מוצר שנכשל כטיפול באלצהיימר עשוי לעזור ללוקים באוטיזם נדיר

החברה המפתחת, קורוניס נוירוסיינס, היא שילוב של מועדון האנג'לים קורוניס פרטנרס והמחקר של אלון תרפויטיקה, שקרסה ב-2012

אריק מסיקה / צילום: תמר מצפי
אריק מסיקה / צילום: תמר מצפי

חברת פיתוח התרופות קורוניס נוירוסיינס היא גלגול מעניין ומפתיע של שתי חברות ותיקות שעד כה לא היה ביניהן קשר - מועדון האנג'לים קורוניס פרטנרס ומה שנותר מחברת אלון תרפויטיקה.

קורוניס הייתה מועדון משקיעים בשיטת "מימון המונים" עוד לפני שהמודל היה מקובל. היא הוקמה ב-2003, השקיעה בהצלחה יחסית בחברות כמו ביונדווקס, רוזטה ג'נומיקס, אבוג'ן ופרולור, אולם ב-2008-2010, הקבוצה עייפה מהשקעות ארלי סטייג' מבוזרות וביקשה להמר על מוצר או שניים שאיתם תלך את כל הדרך. מדובר בהימור מסוכן יותר, אך יש לו גם פוטנציאל רב יותר. "הפכנו מחברת השקעות לחברת ספשיאלטי פארמה", אומר ד"ר אריק מסיקה, מנכ"ל החברה.

אלון תרפויתיקה זכורה אולי לחלק מהמשקיעים כחברה שביקשה לפתח תרופות לאלצהיימר ומחלות קשורות, נסחרה בבורסה של טורונטו, אך ב-2012 צללה המניה שלה בתוך כמה דקות, כמו שמניות ביומד יודעות לצלול בעקבות כישלון ניסוי קליני. היא איבדה כ-70 מיליון דולר משווייה וצנחה לשווי של 3.5 מיליון דולר.

כאשר אלון קרסה, נכסיה חזרו לידי אוניברסיטת תל אביב ולידי החוקרת פרופ' אילנה גוזס. באותה תקופה "החלבון שהיה הבסיס לפעילות של חברת אלון, ADNP (Activity Dependent Neuroprotective Protein), זוהה, בודד ושובט לראשונה במעבדה של גוזס. "יש לו השפעה מיטיבה על תאי המוח", מספרת גוזס. "ב-2014 (שנתיים אחרי הכישלון של אלון - ג"ו) הוגדרה, לא על ידינו, מחלת יתום בשם סינדרום ADNP. החוקרים שזיהו את המחלה הזאת, סוג של אוטיזם, טענו שהיא נובעת ממוטציה גנטית שגורמת למחסור בחלבון ADNP. על מחלה כזו, תרופה המשחזרת ADNP צפויה לעבוד טוב יותר".

מסיקה: "חיברנו תרופה חדשה לגמרי למחלה חדשה לגמרי, אלא שהתרופה לא חדשה בעצם. הושקעו בה עשרות מיליוני דולרים, ויש עליה המון מידע. זה לא סטארט-אפ אלא רי-סטארט".

"תפרנו לנו מחלת יתום"

סינדרום ADNP הוא סוג של אוטיזם גנטי נדיר מאוד. בישראל זוהה עד כה רק ילד אחד שלוקה בו. בעולם המערבי זוהו כ-13,00 ילדים. מסיקה וגוזס מעריכים כי ישנם ילדים נוספים, אולי רבים, שמאובחנים כאוטיסטים אך לא כלוקים בסינדרום, מאחר שהוא אינו מוכר מספיק.

לדברי גוזס, ילדים שהאוטיזם שלהם נובע מ-ADNP מאופיינים גם בצמיחה מאוד מוקדמת של שיניים - לרוב עד גיל שנה, וכך ניתן לזהותם. אף שהמחלה גנטית, היא לא תורשתית. הפגם בגן נוצר בתהליך היווצרות העובר.

גוזס: "בעכברים שאין להם גנים לייצור חלבון ADNP בכלל, המוח לא מתפתח. כאשר יש מוטציה רק באחד משני הגנים לחלבון, העכבר מייצר רק מחצית מכמות החלבון הדרושה, ואז יהיה לו מוח, אך גם בעיות למידה קשות. אצל ילדים הלוקים בסינדרום, אחד משני הגנים פגום".

המוצר שפיתחה אלון תרפויטיקה וכעת מפתחת קורוניס נוירוסיינס, הוא לא כל חלבון ה-ADNP אלא מקטע פעיל ממנו. בניסויים בבעלי חיים נמצא שהוא משפר את יכולות הלמידה בעכברים שהחלבון אצלם חסר.

גוזס: "בזמנו, תחת המטרייה של חברת אלון, ראינו שהחלבון משפר למידה גם בחולי אלצהיימר ובעלי הפרעה קוגניטיבית קלה מקדימה לאלצהיימר. הניסוי הגדול נערך בזמנו במחלת יתום קוגניטיבית בשם PSP, ובניסוי זה הוא נכשל. אני מעריכה היום שנתנו אותו מאוחר מדי, אחרי שהמחלה כבר התבססה. והנה, רצינו מחלת יתום ו'תפרו לנו' מחלת יתום מתאימה".

מנגנון הפעולה של התרופה פוענח על ידי ד"ר סער עוז, המשמש היום סמנכ"ל הפיתוח בחברה. הקשר נוצר דרך רמות, חברת מסחור הטכנולוגיות של אוניברסיטת תל אביב. אל הקבוצה הצטרף באופן לא רשמי גם ד"ר מייקל מרפי, פסיכיאטר ומנהל חברת מחקר רפואי ידועה בארה"ב, WCT. "הוא נדלק על הפרויקט ועזר לנו לתכנן ניסוי קליני 'מתגלגל', שבו נמשיך עם אותם חולים מהשלב הראשון של הניסויים הקליניים עד השלב השלישי", אומרת גוזס.

אם רשות המזון והתרופות האמריקאית תקבל את פרוטוקול הניסוי הזה והניסויים יצליחו, המוצר עשוי להיות בשוק ב-2021. החברה ממתינה לאישור הפרוטוקול כדי לצאת לגיוס הון. לדברי מסיקה, עד כה הושקעו בחברה 2 מיליון דולר על ידי חלק מהמשקיעים הוותיקים בקורוניס, ודרושים כ-15 מיליון דולר לרישוי המוצר.

גוזס והחברה נמצאים בקשר קרוב עם עמותת ההורים הטרייה של הלוקים בסינדרום ADNP, דבר שיכול להקל עליה בגיוס החולים. "כאשר יהיה ניסוי קליני פעיל, זה ייתן תמריץ לנסות לאבחן ילדים נוספים", אומר מסיקה. גוזס עצמה מעריכה שהתרופה יכולה לשפר את התפקוד הקוגניטיבי גם אצל מי שאינו סובל מסינדרום ADNP, כך שלחברה יש פוטנציאל עקרוני לפתח את התרופה גם להתוויות נוספות.

קורוניס נוירוסיינס

שנת הקמה: קורוניס הוקמה ב-2003 ובגלגולה החדש, ב-2013

פעילות: פיתוח תרופה לטיפול באוטיזם מסוג ADNP Syndrome

מנכ"ל: ד"ר אריק מסיקה

עובדים: ארבעה, בתל אביב

גיוסי הון עד היום: 2 מיליון דולר

קורוניס
 קורוניס