בזק מתניעה מחדש את פרויקט הסיבים האופטיים

הפרויקט, שאמור לספק אינטרנט מהיר על גבי סיבים אופטיים, מוקפא כבר שנים • בזק תקבל לתקופת זמן מוגבלת עדיפות במחיר על-פני המתחרות

צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

במקביל לסוגיית השליטה בבזק והמאבקים בדירקטוריון, פועלת החברה להוציא לדרך מחדש את אחד מהפרויקטים המשמעותיים ביותר שלה - פרויקט הסיבים האופטיים. ל"גלובס" נודע כי בכירים בבזק סיכמו עם משרד התקשורת כי מיד לאחר חג הפסח תעביר בזק מסמך בקשה מסודר לאישור המשרד להתנעת פרויקט הסיבים האופטיים מחדש.

מדובר בפרויקט אותו הוציאה לדרך בזק בשנת 2012 ושנועד להחליף את הפריסה הקווית הישנה לבתי הלקוחות, ולאפשר מהירות גלישה לא מוגבלת באינטרנט. ישראל נחשבת לאחת המדינות המפגרות בתחום, ושימוש בסיבים אופטיים נעשה כבר מספר שנים בכל העולם.

בזמנו העמידה בזק למשרד התקשורת את קידום הפרויקט בשני תנאים: התחייבות של משרד התקשורת לבטל את ההפרדה המבנית; והבטחה כי תזכה לתקופת זמן מסוימת לאחר פריסת הסיבים ל"הגנת מחיר" - כלומר, חברות מתחרות שיהיו מעוניינות להשתמש בתשתית הסיבים של בזק ולהציע אותה ללקוחות, יתחייבו למכור אותה במחיר גבוה יותר מזה של בזק.

בעקבות אי ההגעה להסכמות מוקפא הפרויקט מאז, כאשר בזק ממשיכה בינתיים לקדם רק את נושא התשתית הפיזית - עבודת חפירה עד לבתי הלקוחות. נכון להיום כבר הגיעה בזק לכמיליון וחצי בתי אב.

בימים האחרונים, כאמור, פנתה בזק למשרד התקשורת בבקשה לחדש את הפרויקט. אלוביץ כבר איננו באזור ולבזק אין בעלים, כך שבחברה מרגישים נוח יותר לבצע מהלכים שנתקעו זמן ממושך. הפנייה נעשתה לאחר שהחלטה בעניין פרויקט הסיבים התקבלה בדירקטוריון החברה - מתוך נימוק כי יש לחלץ את החברה מהקיפאון שבו היא נמצאת ולהניע תהליך שנתקע על רקע המחלוקות והסכסוכים בין בזק למשרד בשורה של עימותים רגולטוריים.

בשל המצב הנוכחי בבזק, במשרד התקשורת ממתינים לאישור מהיועץ המשפטי לממשלה להניע תהליכי קבלת החלטות בעניין החברה. אחת הסוגיות שעל הפרק היא יישום הרפורמה בטלפוניה - הקצאת הטלפוניה של בזק במחירים נמוכים מאוד, שמשמעותה מכירת הטלפוניה למתחרותיה של בזק במחירים נמוכים משמעותית מהמחירים האחרונים שקבע המשרד.

נכון לעכשיו, המשרד מעכב את הפרויקט בבזק בטענה שהחברה נדרשת לספק תשובות לחובת הפריסה האוניברסלית שחלה עליה, תוך התחייבות ללוחות זמנים. בנושא השימוש של המתחרים בתשתית החדשה שתקים בזק, שוקל המשרד להעניק לחברה תקופה של חסד שבה תוכל למכור את השימוש בה למתחרותיה במחירים גבוהים יותר מהקבועים כיום בתקנות. ככל הידוע, בבזק כבר החלו בחידוש ההכנות לפרויקט.