נהגים לשעבר באובר לאחר התאונה: התנאים מקשים על ריכוז

לאחר התאונה באריזונה בה מכונית אוטונומית של אובר דרסה למוות הולכת רגל, סיפרו נהגים שעבדו בעבר בחברה כי נהגי הגיבוי נדרשים לשבת ברכב במשמרות של 8-10 שעות: "אין אינטראקציה עם אנשים אחרים, אפשר להקשיב למוזיקה או לשבת בדממה"

אובר מול מונית צהובה בניו-יורק / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
אובר מול מונית צהובה בניו-יורק / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

נהגי גיבוי לשעבר ברכבים האוטונומיים של אובר מספרים על תנאי עבודה שהקשו עליהם להישאר מרוכזים בזמן הנסיעה. בעקבות התאונה באריזונה בה מכונית אוטונומית של אובר דרסה למוות הולכת רגל למרות שברכב הייתה גם נהגת אנושית ליתר ביטחון, ריאן קלי, שעבד בעבר באותו תפקיד באובר ונהג נוסף שנשאר בעילום שם התראיינו למגזין CityLab של אתר The Atlantic.

הם סיפרו כי נהגי הגיבוי נדרשים לשבת ברכב במשמרות של 8-10 שעות, במהלך נסיעה רפטטיבית של הרכב האוטונומי באותם חלקים בעיר כדי שהטכנולוגיה תלמד אותם היטב. לדבריהם, מדובר בעבודה מתישה, כשהבדידות והמונוטוניות מקשות להישאר מרוכזים. "אין אינטראקציה עם אנשים אחרים, אפשר להקשיב למוזיקה או לשבת בדממה" אמר קלי.

"אובר מבקשת מהמפעיל לעשות את מה שרובוט היה עושה. רובוט יכול לנוע במעגלים מבלי להתעייף, אבל בני אדם לא". אמר הנהג האנונימי והוסיף "שעתיים יכולות לעבור מבלי שתצטרך לקחת את ההגה, ואתה חושב לעצמך שאולי תוכל להוריד את העיניים מהכביש כי גם אם משהו יקרה, המכונית תגיב לכך".

כשהחברה החלה בנסיעות המבחן, היו שני חברי צוות בכל מכונית, כשהשני ישב לצד הנהג עם מחשב כדי לכתוב הערות אך בהמשך החברה שינתה את הנוהל למפעיל אחד בכל רכב. לדברי המרואיינים, המצב הקודם היה עדיף מכיוון שמעבר לתפקידו הרשמי, המפעיל השני גם שמר על הנהג ערני ואף שמר על הבטיחות כי הסתכל על צדי הכביש.

צילומים מרגע התאונה בעיר טמפה שבאריזונה מראים את הנהגת בת ה-44 רפאלה וסקז מביטה למטה לפני שהרכב פגע באליין הרצברג בת ה-49 שדחפה את אופניה בשעת לילה בכביש עם 7 נתיבים. לפי דיווחי המשטרה, המכונית לא ניסתה לבלום לפני ההתנגשות. ההנחה היא שווסקז הסתכלה על הטלפון הנייד שלה, במקום על הכביש. שני המאואיינים טוענים שווסקז ככל הנראה נושאת בהרבה מהאשמה לתאונה, "אחד הכללים הגדולים היה שטלפונים אסורים במושב השמאלי" אמר הנהג האנונימי. גם דובר החברה הסביר שיש לאובר אפס סובלנות לשימוש במכשירים דיגיטליים כשהרכב בתנועה, למרות שהיא מאפשרת להכניס טלפונים לרכב למקרה חירום. עד כה, כ-12 עובדים פוטרו מכיוון שהשתמשו בנייד בשעת נסיעה.

שני הנהגים לשעבר אף הביעו הפתעה מכך שהטכנולוגיה עצמה לא זיהתה את הולכת הרגל וגרמה למכונית לבלום, וסיפרו על רגישות מירבית של הטכנולוגיה לסביבתה, "לפעמים המכונית אפילו הייתה בולמת בשל זרם אדים מהאדמה" אמר הנהג האנונימי.

דובר אובר מסר כי החברה בוחנת שינויים בתפעול נסיעות המבחן שלה אך לא יכולה לדון בהם עד שסיבת התאונה בטמפה תתברר. אובר השעתה מאז התאונה את כל נהיגות הניסוי שלה ואף הוחרמה מלהמשיך אותן באריזונה ע"י מושל המדינה.