בזק תפעיל רשת סיבים אופטיים שיחליפו את הנחושת

שלחה למשרד התקשורת בשבוע שעבר את המסמך המפרט שבו היא דורשת שמתחרותיה ישלמו לה 15% מתחת למחיר הריטייל שלה עבור החכרת התשתית שלה

סיבים אופטים / צילום: שאטרסטוק
סיבים אופטים / צילום: שאטרסטוק

עכשיו זה רשמי: חברת בזק הציגה למשרד התקשורת מסמך מפורט שדרש בדבר כוונתה "להדליק" את רשת הסיבים האופטיים שלה. כפי שנחשף ב"גלובס" בשבוע שעבר, החברה החליטה כי היא מניעה את הפרויקט, תוך שהיא תנסה שוב להגיע להבנות עם משרד התקשורת לגבי הקלות מסוימות שתרצה לקבל בתמורה.

החברה כבר לא מתנה את הדלקת הסיבים בביטול ההפרדה המבנית החלה עליה, ובכך היא בעצם מאותתת שהיא מותחת קו על העבר ומנסה לפתוח דף חדש בהתנהלות שלה מול משרד התקשורת.

במכתב למשרד התקשורת, בזק מציעה מנגנון הגנה שיאפשר לה לבצע את ההשקעה הכבדה, בכך שהמתחרים שלה ישלמו לה מחיר גבוה יותר עבור השימוש בתשתיות החדשות. בזק מציעה לקבוע מנגנון של ריטייל מינוס 15%. כלומר, אם היא תמכור שירות אינטרנט על גבי הרשת החדשה במחיר של 100 שקל ללקוח, פרטנר או סלקום ישלמו לה מחיר של 85 שקל.

החלופה השנייה היא לקבוע תקופת חסד שבה רק בזק תוכל למכור את השירות למשך תקופה מוגדרת, אך ספק אם המשרד מתלהב מהאפשרות הזאת ויש להניח שהוא יעדיף את האופציה הראשונה אם כי קשה לקבוע מסמרות בעניין הזה.

מהפרטים שנודעו ל"גלובס" עולה עוד כי בזק בוחנת מספר טכנולוגיות להדלקת הסיבים, ובכל מקרה בסופו של דבר מה שיקרה הוא שילוב של כמה טכנולוגיות. בחברה מתלבטים האם ללכת על טכנולוגיית GPON, או Peer to Peer (בקיצור P2P) והאם לשלב טכנולוגיות כגון GFAST שמאיצה ומרחיבה את השימוש והניצול של רשתות הנחושת הקיימות לטובת הגדלת המהירות. הבעיה בטכנולוגיה האחרונה היא העלות היקרה שלה אל מול מגבלת המהירות ואל מול מספר הלקוחות שהיא מנגישה.

נסביר כי על פי מדיניות משרד התקשורת הנוכחית, כלומר מדיניות השוק הסיטונאי, בזק מחכירה את התשתיות שלה למתחרותיה במחירים יותר נמוכים והמדיניות אינה מפלה בין טכנולוגיות, כלומר היא כוללת גם את השימוש בסיבים האופטיים. בעניין זה בזק לא היחידה בעולם שדורשת מחיר גבוה יותר עבור השקעה בשימוש בסיבים האופטיים, ורגולטורים מתמרצים מפעילים לבצע את ההשקעה בדרכים שונות. מדובר בהשקעות כבדות ביותר שעשויות להגיע למיליארד שקל ויותר, כך שמבחינת בזק לבצע השקעה כה כבדה שברגע הראשון שהיא מבשילה מתחרותיה יכולים לקחת ממנה את התשתית הזאת ולהשתמש בה במחירים שלא מצדיקים את ההשקעה של בזק הוא דבר שהחברה לא יכולה להסכים לו.