמורים לשפר את איכות הגלישה ומהירותה • למי הסיכוי הגבוה ביותר לפריסת סיבים?

פוסים סיבים אופטיים של חברת UNLIMITED / צילום: איל יצהר
פוסים סיבים אופטיים של חברת UNLIMITED / צילום: איל יצהר

שוק התקשורת חווה עליות ומורדות בשנים האחרונות. פרות מזומנים בדמות חברות הסלולר חטפו מכה קשה לאחר הרפורמה של כחלון בהיותו שר התקשורת, וממחירים של כמה מאות שקלים למנוי, חלה ירידה דרסטית לפחות מ-50 שקלים בודדים למנוי. שוק האינטרנט הפך לתחרותי יותר, בעל דרישות צרכניות לאינטרנט מהיר יותר וזול יותר.

גם ענקיות הטלוויזיה - הוט ו-yes, מתמודדות בשנתיים האחרונות עם עליית חברות שידור נוספות המספקות שידורי אינטרנט זולים יותר, אשר מאלצות אותן להוריד מחירים. בעקבות התחרות, yes הצטרפה להורדת המחירים, ואף נכנסה לתחום שידורי הסטרימינג באמצעות ה-StingTV שהושק בחודשים האחרונים.

במקביל לשינויים בשוק התקשורת, מתקיימת תחרות בין חברות הענף (פרטנר, סלקום, בזק והוט) ובין חברת החשמל באמצעות חברת unlimited, על מי תצליח לפרוס סיבים אופטיים במהירות ובפריסה רחבה יותר.

נסביר כי רשת הסיבים האופטיים היא בעצם תשתית חדשה, חזקה יותר, המסוגלת לספק אינטרנט ברמה של 1,000 מגה. לדוגמה, בימיו הראשונים של האינטרנט, בחיבור דרך קו הטלפון הביתי, המהירות המקסימלית עמדה על 56,000 סיביות לשנייה.

החברות בענף התקשורת
 החברות בענף התקשורת

תשתית לרווחים משופרים

כיום יש שתי חברות תשתית מרכזיות: הוט ובזק. הוט מציעה אינטרנט מהיר יותר עד ל-200 מגה, בניסיון לייצר לעצמה בידול זמני לפני המהפכה האינטרנטית. נדגיש כי נכון להיום, הוט לא מאפשרת לחברות אחרות להשתמש ברשת שלה, אך כל זה יכול להשתנות בקרוב.

בזק, מספקת שירותי תשתית לספקיות האינטרנט השונות, כולל פרטנר וסלקום שמשלמות לה כ-50 שקל למנוי, חלק נכבד מאוד מההכנסות שלהן בטלוויזיה ובאינטרנט.

בכל מקרה, המהירות המקסימלית שמציעות היום רוב החברות היא עד 100 מגה, אך בפועל, אנחנו מקבלים 20 מגה ומשלמים על 100.

אנו יכולים לקוות כי עם הסיבים האופטיים זה ישתנה, כפי שאנו מניחים, ונוכל ליהנות באמת מחוויית גלישה אמיתית.

לדעתנו, המרוויחות הגדולות מפריסת הסיבים האופטיים יהיו פרטנר וסלקום. כאשר החברות יסיימו לפרוס את התשתית שלהן, הן יוכלו לספק ללקוחותיהן חבילת טלוויזיה ואינטרנט במחיר זול יותר (מאחר שלא יצטרכו לשלם לבזק על שימוש בתשתית), ועדיין יישאר להן יותר רווח מאשר במצב הנוכחי.

הרצון של שתי החברות לפרוס תשתית רחבה במהירות האפשרית הוא גבוה, ולכן, על פי מקורות יודעי דבר, ישנם מגעים מתקדמים בין פרטנר לסלקום על שיתוף-פעולה ושימוש הדדי בסיבים האופטיים בין שתי החברות.

שיתוף-פעולה זה ייצר לשתי החברות כמות תשתית פרוסה רחבה מאוד, ברמה שהן אפילו יוכלו להתחיל לשווק אותה ברמה ארצית ולא נקודתית.

ויש עוד נקודה קטנה שאנו רוצים להתייחס אליה: חברת סלקום מעוניינת לרכוש את הפריסה של חברת unlimited (של חברת החשמל כאמור). הסיכוי שעסקה כזו תצא לפועל בתקופה הקרובה, הוא נמוך. ישנה הגבלה מצד הרגולטור, כך שאם סלקום או כל חברה אחרת מעוניינת לרכוש את הפריסה של unlimited, היא מחויבת להשלים פריסת תשתית ארצית - קרי 100% פריסה בישראל.

כרגע, הכדאיות הכלכלית של פריסה ארצית היא נמוכה, ישנה כדאיות לפריסה של כ-60%. לכן, עד שלא יבטלו את החובה הזו, אין סיכוי גדול למימוש התהליך.

הזדמנות מעניינת שמגלמת את הסיכונים

ברמה הטכנית, שתי החברות חוו ירידה משמעותית במניותיהן מתחילת השנה - פרטנר של כ-28% וסלקום שאיבדה כ-31%. אנו סבורים שבהתקיים שיתוף-הפעולה ביניהן, אם וכאשר, אנו צפויים לראות עלייה משמעותית במחירי המניות של שתיהן.

כמובן שבמקביל למה שהן ירוויחו מכך - אנו יכולים לשער מי יהיו אלה שיפסידו.

מבט על הגרף המצורף מראה כי שלוש המניות התנהגו באופן די דומה, כשגם בזק חוותה ירידה מתחילת השנה, של כ-15%.

אם נסתכל על מכפיל התזרים התפעולי של החברות (EV/EBITDA), נראה שפרטנר (מכפיל 3.9) עדיפה על סלקום (5.9) ובזק (5.7).

מי מכם שירצו לקחת את הסיכון ולהיחשף למניות התקשורת הללו, חשוב שיזכרו כי אי אפשר לתזמן את השוק, ומחירי המניות עלולים עוד לרדת בתקופה הקרובה. אנו חושבים שברמות המחירים הנוכחיות, נוצרת הזדמנות מעניינת, שכבר משקפת את הסיכונים הקיימים בהשקעה זו.

■ הכותב הוא מנהל השקעות באינפיניטי. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלה שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. 

*** סיבים אופטיים

רשת הסיבים האופטיים היא תשתית חדשה, חזקה יותר, המסוגלת לספק אינטרנט ברמה של 1,000 מגה. כיום, המהירות המקסימלית שמציעות רוב חברות תשתית הסלולר היא עד 100 מגה. בימים אלה מתקיימת תחרות בין חברות הענף (פרטנר, סלקום, בזק והוט) ובין חברת החשמל, באמצעות חברת unlimited, על מי תצליח לפרוס סיבים אופטיים בישראל במהירות ובפריסה רחבה יותר. מבחינת הצרכנים, המשמעות היא חוויית גלישה משופרת.