"אובר של המשאיות" הופכת לחברת ענק

מאנבנג הסינית, שמחברת בין נהגי משאית לאנשים המעוניינים להוביל סחורה, במגעים לגיוס מיליארד דולר מסופטבנק • החברה פתחה מעבדת בינה מלאכותית בעמק הסיליקון ורוצה להציע גם שירותים פיננסיים

משאית / צילום:Shutterstock
משאית / צילום:Shutterstock

ענקית האחזקות היפנית סופטבנק בוחנת אפשרות להשקיע מיליארד דולר בקבוצת מאנבנג ( Manbang Group ) הסינית, שמפעילה פלטפורמה בסגנון אובר למשאיות: אפליקציה שיתופית שמחברת בין נהגי משאיות לבין אנשים ועסקים שצריכים להוביל סחורה. על פי ה"וול סטריט ג'ורנל", מאנבנג נמצאת בעיצומו של סבב גיוס ומצפה לקבל השקעות בחצי מיליארד עד מיליארד דולר. לאחר שתסגור את הסבב, גורמים המקורבים לחברה מעריכים ששוויה יגיע ל-5 מיליארד דולר לפחות. המשקיעים הנוכחיים בחברה כוללים בין היתר את קרן ההשקעות Yunfeng Capital של מייסד עליבאבא ג'ק מא, ואת הקרן הסינית של סקויה.

החברה נוסדה בנובמבר האחרון מתוך מיזוג של שתי האפליקציות המתחרות Huochebang ו- Yunmanman , שהביא את שוויה ל-2 מיליארד דולר. כבר כיום מדובר בסטארט-אפ השני בשוויו בתחום הלוגיסטיקה בסין, אחרי זרוע הלוגיסטיקה בחברת האחזקות של עליבאבא. היא מהווה מונופול בתחומה במדינה, ומשקיעה את משאביה בהמשך התרחבות מואצת: הגיוס הנוכחי ככל הנראה נועד להוציא לפועל את המשך המיזוג בין שתי החברות הממוזגות לכדי חברת ענק.

לדברי מאנבנג, נהגי משאיות תלויים כיום בלו"ז שילוחים לא יציב ומסורבל שגורם להם לבלות שעות ארוכות בהמתנה ובנסיעות לא יעילות. התיאום שהיא מציעה נועד לצמצם את הבעיות האלה למינימום, ולסייע למי שמחפשים לשלוח משא למצוא את המשאית הפנויה הקרובה, והמתאימה מבחינה טכנית. בנוסף מוכרת החברה לנהגים משאיות דלק, חלקי חילוף ואף רכבים מיד שניה.

מנכ"ל מאנבנג, וואנג גאנג, אמר בדצמבר שבכוונת החברה לפתח שירותים נוספים, ו"להפוך מפלטפורמה לשיתוף משאיות לחברה חכמה עם אקוסיסטם משל עצמה". בין היתר היא צפויה לאפשר למשתמשים לקבל הלוואות קטנות כדי לבצע את ההובלות, ולבנות מעין מערכת פיקדונות בתוך האפליקציה. נוסף על כך, בינואר הקימה מאנבנג מעבדת בינה מלאכותית בעמק הסיליקון, במטרה לשפר את יעילותה.

ההשקעה של סופטבנק, אם תתבצע, תגיע מקרן ויז'ן של החברה, שהיקפה כ-100 מיליארד דולר. מדובר באותה קרן שהשקיעה לאחרונה 8 מיליארד דולר באובר תמורת 15% ממניות החברה. אתמול נודע כי אובר מוכרת את עסקי הנסיעות והמשלוחים שלה בדרום-מזרח אסיה ליריבה גראב, שגם בה סופטבנק היא מחזיקת המניות הגדולה ביותר, וסביר שדחפה לעסקה. בנוסף השקיעה סופטבנק בדידי, שירות הנסיעות הפופולרי ביותר בסין. בצירוף ההשקעה הצפויה במאנבנג, סופטבנק בונה בכך אימפריית נסיעות חכמות במזרח - הן בתחום הנסיעות הפרטיות, הן במשלוחי המזון והן במשלוחי המשא.

המהלכים האלה, ורשימת המשקיעות במאנבנג, עשויים ללמד על הכיוון האנטי-תחרותי שאליו צועדת כלכלת הנסיעות השיתופיות בסין. הכיוון הוא של מונופולים גדולים וחברות ענק שפועלות זו לצד זו, חולקות שוק ומשקיעים וכן משקיעות זו בזו. ייתכן שהחברות הסיניות סבורות שבשעה שהמדינה מבקשת להתחרות ככלכלה גלובלית מול ארה"ב והמערב, אין מקום לתחרות פנימית ביניהן.