האופוריה בשוק הקריפטו התפוגגה: הרבעון השחור של הביטקוין

אפליקציית המסרים המידיים טלגרם גייסה סכום שיא של 1.7 מיליארד דולר כדי להשיק מטבע דיגיטלי חדש • השווי הכולל של שוק הקריפטו נחתך ב-55% מתחילת 2018

ירידות במטבעות הדיגיטליים / תמונה: שאטרסטוק
ירידות במטבעות הדיגיטליים / תמונה: שאטרסטוק

הדיווח בסוף השבוע על מכירה מוקדמת (presale) לקראת הנפקה ראשונית של המטבע הדיגיטלי (ICO) של טלגרם, מבשר על הגיוס הגדול ביותר שנעשה עד היום, בהיסטוריה הקצרה של שוק הקריפטו. טלגרם, המוכרת בזכות אפליקציית המסרים המיידיים שלה, אומרת שהיא מתכוונת להשתמש בהון שהיא מגייסת לפיתוח פלטפורמת הבלוקצ'יין TON ולהנפקת מטבע הקריפטו שלה, Gram. לדברי טלגרם, המכירה המוקדמת עדיין לא הושלמה - ועוד ידה נטויה.

למרות ההיקף העצום של המכירה המוקדמת של טלגרם, שהכפילה במארס את היקף הגיוס מ-850 מיליון דולר ל-1.7 מיליארד דולר, נראה כי לשוק המטבעות הקריפטוגרפיים לא היתה אף סיבה למסיבה ברבעון הראשון של 2018. שוק הקריפטו, המונה קרוב ל-1,600 מטבעות דיגיטליים, צנח בשוויו הכולל בכ-55% ברבעון הראשון. שווי השוק הנוכחי, המסתכם בכ-260 מיליארד דולר, נמוך בכ-68% מהשיא של כ-823 מיליארד דולר שרשם ב-7 בינואר.

בדרך למטה
 בדרך למטה

מאיה זהבי, מייסדת ומנכ"לית סטארט-אפ הבלוקצ'יין אונטיקי (Ontici), לא בטוחה שצריך להתייחס לגיוס של טלגרם כאל הצלחה. "מעבר לגיוס העצום, מעניין לראות איך באופן אירוני, כל הבעיות שטכנולוגיית הבלוקצ'יין אמורה לפתור קורות בטלגרם. תראה את כמות המתווכים שקיבלו שם כסף ואת כמות ה-OTC (מכירות 'מעבר לדלפק', ר"ק) של האסימונים הדיגיטליים, עוד לפני שהונפקו. זה בדיוק מה שבלוקצ'יין כטכנולוגיה אמורה לפתור - חוסר שקיפות של המסחר וריבוי מתווכים בין קונים למוכרים", היא אומרת.

זהבי היא ממייסדי פורום הבלוקצ'יין הישראלי, שהושק בשבוע שעבר, ומטרתו לאגד את החברות הישראליות הפועלות בתחום. לדבריה, "אנחנו רואים עכשיו גיוסי הון בפרה-סייל או בפרייבט סייל, שלא פתוחים לציבור".

המטבע שצנח ב-80%

את המגמה השלילית בשוק ממחישים עשרת המטבעות הדיגיטליים המובילים, שספגו ירידות של בין 30% ל-80% בשוויים בשלושת החודשים האחרונים. ביטקוין, המטבע בעל נתח השוק והשווי הגדול ביותר, נסחר היום (יום א') בשפל של כ-6,700 דולר - מחירו הנמוך ביותר מאז 6 בפברואר, לפי נתוני אתר CoinMarketCap. הביטקוין השלים ירידה של כ-50% ברבעון הראשון של 2018. זהו הרבעון הגרוע ביותר שרשם המטבע מאז הרבעון השלישי של 2011, אז צנח ב-68% (ממחיר של 16 דולר ל-5 דולרים), והרבעון השני הכי גרוע מאז שהביטקוין התחיל להיסחר באופן סדיר ב-2010.

מאז שרשם מחיר שיא של כ-20 אלף דולר ב-17 בדצמבר, נפל הביטקוין בכ-65%. הרבעון שמסתיים היום הוא הרבעון השלילי הראשון של הביטקוין מאז הרבעון השלישי של 2016, שבו ירד מחירו בכ-10%. המגמה השלילית ברבעון זה פגעה גם בהיקף המסחר. אחרי שכבר הגיע לשיא של יותר מ-400 אלף טרנזקציות ביום ברבעון הרביעי של 2017, הוא ירד לממוצע של פחות מ-200 אלף טרנזקציות ביום ברבעון הראשון של 2018.

גם את'ר, המטבע של פלטפורמת את'ריום, הניצב שני אחרי הביטקוין בשווי השוק שלו, איבד כ-50% משוויו ברבעון הראשון. היום נסחר האת'ר לפי שער של כ-380 דולר, מחירו הנמוך ביותר מאז נובמבר 2017, המשקף לו שווי של כ-37 מיליארד דולר. בינואר רשם המטבע של את'ריום מחיר שיא של כ-1,400 דולר ומאז צנח בכ-72%.

המטבע XRP של ריפל - המטבע השלישי בשווי השוק - צנח ברבעון הראשון בכ-80%. XRP פתח את 2018 עם מחיר של כ-2.3 דולרים ואף עלה בינואר לשיא של כ-3.5 דולרים, אבל היום הוא נסחר לפי שער של פחות מחצי דולר. שווי השוק של ריפל היום כ-19 מיליארד דולר. ואולם, למרות הרבעון השלילי שעבר על שוק הקריפטו, רמות המחירים בו עדיין גבוהות מאוד ביחס לרמות שהיו ברבעון הראשון של 2017. ביטקוין נסחר בסוף מארס 2017 במחיר של כ-1,040 דולר - וכיום מחירו גבוה בכ-540%.

זימונים לחקירות

אחד הגורמים שזירזו את נפילת השוק ברבעון החולף היה הידוק הרגולציה. בפברואר דווח בארה"ב כי רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) פתחה בחקירות בנוגע לגופים שהנפיקו מטבעות דיגיטליים, ושיגרה עשרות זימונים לחקירה לחברות ויועצים בתחום, בחשד שהפרו חוקים הנוגעים למכירת ניירות ערך לציבור.

בעקבות זאת, נרשמה בחודש האחרון ירידה בהיקפי הגיוסים של ICO. לפי הערכות של חברת המחקר Token Report, במארס 2018 היו יותר מ-180 הנפקות ICO, לעומת 197 בפברואר ו-175 בינואר. בלי לכלול נתונים של מכירות מוקדמות, כמו הגיוס של טלגרם, גיוסי ה-ICO צפויים להסתכם במארס בכ-800 מיליון דולר - היקף הגיוס החודשי הנמוך ביותר מאז אוגוסט 2017, וירידה של 42% ביחס ל-1.44 מיליארד דולר שגויסו בפברואר השנה.

לדברי זהבי, "אחת הסיבות העיקריות לירידות בשוק היא ארביטראז' רגולטורי. אנחנו רואים כבר מחזור שני או שלישי של ירידות בשוק. במקביל, מעניין לראות שהנתח של הביטקוין מתוך כלל שוק המטבעות עולה בתקופה האחרונה. אני חושדת שהרבה מאוד שחקנים יצאו מהשוק, ונשאר הקהל הפחות מתוחכם. הסיפור הזה קרה במידה רבה בגלל השינוי ברגולציה".

גם בישראל הרגולציה התחילה להגדיר באחרונה באופן ברור יותר את המדיניות שלה ביחס למטבעות הדיגיטליים (ראו מסגרת). לפני כשבועיים הוגש ליו"ר רשות ני"ע, ענת גואטה, דוח ביניים של הוועדה לבחינה ואסדרה של הנפקות מטבעות קריפטוגרפיים (ICO). הדוח כולל שורה של המלצות, שלדברי הרשות, "מטרתן הגברת הוודאות וחתירה לאיזון בין חדשנות טכנולוגית לבין הגנה על ציבור המשקיעים".

הוועדה המליצה לרשות, בין השאר, "לשקול שימוש והרחבה של מסלולי גיוס ייעודיים קיימים ועתידיים עבור ICOs, ובכלל זה לבחון אפשרות לגייס באמצעות מטבעות קריפטו בפלטפורמות של מימון המונים; קביעת מסגרת זמנית לצורך התנסות בהנפקות של מטבעות קריפטו וליווי יזמים בהקשר זה, במתכונת של 'ארגז חול' רגולטורי (Sandbox); ובחינת אפשרות להסתמך על רגולציה זרה החלה בנושא של מטבעות קריפטו".

גוגל ופייסבוק נלחמות

גורם משמעותי נוסף בהאטה של שוק הקריפטו מאז תחילת השנה, היה השינוי במדיניות של מעצמות האינטרנט והרשתות החברתיות הגדולות בנוגע לפרסום של חברות המנפיקות או מציעות למכירה מטבעות דיגיטליים. בסוף מארס הצטרפה טוויטר לרשימה והודיעה גם היא על איסור פרסום של מודעות מסוג זה. פייסבוק התחילה להגביל פרסומות הקשורות לקריפטו בינואר, ואילו גוגל הכריזה כי איסור הפרסום אצלה ייכנס לתוקף בחודש יוני.

"באופן אישי, אני שמחה שהפסיקו את הפרסום של ה-ICOs ברשתות החברתיות", אומרת זהבי. "קמה פה תעשייה שלמה של ICO מרקטינג. המפרסמים האלה בעצם חשפו את גיוסי ה-ICO למשקיעים לא מתוחכמים, וחלקם היו ממש הונאה. גם אם ICO זה כלי לגיטימי לגיוס פיננסי, צריך להבין שהמשקיעים חייבים רמה מסוימת של תחכום וידע. אם בעקבות השינויים האלה, אנחנו נפטרים ממטבעות דיגיטליים שלא עושים כלום ונשארים עם פרויקטים לגיטימיים, שמייצרים ערך, אז לא קרה פה שום דבר רע - והשוק פשוט עובר ניקוי". מנגד, מוסיפה זהבי, "מה שלא מוצדק בעיני, זה ההגבלות שמטילים בנקים על העברות כספים למשקיעים במטבעות דיגיטליים, וחוסר המוכנות של בנקים לפתוח חשבונות לחברות לגיטימיות הפועלות בתחום".

עוד גורם שכנראה תרם להיחלשות הביטקוין ברבעון הראשון השנה, היה תחילת המסחר בחוזים עתידיים על הביטקוין בבורסות Cboe ו-CME. אף שעדיין מדובר במחזורי מסחר קטנים יחסית, נתוני השוק מלמדים כי בשלושת החודשים האחרונים סוחרים רבים הימרו באמצעות החוזים העתידיים נגד שער הביטקוין - ובסיכום הרבעון, ההימור שלהם בהחלט הצליח.

קוריאה הצפונית חשודה

מעבר לשינויים ברגולציה וביחס המשקיעים לשוק הקריפטו, ברבעון החולף בלטה תופעה מדאיגה של ריבוי פריצות בזירות המסחר של מטבעות דיגיטליים. בסוף השבוע דווח על פריצה נוספת לבורסת הקריפטו הדרום קוריאנית Youbit, שכבר נפגעה משתי פריצות ב-2017. בעקבות הפריצה, הגישה מפעילת הבורסה, חברת Yapian, בקשה להכרזה כפושטת רגל. הרשויות בסיאול חוקרות את הפריצה, ובין השאר, נבדק חשד כי עומדים מאחוריה האקרים צפון קוריאניים.

רק לפני כשבועיים פוצו 260 אלף לקוחות של Coincheck, אחת מבורסות הקריפטו הגדולות ביפן, בסכום של 46.3 מיליארד ין יפני (כ-435 מיליון דולר). זאת, לאחר שבסוף ינואר נפלה קוינצ'ק קורבן לפריצה הגדולה בהיסטוריה של מטבעות קריפטוגרפיים. עוד בחודש שעבר, סוכנות השירותים הפיננסיים של יפן (FSA) הטילה קנסות על שבע בורסות קריפטו יפניות ודרשה משתיים מהן להפסיק את פעילותן למשך חודש, בעקבות כישלונן בניהול בקרה פנימית נאותה על פעילותן.

לא רק בורסות הקריפטו ביפן ובקוריאה הדרומית נפגעו מפריצות. בפברואר האחרון נפרצה בורסת הקריפטו האיטלקית BitGrail ונגנבו מהארנק הדיגיטלי שלה כ-17 מיליון אסימוני Nano, בשווי שוק שהוערך ב-170 מיליון דולר. פרצות האבטחה של זירות המסחר מרחיקות מהשוק משקיעים רבים, החוששים שהשקעותיהם יירדו לטמיון.

האור בקצה המנהרה?

בצד החיובי של ההתפתחויות בשוק הקריפטו ברבעון הראשון, ניתן לציין את הפיתוח של רשת Lightning. בחודש שעבר השיק הסטארט-אפ האמריקאי Lightning Labs את היישום הראשון של רשת לייטנינג המתאים לביטקוין - מה שהופך את עסקאות הביטקוין המהירות לקרובות יותר למציאות. אם הרשת תצליח לממש את ההבטחה שלה, היא תאפשר למשתמשים בביטקוין ובעוד מטבעות מבוססי בלוקצ'יין לבצע עסקאות כמעט מיידיות, בקצב של אלפי עד מיליוני טרנזקציות בשנייה, עם עמלות נמוכות ביותר עד אפסיות.

מנכ"ל ומייסד טוויטר, ג'ק דורסי, היה בין המשקיעים בסבב הגיוס של 2.5 מיליון דולר שביצעה לייטנינג לאבס. באחרונה אמר דורסי בראיון לעיתון "טיימס" הבריטי, כי לדעתו שיפור הביצועים של ביטקוין ייקח "כנראה יותר מעשר שנים, אבל זה יכול לקרות גם מהר יותר". לדבריו, "בסופו של דבר, לעולם יהיה מטבע אחד ולאינטרנט יהיה מטבע אחד. אני אישית מאמין שזה יהיה ביטקוין".

ביטקוין
 ביטקוין