חברת אובר מוכרת את עסקיה בדרום מזרח אסיה ליריבתה גראב

בעידוד סופטבנק, חברת הנסיעות השיתופיות ומשלוחי האוכל אובר נפרדת מאזור מזרח אסיה ■ המכירה מיועדת להפחית את הפסדי החברה לקראת ההנפקה המתוכננת

מנכ"ל אובר דארה קוסרשאהי / צילום: רויטרסס
מנכ"ל אובר דארה קוסרשאהי / צילום: רויטרסס

אובר יוצאת ממחוז דרום-מזרח אסיה, ומוכרת את עסקיה שם בתחום הנסיעה השיתופית ומשלוחי האוכל ליריבתה המקומית גראב. אובר תחזיק ב-27.5% ממניות גראב ומנכ"ל החברה דארה קוסרשאהי יצטרף לדירקטוריון החברה הסינגפורית. בכך אובר ויתרה על מחוז נוסף עם צמיחה מהירה ובעל אוכלוסיה של 620 מיליון איש על מנת לסיים מלחמת התשה עם יריבה מקומית.

סופטבנק היא מחזיקת המניות הגדולה ביותר בשתי החברות, וסביר כי היא הייתה זו שדחפה להפחתת התחרות באזור. לפי מצגת של סופטבנק מפברואר, שתי החברות, יחד עם דידי הסינית ואולה ההודית שגם אותן סופטבנק מגבה מספקות 45 מיליון נסיעות ביום. עבור אובר, ההפסקה של אחזקה וניהול האופרציה בדרום מזרח אסיה אמנם תפחית את הפסדי החברה לקראת הנפקתה המתוכננת ב-2019, אך מדובר בנסיגה נוספת של סטארט-אפ הענק.

תחת הנהגתו של המנכ"ל הקודם טרוויס קלניק אובר מכרה גם את העסק שלה בסין לחברת דידי הסינית ב-2016, לאחר קרב בו שתיהן הוציאו כסף רב במאמצי חיזור אינטנסיביים אחר נהגים ונוסעים. בשנה שעברה אובר מכרה גם את העסק שלה ברוסיה לחברה המקומית יאנדקס. אובר השקיעה 700 מיליון דולר בעסק שלה בדרום מזרח אסיה, ו-2 מיליארד דולר בסין לפני שעזבה.

השווקים המרכזיים של אובר כוללים את ארה"ב, אוסטרליה, ניו-זילנד ואמריקה הלטינית, באזורים אלה היא מחזיקה בנתח שוק של יותר מ-50%, ובהם היא רווחית או בדרך לרווחיות. "הצעד יעזור לנו להכפיל את התוכניות שלנו לצמיחה בכך שכעת נעשה השקעות כבדות במוצרים ובטכנולוגיה שלנו", אמר קוסרשאהי על המכירה האחרונה בהצהרה לעיתונות.

"הרכישה מסמנת את התחלתו של עידן חדש. העסק המשולב הוא המוביל בפלטפורמה בכל המחוז", אמר מנכ"ל גראב אנטוני טאן בהצהרה לעיתונות. גראב החלה לפעול בבירת מלזיה, קואלה לומפור בשנת 2012. היא הפכה לשירות הנסיעות השיתופיות המוביל במחוז בשנים האחרונות, וגייסה 4 מיליארד דולר ממשקיעים. לאחרונה שוויה הוערך בשישה מילארד דולר. את האפליקציה שלה הורידו מעל 86 מיליון פעמים והיא מציעה את שירותיה ב-191 ערים בסינגפור, אינדונזיה, הפיליפינים, מלזיה, תאילנד, ויאטנם, מיאנמר וקמבודיה.

העסקה תייצר לחץ על המתחרה Go-Jek הדומיננטית באינדונזיה ומגובה על ידי חברת האם של גוגל אלפבית ועל ידי טנסנט הסינית. אינדונזיה מהווה את הכלכלה הגדולה באזור, וגו-ג'ק התרחבה במהירות ונכנסה, בנוסף לתחום הנסיעות השיתופיות, לתחומי תשלומים דיגיטליים, משלוחי אוכל ואף הזמנת שירותי ניקיון ועיסויים לפי דרישה.