שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן: דבריי הוצאו מהקשרם

פרידמן טוען כי הפרשנות שהעיתונות נותנת לדבריו איננה תואמת את תוכן הדברים • בדיקת "גלובס" מראה - מאז כניסתו לתפקיד, הקפיד פרידמן להתראיין בעיקר לרשתות המזוהות עם הימין

שגרירות ארה"ב/ צילום: איל יצהר
שגרירות ארה"ב/ צילום: איל יצהר

שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן, אמר לפני כמה ימים בראיון לעיתון "שביעי" כי בכל הנוגע לנושא הפלסטיני, "ישראל תצטרך לקבל את החלטותיה איך להתמודד. הזמן אינו עומד מלכת. אם אבו-מאזן לא יסכים לחזור למשא-ומתן - נמצא מישהו אחר שיסכים. ואקום נוטה להתמלא. במקרה של ואקום, מישהו ימלא אותו".

הדברים פורסמו על-ידי העיתונאים שילה פריד ואביתר הכהן, ועולה מהם כי ארה"ב תחפש מישהו אחר ברשות הפלסטינית שיסכים לנהל משא-ומתן עמם.

בחלקים אחרים של הראיון מסביר פרידמן כי לא ייתכן מצב בו ארה"ב מעניקה סיוע כספי נדיב לפלסטינים, ומן הצד השני הם ממשיכים להיות "hostile" כלפי וושינגטון, כלשונו של השגריר. "על אבו-מאזן לבחור בין להמשיך להעליב ולהשתמש ברטוריקה כפי שהוא משתמש - לבין לשבת ולהתמודד עם הנושאים הפרקטיים של בתי ספר נוספים, בתי חולים ועוד. לכנות אותי בשמות לא ישרת את המטרות של הפלסטינים".

המראיינים שואלים את פרידמן האם יש להפוך את אבו מאזן לפרסונה נון-גרטה, ופרידמן משיב להם: "הנשיא הבהיר בנוגע למימון וסיוע חוץ, ולא רק בנוגע לרשות הפלסטינית, חוק הטיילור פורס שהוא חלק מן התקציב... האותות מוושינגטון ברורים, אינך להיות עוין לאינטרסים האמריקאים ולהמשיך לקבל סיוע כאילו דבר לא קרה" .

ביממות האחרונות, הדברים של פרידמן, במיוחד בנקודה של "נמצא מישהו אחר שיסכים לגשת למשא-ומתן", זוכים להד גלובלי. הפרשן המדיני של ערוץ 10, ברק רביד, נתן במה רחבה לדברים, במהדורות ובחשבון הטוויטר שלו באנגלית, וכך הבוקר פרסם פרידמן ציוץ לפיו "דבריי הוצאו מהקשרם בחלק מן הדיווחים. ארה"ב אינה מבקשת 'להחליף' את אבו-מאזן. העם הפלסטיני בוחר את מנהיגיו" - כתב פרידמן.

אולם מבדיקה שערכנו ב"גלובס", עולה כי פרידמן אכן אמר את הדברים, והראיון עמו, כולל גם הפרסומים של רביד המצטטים אותו, חזרו על דבריו במדויק. פרידמן העלה היום ברשתות וידאו לציון שנה ליום בו אושר המינוי שלו. מאז הגיע לישראל נהג פרידמן לשוחח ולהתראיין רק בכלי תקשורת דתיים ו/או המזוהים באופן ברור עם הימין.