שיאני השכר: מנכ"ל אדמה זינק לצמרת עם 17 מיליון שקל

מנכ"ל אלקטרה איתמר דויטשר קיבל בשנה שעברה תגמולים בהיקף 11 מיליון שקל • דלק שילמה למנכ"ל אסי ברטפלד 3.5 מיליון שקל • רמי לוי קיבל 3.6 מיליון שקל בתפקידו כמנכ"ל, ובת זוגו עדינה לוי, הסתפקה ב-1.25 מיליון שקל כסמנכ"לית וגזברית ראשית

חן ליכטנשטיין מנכל אדמה / צילום: אלון רון
חן ליכטנשטיין מנכל אדמה / צילום: אלון רון

אמנם זה היה מאתגר ולקח כמה שבועות, אבל היום הצליחה יצרנית הדשנים אדמה לשלוח את העומד בראשה לעשיריית שיאני השכר בבורסה ל-2017. דוחות אדמה חשפו כי 2017 הייתה שנה מוצלחת במיוחד למנכ"ל ונשיא החברה חן ליכטנשטיין, שקיבל קרוב ל-17 מיליון שקל - סכום שכלל מענק "שמן" של יותר מ-7 מיליון שקל, תגמול ארוך-טווח (הכולל תוכנית תגמול ארוכת-טווח במזומן ותוכנית אופציות פאנטום) בהיקף דומה ושכר של 2.7 מיליון שקל. סכומים אלה שלחו את ליכטנשטיין הישר למקום החמישי בין שיאני השכר הבורסאיים ל-2017.

גם שאר בכירי אדמה לא קופחו, אף שהם התמקמו הרחק מאחורי ליכטנשטיין בטבלת שיאני השכר: ארבעת הסמנכ"לים של החברה - שאול פרידלנד, איגנסיו דומינגס, אלחנן אברמוב (שסיים את תפקידו בתחילת החודש) ואבירם להב, קיבלו כל אחד 6-6.8 מיליון שקל בשנה החולפת - סכומים שהספיקו להם להתברג בין המקומות ה-30 ל-50 בטבלת השיאנים, והובילו את עלות השכר של חמשת בכירי אדמה לסכום מצטבר של יותר מ-42 מיליון שקל.

שיאני שכר
 שיאני שכר

כמדי שנה בשנים האחרונות, גם ב-2017 חברת הבנייה והתשתיות אלקטרה שלחה את העומד בראשה, המנכ"ל איתמר דויטשר, לצמרת שיאני השכר בבורסה, עם תגמולים בהיקף של 11 מיליון שקל. כמחצית מהתגמולים שהגיעו לדויטשר (5.5 מיליון שקל) ניתנו לו כמענק, והיתר בעיקר כשכר ותגמול מנייתי. שם בולט נוסף באלקטרה הוא ירון שורק, מנכ"ל אלקטרה בנייה ואלקטרה השקעות, שנהנה גם הוא ממענק "שמן", של כ-5 מיליון שקל, ובסך הכל קיבל קרוב ל-7 מיליון שקל. בסך הכל שילמה אלקטרה לחמשת בכיריה קרוב ל-30 מיליון שקל, וזאת נוסף על יותר מ-9 מיליון שקל ששילמה לבעלת השליטה בה, קבוצת אלקו, עבור שירותי ניהול.

כצמן הסתפק ב-3.6 מיליון שקל

גם ענקית הנדל"ן המניב גזית גלוב שלחה כמה ממנהליה לצמרת שיאני השכר, ובראשם דורי סגל, מבעלי השליטה בה, שקיבל יותר מ-9 מיליון שקל - עיקר הסכום תגמול מנייתי (7.2 מיליון שקל), והיתר שכר עבור התפקידים שמילא כסגן יו"ר ומנכ"ל החברה.

אחרי סגל בטבלת השיאנים של גזית גלוב ניצבה מיה שטרק, מנכ"לית גזית גלוב ברזיל, עם תגמולים בהיקף של 6.5 מיליון שקל, ועוד בין מנהלי חברות הקבוצה - ג'פרי מועלם ומרסל קוקיל, מנהלי שתי החברות-הבנות, ועדי ימיני, סמנכ"ל הכספים של גזית גלוב, קיבלו כ-5.5 מיליון שקל כל אחד.

שותפו של סגל לשליטה בגזית גלוב, חיים כצמן, הסתפק ב-3.6 מיליון שקל עבור תפקידיו בקבוצה, וחתנו של כצמן, צבי גורדון, המכהן כסמנכ"ל השקעות בחברה, קיבל 1.6 מיליון שקל.

כמה שמות בולטים נוספים בגזית גלוב הגיעו מהדירקטוריון שלה: הדח"צ רוני בר און, שר האוצר לשעבר, שקיבל כ-420 אלף שקל; הדירקטורית זהבית כהן, מנכ"לית אייפקס ישראל, שקיבלה כ-350 אלף שקל; והדח"צית לשעבר נגה קנז, לשעבר סגנית יו"ר חברת החיתום וההשקעות רוסאריו קפיטל, שקיבלה כ-280 אלף שקל.

עוד שמות בולטים מהדוחות האחרונים: רמי לוי קיבל 3.6 מיליון שקל בתפקידו כמנכ"ל רשת הקמעונות הנושאת את שמו, ובת זוגו, עדינה לוי, הסתפקה ב-1.25 מיליון שקל בתפקידה כסמנכ"לית וגזברית ראשית של הרשת.

מנכ"ל קבוצת דלק, אסי ברטפלד, קיבל 3.5 מיליון שקל, והיו"ר גבי לסט הסתפק ב-2.4 מיליון שקל. עוד שילמה קבוצת דלק 3.7 מיליון שקל לאסתר אלדן, מנכ"לית דלק ישראל וגדות.

עוד חשפו דוחות קבוצת דלק כי בעל השליטה בה, יצחק תשובה, קיבל כ-280 אלף שקל בתפקידו כדירקטור בחברה, ועוד בין הדירקטורים - כרמית אלרואי, בתו של תשובה, קיבלה כ-370 אלף שקל, והשר וראש עיריית תל אביב לשעבר, רוני מילוא, קיבל כ-210 אלף שקל בתפקידו כדירקטור בחברה.

בני הזוג גבי ואתי רוטר, מבעלי השליטה בחברת האופנה קסטרו, קיבלו יחד יותר מ-7 מיליון שקל - מחצית הסכום (3.6 מיליון שקל) לכל אחד. הפרסומאי גיא בר-עם קיבל 2 מיליון שקל מחברת אמנת, שהחזיקה אתו בשותפות עד אוקטובר האחרון בחברת ברעם פרסום שייסד.

היזם יאיר גולדפינגר, בעל השליטה בחברת הנדל"ן המניב מדיפאואר (ובעברו ממקימי חברת ההייטק מירביליס, מפתחת תוכנת המסרים המיידיים ICQ), קיבל כ-260 אלף שקל (74 אלף דולר) בתפקידו כיו"ר מדיפאואר, בהיקף משרה של 25%.